Vad ska man ha för förgasarstorlek på en 1641cc med w110 kam?? Enkelförgasare storlek?? Dubbelförgasare storlek??
Vad ska man ha för förgasarstorlek på en 1641cc med w110 kam?? Enkelförgasare storlek?? Dubbelförgasare storlek??
2 X IDA 48 
Ja Fidde, det borde vara det självklara valet.
Det beror lite på vad du har för toppar. Oportade original så räcker IDF 36 osv.
Jag skulle inte bemöda mig med enkelförgasare till en sådan motor för det slutar nästan alltid med att den går illa eller drar mycket soppa, eller båda. Sällan motsatsen inträffar.
Ali G
Passe skrev:Vad ska man ha för förgasarstorlek på en 1641cc med w110 kam?? Enkelförgasare storlek?? Dubbelförgasare storlek??
2 X IDA 48
Varför det kam valet om du har ett par STD toppar ???
Vilken komp har du tänkt
I min värld så skulle det funka med ett par typ3 fuggar
Du kan well titta in här så kanse du förstår varför
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
Sen är det aldrig fel med IDA 48 men räkna med problem innan du får tilldet
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Är det bättre att åka orginalkam till denna kombo??
Om jag säger så här
När du kollar på siffrona på flödet dör dom av när w110 kamen går in (varv/ flöde )
inte för vara dum men vippor med utväxling skulle bara ett bättre val med STD kam
Std kamen är underskattad på std motorer
Med en sådan skall det inte vara några problem att ta ut 60-70 hk
Det finns ett gäng kammar som är bättre än det du har tänkt använda (scat c25 som ett exp)
Oftas är den kamen (w110) bilig i inköp beg (det finns en andledning till det)
///Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack för tipsen!!
Vilken utväxling ska jag ha på vipporna då??? Förgasarstorlek??? 36:or eller 40:or???
Jag skulle välja 1,25 (då har du lyft på cirka 9.5mm)
Det funkar med 36eller 40 och halsringar på 28-30mm
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Du förstod att det var med originalkam? Med W110 ska du inte ha något annat än originalutväxling.
Ali G
En dum fråga till: dubbla 34:or blir det för litet???
STD kam Svwerker
Passe NEJ
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Sitter å kikar på toppar velar mellan 35,5/32mm ventiler eller 40/35,5mm ventiler?? Vad skulle ni ha valt med 1642cc dubbla förg. och utväxlade vippor?!?
Vad är du ute effter i hk????
60-70
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ja ungefär!!
Till den effekten ska du ha 35,5/32 ventiler, ska du upp över 110-120 hk kan du fundera på större ventiler och en annan kam än original.
Ali G
Som Svwerker skriver behöer man inte större (om det är är en gatmotor är det en räser så är det en annan sak)
Om man har typ 40/35 brukar man få säme lågfart egenskaper ( på små motor volymer)
Till 90% har man oftast förstora ventiler i motorn och den svarar inte på gasen för än på ganska höga varvtal
Och man är ganska missnöjd på den å den drar soppa som fan
Samma med kamvalet
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack ännu en gång för alla kloka och bra tips!! Guld värt!!!
