Är på jakt efter rostskyddsmedel för skarvar och hålrum. tunnflytande och med slang så man når in i trösklar och div andra ställen. verkar finnas lite olika typer... vilka är bra? någon som har någon erfarenhet?
2 2011-12-19 18:43:24 Senaste redigerad av Redwee220 (2011-12-19 18:44:44)
Linolja är ju bra rostskydd. Används till min bruksbil, kryper bra och skyddar..
Men det finns säkert delade meningar om linolja, har hört att de inte är så bra om man ska svetsa i närheten av det behandlade området..?
"Linolja är också ett bra rostskydd för järn - effektivt också på redan angripet järn. Genom sin krypförmåga tränger den ner till kärnplåten och hindrar vidare rost. Vid behandling av exempelvis chassiplattor, hålrum på bilar skapas en gummiliknande yta som skyddar mot luftens syre." Taget från wikipedia.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld
+ att linoljan e en ren naturprodukt... kan blandas med blymönja .(om ni hittar det någonstanns). som en riktigt bra rostskyddsfärg... men släng inte i naturen eller slicka på fingrarna då det e GIFTIGT!!! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
hålrums vax klibbig seg o sitter kvar bäst på lodräta ytor därför har vw kört med det sen 80-talet
Ingen som har provat med zinkprimer? Det var en snubbe förbi i garaget igår som propagerade starkt för zink + slang.
Håller på med lite rostskyddsforskning med zinkprimer på frilagd lagad plåt,kallpressad linolja i hålrum samt ytbehandling på
nämnda zinkprimer med kallasfalt,ser ut att fungera bra!Dessa åtgärder gäller underredet,vad det gäller dörrar mm gäller det att spackla och lacka innan man behandlar med tex linolja då detta kryper extremt bra och kan göra det omöjligt att få
fäste med lack i efterhand.
late,
in love,
and a little drunk..
Tror att Classic Motor gjorde ett test med olika tunnflytande för en massa år sedan. Om jag minns rätt så kom inte linolja så högt på listan.
Ali G
Tror att Classic Motor gjorde ett test med olika tunnflytande för en massa år sedan. Om jag minns rätt så kom inte linolja så högt på listan.
Undrar om det är samma test som jag läst?
Har propagerat för linolja i många herrans år men så läste ja en eller annan test för många år sen som gjorde att jag ändrade hållning där... kommer inte helt ihåg vad som gjorde att jag ändrade mej... är det någon som har Classic Motor testet?
Ett tips vid köp av zinkprimer är att känna vikten på sprayburken, zink är ju ganska tungt i sig och man vill ju ha valuta för pengarna och inte bara köpa en massa lösningsmedel.
Så jag brukar jämföra vikten på flaskorna och ofta brukar man kunna känna markant skillnad mellan olika märken fast att det är samma volym i dem 400ml.
På en del flaskor står det också hur mycket zink de innehåller.
Och det funkar väldigt bra men ytan måste vara helt plåtren innan målning.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
10 2011-12-20 19:30:48 Senaste redigerad av johan_l (2011-12-20 20:03:57)
Rostskyddsvax (jag har kört både biltema och hagmans) tycker jag funkar bra...
Billigast förståss på "burk" som sprutas med tryckluftsspruta... Inte helt fel med sprayburk som man kan applicera lite "enklare" på vissa ställen...
Förståss är det vettigt att ha svetsat och lackat färdigt först...
Jag kör rostskyddsvax på bruxbilen för att förhindra rost om man fått nåt stenskott eller annat... innan man hinner (eller orkar) göra en "fin" lagning. funkar bra! Speciellt på min förra bil som var lite ansatt...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

Skitdålig kvalitet, men här är testet iaf! Från nr 12 december 2001. Ska fixa bättre!
Exakt det testet var det jag menade.
Ali G
Ser jag rätt om nummer fem och tre klarat sig bäst?
3 ser ut att vara dinitrol och 5 Biltema?
Wurth har!!!
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan