1 Senaste redigerad av Alex82 (2012-11-14 08:54:54)

jag va bara tvungen att ta oskulden på den här forumdelen


Har ALLTID velat ha ett offroadfordon. (gärna en vw då)
Va inne på att bygga mig en baja eller en beachbuggy med hög markfrigång men så dök de upp en grej på blocket som fånga mitt intresse.
En syncrobuss   
visst den e vattenskadad... Men jag gillar´t
En stor jävla vulgär folkabuss med fyrhjulsdrift! Men de e väl klart att jag ska ha en sån.
Den SÅG fin ut. hörde mig för lite o fick reda på att de e bara o hugga för afrikanerna handlar upp rubb som stubb så när jag väl kommer loss är nog inte prisbilden den samma.
Ringde på annonsen o fick reda på att en holländare skulle komma o TITTA på den. Jovisst man åker till sverige för att TITTA?
Så jag trodde loppet va kört men killen ringde mig. Kom och hämta den. Holländaren hade tydligen inte hört av sig på avtalad tid.
Visst han ringde säljaren ett par dagar senare o va fly-förbannad men de sket jag ju i  ICQ/ag

har nog lite bilder på när vi hämta den men dom blev tagna när de va mörk så så här ser den ut
http://img268.imageshack.us/img268/9305/img0393vv.jpg

De stod MOTIVLACKAD  av amatör i annonsen.
Fick sedan syn på den synnerligen smakfulla motivlacken komplett med poopande figur utan huvud på förardörren (givetvis så man själv fyller den rollen)
Rollerrullar kostar 9 kr på byggmax Default/lol
Bestämde mig redan från början att jag skulle göra klart buggyn innan jag la pengar på den. dock har den redan fått

http://img638.imageshack.us/img638/9697/img0055rs.jpg
en subaru EJ2,2 l motor.
http://img855.imageshack.us/img855/1635/img0069jx.jpg
med tillhörande elsystem.
för de eminenta priset -Du får den bara hämta den!  -->bränslekostnaden alltså.
Sprang över ett rostfritt exemplar på skroten o norpade alla dörrarna. jag vet. jag skulle ju inte men dom va fria från knudor, rost o priset va bra så de gäller att passa på :roll:

Har också sprungit över ett par G60 flytande dubblekolvs ok som återfinns på bla audi 100/200 turboquattro.
Och dom va skrämmandebilliga så jag köpte dom med.
sedemera har jag fyllt på med ett förtält som man klämmer på dropplisten. (har inte packat upp de än men jag slår vad om att det är classy!)
Men utöver de har jag försökt att inte gå överbord men utgifter på den (förrän buggyn e klar iallafall.)

Men så ändå. jag borde ju kunna få jobba lite med den när jag har tid över och de inte ska kosta något?
så jag fick gjort ett litet ryck med bussen idag.
gjorde ett komptest och rev av startmotorn för att snegla på den. (startmotorn gick dåligt runt)

kompet ligger mellan 8,5- 9 på alla cylindrar så även om den kanske e sledet så e de jämnsledet, så de måste väl vara bra ?
(jag har ingen aning. skulle kanske kunna kolla upp det)

gick genom alla felsökningar i bentleyboken och diverse tips från forumfolket här. Men den gick fortfarande galet segt så jag plockade ur den

http://img195.imageshack.us/img195/1959/img0540vz.jpg
bilden e tagen underifrån o upp ifall de ser kymit ut ICQ/ae

men där uppe sitter den rackaren iallafall. fick lossa den bakre motorbalken o släppa ner motorn på en domkraft för att få frigjort tillräckligt med space för att dra startmotornmotorn först fram o ur kåpan o sen ner bredvid kylvätskeslangarna

http://img716.imageshack.us/img716/5691/img0542le.jpg
ute o nere Default/smile
fick ändå trycka o dra som ett m-o för att få loss den. Soppa tanken tog emot lite men de gick. Första tanken som slog mig när den väl trilla ner va  -hjälp! hur ska jag få dit den igen  ICQ/ae

Så jag kollade kontakterna efter oxidation och allting såg faktiskt förvånansvärt friskt ut.
Det enda som jag undrar lite över?
den o-isolerade kabel mellan solenoid och startmotorn i sig? Om den e ärjad och svart,? leder den ström sämre då?

En annan tanke som slog mig va att de kanske kunde va kolen?
Vinkelsliparna går ju osso lide hussit när dom e sledna. 
Så jag plocka isär den (vilket va förvånansvärt lätt)konstatera att kolen va i kanonskick, skruva ihop den o satte tillbaka den på bussen efter att testat den löst hängade vid sidan.
Vill också inbilla mig att de faktiskt gick runt betydligt snabbare nu än innan. Fråga mig inte vilket av vad som resultera i vad bara, för de har jag ingen aning om.  Default/lol
Kolen kärva lite så alla 4 kanske inte låg emot? i kombo med att kablarna gilla elsmörja?

tänkte dock att den kanske inte ändå gick så fort som jag inbillar mig att den borde så jag besluta mig för att kolla batteriet. Hade ändå tramsat en del me o starta o köra startmotorn.
de står i instruktionerna att så fort batteriet e under 12,3 V ska man ladda. nu låg batteriet på 12,34 V men jag fick höra tt de SKA ligga på ca 14 om de e nyladdat så bör jag ladda de lite o prova igen? kanske snurrar de snabbare då??

Revirmärkning http://img406.imageshack.us/img406/2173/img0394l.jpg

2

http://imageshack.us/a/img207/3724/img0143yq.jpg

Har väl kanske hänt lite mer än jag redovisat sen dess men allt är kanske inte så intressant att redogöra.
Hade ju ett smärre helvete med startmotorn men de visade sig tillslut vara bussningen iallafall.
Så den har bytats. o nu gick faktiskt motorn runt betydligt bättre o motorn starta ganska lätt med lite pumpande på gasen.
Den verkar vara mekaniskt frisk men men ett jättehål i avgasröret och varken tändning eller förgasare är nog som de ska va.

Hämtade ett par baksoffor från en kille i halmstad.
Fick tyvärr bara ett bälte med till bak så e de nån som sitter på ett gäng så behöver jag.

nu har ju hela den här biten med att fokusera på buggyn spruckit ihop med min spargris som visa sig innehålla ca 8500 kr och konverteringssatsen till subarumotorn ligger behagligt nära till hands.

Tänkte jag skulle försöka lägga en beställning på den i dagarna.
Nu vill jag ha den på vägen och jag snackade med en kille på sfro. Han sa att varken sätena eller den gamla motorn är något jag behöver bry mig om när jag reggar om den som "ombyggt fordon".

Kriterierna som behöver uppfyllas är som följer.

Motor
Växellåda
Bromsar
Hjulupphängning.

Motorn säger ju sig själv.
Växellådan va tydligen inget tvunget utan bara nåt folk brukar göra.
Bromsar har jag ju g60 oken och jag la en beställning på klossar till dom samt tillhörande skivor på 276 mm.
Bakbromsar från audi a8 med 269 mm ventilerade skivor. Här får jag nog bygga nån klassig konsoll.
Och hjulupphängningen skulle man tydligen klara sig med att förstärka.

Känns som ett hästlass med arbete, men jag kommer inte att lägga allt för mycke energi på rostlagning just nu.
Det som kommer lagas är det som jag hittar under/ovanför tanken. (för den måste ut och alla anslutningar o skit måste bytas)
Och de känns väääldigt dumt att bygga in det en gång till.

Vi får helt enkelt se.. I helgen blir de buggymeck men nästa helg tänkte jag försöka riva ur motor o växellåda.
Får se hur de blir med det.

Jag har ju bara haft den stående så länge nu o inte riktigt vågat ge mig på den, så de ska bli fantastiskt roligt.
Och sen letar jag fortfarande efter ett vettigt o varmt ställe att ha den på medans jag skruvar..
Gärna någonstans där man får slipa, svetsa o bära sig allmänt äckligt åt.

3

Är det bara jag som vill se förardörren?

4

Floyden skrev:

Är det bara jag som vill se förardörren?

Nej  Default/yikes

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

5

Scrooge skrev:
Floyden skrev:

Är det bara jag som vill se förardörren?

Nej  Default/yikes


+1

6

vad för adaptersats.. platta och special svänghjul för original vw koppling??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

scitter skrev:

jag va bara tvungen.

Revirmärkning http://img406.imageshack.us/img406/2173/img0394l.jpg

Tror att lagen kallar det för ÖVERGREPP!!
Men smaken är ju ...olika ICQ/ab

8

Patrik B. skrev:
scitter skrev:

jag va bara tvungen.

Revirmärkning http://img406.imageshack.us/img406/2173/img0394l.jpg

Tror att lagen kallar det för ÖVERGREPP!!
Men smaken är ju ...olika ICQ/ab

men nu e den bara min.!  ICQ/ad

michaelth skrev:

vad för adaptersats.. platta och special svänghjul för original vw koppling??

jag tänkte köra med Richard Jones sprängkåpa (bellhousing) då använder man subaruns eget sväghjul, tryckplatta och startmotor.
Inga påbyggnader, ingen förlorad roterande massa, kraftigare koppling och ingen trött startmotor som får svårt med subaruns komp.
Eller så ska de va om allt stämmer.

Det är helt enkelt en kåpa som ersätter den skruvade kopplingskåpan på växellådan som passar mot subbans motor i andra änden.

och jag ska försöka ta en bild på förardörren.. eller rättare sagt jag SKA fixa det

9

Default/lol  Efter den skändningen får du nog sätta dit denna dekal  Default/lol

http://i283.photobucket.com/albums/kk286/T_Maniac_photo/Boxer/p-wanagon.jpg  ICQ/ae

  ICQ/af Intressant med Subarumotor  ICQ/af

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

10

Vad räknar du att Rj s kåpa och ingående axel kostar dig här hemma?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Scrooge skrev:

Default/lol  Efter den skändningen får du nog sätta dit denna dekal  Default/lol

http://i283.photobucket.com/albums/kk286/T_Maniac_photo/Boxer/p-wanagon.jpg  ICQ/ae

  ICQ/af Intressant med Subarumotor  ICQ/af

Jo. De blir ju en boxer4 som fortfarande e vattenkyld så steget e ju inte så stort. däremot får jag en betydligt driftsäkrare motor (vill jag tro iallafall)
Behöver sen motorn inte kämpa så hårt för att flytta bilen, då blir den nog inte lika törstig heller.

elhärvan som jag slet ur donatorsubban har jag redan haft iväg o fått tillbaka, ombyggd till en ren motorhärva. de råka nog hamna på ca 4 k men jag VET att jag aldrig hade rett ut det så de va kanske välinvesterat ändå  Default/hmm

Michaelth... Man anv inte subaru ingående axel... inte om man inte vill iallafall. Jag kommer att köra med en vw 225 mm lamell i subaruns 230 mm tryckplatta. Då behöver man inte anv subbans axel. (jag tror de va dom måtten iallafall, hur som helst. Bussens lamell o subbans tryckplatta.)

Vill man däremot ha en fetare motor o mer effekt så kan man köpa en specaxel som passar i vwns låda för att kunna anv sig av subaru lamell med kraftigare fjädrar i ryckutjämnaren.

12

Och priset på kåpan e?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

470 gbp

http://www.rjes.com/html/prices___ordering.html

14

http://www.subarugears.com/

Misstänker att du redan hittat dit

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

15

Scrooge skrev:

http://www.subarugears.com/

Misstänker att du redan hittat dit

Tja jag har ju tänkt att konvertera min subbalåda.. Men. ... Man kan ju göra på olika sätt....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Hur menar du konvertera lådan? Har du en subarulåda i din buss?

17

nej men jag har en subaru låda som skall driva på rätt håll.. sen in i bussen.. 5 växlad.. iofs kostar det lite mer aus dollares.. att få hem med nytt kronhjul och pinjongdrev + driv flänsar än RJes kåpa .. men då e det subbans låda man använder..
http://www.subarugears.com/
priset du skrev e ju utan frakt.. 470£ så visst det e ju billigare och snabbare, då man inte behöver fixa växellänkage och fästen.. så visst det e säkert bra.. fattade bara som att man bör byta hela drivlinan dvs växellådan oxå. vid reg som ombyggt fordon. men det e väl som innan att olika Sfro besiktningsmän har olika synsätt.

följer din tråd och begrundar!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Undran:
Varför regga som ombyggt? Är sub motorn så mycket starkare än original 112 hk?

stod så här i pappren på en väns dh med volvomotor: T31A Motorn utbytt.
Hade suttit en 112 hk i från början

Tsv textkoder

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

19 Senaste redigerad av Alex82 (2012-11-15 20:58:16)

Snacka me en kille på sfro o han sa att de inte va tvunget o byta lådan utan att de snarast är något som folk brukar vilja göra.
Buggy e ju ombyggt fordon. i regel med original både motor, låda hjulupphängning OCH bromsar..
Lite mystiskt med tanke på att de e just dom punkter dom annars vill ha åtgärdade hehe..

Men buggyn e väl lite av ett undantag överallt ICQ/ag

tydligen e de så att hkr ökningen baseras eller räknas på den motor som fordonet har enligt regbevis, och inte efter den motorstarkaste modellen.
I annat fall har de ju byggts VW bussar med boxersexor (på experimentstadie iofs) men ändå. (har jag hört)

tyvärr bor de en trött 1,9 l i min buss så steget blir alldeles för stort.
annars rör de sig nog bara om en 6 hästar eller nåt sånt för mycke i ej22 an.

Frågan e om inte man bara hade kunnat smyga ner den o spela dum men de känns bättre att ha gått RÄTT tillväga

20

buggyn e som sagt ett undantag.. från reglerna för ombyggt fordon.. då den igentligen klassas som ammatörbygge pga kortat platta..eftersom man byter kaross och för mycket av originalet försvinner..
Eftersom din redan e vattenkyld tror jag nog den skulle falla igenom utan reaktion.. men min med en 50 hästare ..luftkyld till 135 hk 2,2 wattenkyld subba....mja.. ICQ/ad
fick vid min kontakt med Sfro veta, hela drivlinan dvs motor låda och hela broms systemet...allt även h cyl.. hellst bägge axlar oxå. annars e det för likt originalet.. får c hur dom reagerar angående mina kaross modifieringar... har jag otur blir det klassat som amatörbyggt..pga för lite likhet med originalbilen..ja ja vi får väl c.. annars får jag väl tyvärr behålla luftkyld maskin.. vill ju gärna ha riktig värme. ac 5 växlat osv.. ICQ/ad
blir nog bra får bli frisk bara .. ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

ja jag vet inte.. de e nog lite som du säger att dom tycker lite olika allihopa..

Jag snacka med en kille som e härifrån o tog upp bland annat att min buss va en syncro så då va jag tvungen att hitta en annan växellåda med samma utväxling som klumpen där framme
Fråga även om de räckte att "modda" den... Tex genom en decoupler.

Och han svarade att det inte va tvunget utan snarast något som folk brukade föredra att göra i samband med en effektivare motor.

Frågade även om hjulupphängningen.
Hur skulle man bära sig åt för att Byta en liksom?
Svarade då att de räckte att modda den.
Då frågade jag igen vad som menades med att "modda den" Jag tänker ju höja den, och om det räknades?
Han svarade bara Förstärk hjulupphängningen. De va därför jag fråga efter förstärkningsplåtarna på 16"aren. (hoppas de duger för jag har inte råd o höja den i denna svängen)

sen sa han också att bromsar runt om och huvudcylinder skulle bytas.
Men oken fram i nuläget (orginal) är dubbelkolvsok fast en kolv på var sida om skivan. Utbytesoken är dubbelkolvs ok men flytande. Alltså borde inte hc behövas bytas. Tror till och med att diameter på kolvarna är samma.
Bak e de samma visa igen.
Bromscylindern som pressar isär backarna skiljer ju inte mycke från den enkla kolv som drar bygeln o klossarna ihop över skivan.

Kan tänka mig att byta servot mot bmw e30 som är lite kraftigare men jag tror faktiskt att man bara ställer till det me o ändra hc.

22

Va i kristiansstad idag. Mötte upp killen jag köpt bussen av och lämnade tillbaka lite av julgranspyntet som va skruvat ovanpå taket.

Passade även på att hämta 2 st bärarmar som trotts att dom legat ute faktiskt va i väldigt bra skick. Kompletta med bromsar, nav o allt annat som är skruvat på dom.
Tänkte anv mig av dessa att malla upp o tillverka allting som krävs till bakbromsarna.
På så vis kan jag montera en färdig produkt istället för att ha bussen ståendes på pallbockar e flera dagar medans jag klyddar.

Hämtade även ut mina bromsskivor och klossarna till g60 oken och la in bromsoken till både bak o fram i bilen.
Ska försöka samla alla grejer där jag har bussen... På jobb. Får se vad chiefen säger hehe

23

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0498-1.jpg
extra bärarmar. I kartongerna har jag bromsskivor, klossar, ok, bromssköldar.
Saknas fortfarande en hel del grejer innan de e dags att börja dra i det men nu händer de faktiskt något iallafall.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0503-1.jpg
Motorn kom ur idag efter jobb precis som jag lovat. Inte fullt lika enkelt som en bubbla eller buggy men ändå inte alls spec komplicerat.
Va ganska meckigt att bogsera den in o ur verkstan däremot.. Grisa lite på golvet med. Hoppas glykol, rost och spår av olja lämnar allt för mycke fläckar efter sig. Vill ju kunna ha in den igen.
Chefen va inne liten stund efter arbetstid o undra lite varför jag inte skrotar den? ICQ/ae
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0505.jpg
trädde en plastpåse över vxllådan. vill ju inte axeln ska rosta eller nåt annat dumt. Iofs e den nog smord så de räcker för att den inte ska göra det men de var ju så enkelt att trä över påsen.
Hängde upp lådan i spänband som jag fäste i karossen. nästa gång vill jag ha ut lådan med.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0506.jpg
och sen då den efterlängtade bilden på förardörren  ICQ/ag  (min teori är att dom började på andra sidan o sen bara va dyngraka när dom kom till förardörren)

24

Blir ju inte så mycke bilder när man står med olja o skit upp till armbågarna.. Inte så sugen på att plocka fram mobilen liksom.
Sen blir man ju stundtals så uppslukad att man bara glömmer.

25

Haha, underbar förardörr ICQ/ab