1

Håller på och bygger ihop ny Framvagn. Sitter dubbla sänksatser på och sänkspindlar. Funderar på de här med castershims oxå. Är de nödvändigt. De är ju inte dyrt att inhandla och lätt att montera. Ska man montera när man ändå håller på.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

2

Bilen blir stadigare i högre hastigheter med caster shims. Om du skall ha den låg fram och hög bak är de extra viktiga för att det inte skall bli vobbligt.

3

När man kör med spindlar också så blir castern bättre än med bara sänksatser så i min mening är dom totalt menlösa. Har kört både med och som nu utan och det är inget jag saknar och kommer stoppa dit igen.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

4

Ok. Men finns de nått sätta att mäta om man behöver castershims lr inte?

Ragtop 60 No name

5

Hejsan!

En vanlig hjulinställning ger svaret på om det behövs!

I enkelhet så kan man säga att det är castervinkeln som gör att ratten strävar efter att gå tillbaka till rakt-fram-läge och att bilen strävar efter att gå rakt fram. Mer caster ger mer kurs-stabil bil men även något mer tungstyrd bil, mindre caster ger vinglig men lättstyrd bil. Negativ caster blir rent obehagligt att köra på väg.

Caster (eller spindeltappslutning) är inbyggt i bilens och framvagnens konstruktion, och är normalt ej justerbart på en VW Typ 1 med torsionsframvagn. Sänker Du mer fram än bak så finns det all anledning att se över behovet av castershims i någon form för att framvagnen ska fungera som det är tänkt.

Sen påverkas bilens väguppförande såklart även av andra faktorer som övriga hjulvinklar (camber, toe-in) (tänk på att även justera toe-in på bakvagnen) (på Buggy och övriga kortade eller förlängda bilar bör även anti-ackerman vinkel justeras), däckval, spårvidd, hjulupphängningarnas skick mm.

Det här är ett trevligt område där det finns mycket körglädje och säkerhet att hämta!  ICQ/ab

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

6

Jag tycker att mer caster alltid är av godo så jag skulle monterat dubbla shims.
Vet inte vad castervinkeln är original på andra men på 1302 är den 2 grader det innebär att om man som jag vill ha rake så är det lätt att få negativ caster och det vill inte jag åka med över 30.  ICQ/ab 
Castern är ju till för att fordonet ska bli självstabiliserande.

Jag ökade på min med 5 grader (teoretiskt 7 minus rakevinkeln nu) på min bil och det ända som skulle kunna tänkas vara negativt med det är att det blir aning mera tungstyrt i riktigt låga farter typ fickparkering.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Ika skrev:

När man kör med spindlar också så blir castern bättre än med bara sänksatser så i min mening är dom totalt menlösa. Har kört både med och som nu utan och det är inget jag saknar och kommer stoppa dit igen.

Sänkspindlar ger gynnsammare vinklar på bärarmarna, men eftersom bärarmarna rör sig parallellt så är det samma lutning på spindelns svängcentrum = samma castervinkel.

8

Ok. Tack för alla svar. Ja kör utan. Får se va verkstaden säger efter framvagnsinstlällningen. Dock dycker de upp en annan fråga då ska ja lämna in för framvagnsinstlällning slammad bil lr ska ja köra upp sänksatserna i högsta läget.

Ragtop 60 No name

9

Bäst är att ställa in den i det läget Du ska köra den, det är ju i det läget det är intressant att det blir rätt! Vinklarna ändras när man höjer och sänker!

Kolla bara först med verkstan att de kan få upp bilen på lyften de har hjulmätningsutrustningen på!!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

10

Ja de va de ja misstänkte. Haha de har du rätt i.

Ragtop 60 No name