Hejsan!
En vanlig hjulinställning ger svaret på om det behövs!
I enkelhet så kan man säga att det är castervinkeln som gör att ratten strävar efter att gå tillbaka till rakt-fram-läge och att bilen strävar efter att gå rakt fram. Mer caster ger mer kurs-stabil bil men även något mer tungstyrd bil, mindre caster ger vinglig men lättstyrd bil. Negativ caster blir rent obehagligt att köra på väg.
Caster (eller spindeltappslutning) är inbyggt i bilens och framvagnens konstruktion, och är normalt ej justerbart på en VW Typ 1 med torsionsframvagn. Sänker Du mer fram än bak så finns det all anledning att se över behovet av castershims i någon form för att framvagnen ska fungera som det är tänkt.
Sen påverkas bilens väguppförande såklart även av andra faktorer som övriga hjulvinklar (camber, toe-in) (tänk på att även justera toe-in på bakvagnen) (på Buggy och övriga kortade eller förlängda bilar bör även anti-ackerman vinkel justeras), däckval, spårvidd, hjulupphängningarnas skick mm.
Det här är ett trevligt område där det finns mycket körglädje och säkerhet att hämta!
MVH: Hella
Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)