1

Rev ur motor och låda ur Varianten igår (typ4 AN motor)
Upptäckte idag när jag plockade av lådan från motorn att det sitter ett 200mm svänghjul på. ICQ/ab

Frågan är vad ska man satsa på för tryckplatta och lamell?
En typ3 är ju lite tyngre än en typ1 och jag har drag vilket gör att jag ibland kan dra släpvagn som väger lite.
Motorn ska överladdas så effekten lär väl landa på max 200hk skulle jag tro.
Bilen används "dagligen" på somrarna så det ska vara relativt lättrampat!

Mera känd som jb...

2

en org 228 m.m håller 200hk ICQ/ag

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Jo men nu när jag har ett 200mm så vill jag ju inte byta till 228 å slipa ur. ICQ/ad
StageII med värre lamell duger det?

Mera känd som jb...

4

Förstår inte folk som "inte vill slipa ur".... (men att överladda motorn är "inga problem" ??)

Hot VW gjorde t o m ett test där 228mm kopplingen vann i alla hänseenden (i ett omgjort typ1 svänghjul, desutom...).

Lättrampad, billig och tål effekt! (WBX svänghjul o koppling passar bolt-on på luftkylda typ4 motorer oxå.)

5

Klart jag kan slipa ur men känns ju som att gå över ån för att hämta vatten!
Då ska jag skaffa svänghjul och en komplett koppling, känns dumt då jag nu kan åka med typ1 prylar eller?

Mera känd som jb...

6

6 pucks Kwik-Lock och en KEP steg 2 ska jag köra med, borde räcka för gatan ICQ/ab

7

Är orolig att steg 2 kan bli för klen med 2 ton att dra runt på men kanske har fel.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

8

Steg 3 och superdisc är en kombo jag kört med som funkar bra! Klara 350hk i org bubbla. Så borde ju gå med lägre effekt och mer vikt.
Tycker inte det har varit allt för tungtrampat.

9

Ja lite inne på steg3 just för att vara safe. Kommer ju bli mer effekt i framtiden så bra om man har att växa i.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

10

Fråga till. Behövs det förstärkas nåt när man åker steg3-platta?

Mera känd som jb...

11

JBlom skrev:

Jo men nu när jag har ett 200mm så vill jag ju inte byta till 228 å slipa ur. ICQ/ad
StageII med värre lamell duger det?

Ett svänghjul för 228 mm koppling är inte större än ett för 200 mm koppling.228 mm tryckplattan är däremot tjockare och kräver därför urslipning längre in i kopplings huset på lådan för att gå fri.

12

Ja jag vet exakt vad som lär slipas ur för 228. Men saken är den att jag tycker det är onödigt då typ1 prylar lär duga?!  ICQ/ab

Mera känd som jb...

13

JBlom skrev:

Ja jag vet exakt vad som lär slipas ur för 228. Men saken är den att jag tycker det är onödigt då typ1 prylar lär duga?!  ICQ/ab

Jodå..Har man förstärkt kopplingsgaffel och skiter i att det blir tungtrampat så funkar typ1-grejor utan problem!

14

Kolla man vad tryckplattorna är specade till så kan jag åka en steg2 200mm jämfört en steg1 228. Och steg2 är väl endå inte så tungtrampad?
Ska jag åka 228 original som verkar funka bra till 200hk men sen när mer pulver kommer lär jag köpa en 228 steg1 för 150$ mer än än 200mm platta!
För känns inte som 228 originalkombon funkar huur länge som helst?!
Så summa sumarum så duger en steg2 platta helt enkelt om jag läser rätt?!

Mera känd som jb...

15

JBlom skrev:

Kolla man vad tryckplattorna är specade till så kan jag åka en steg2 200mm jämfört en steg1 228. Och steg2 är väl endå inte så tungtrampad?
Ska jag åka 228 original som verkar funka bra till 200hk men sen när mer pulver kommer lär jag köpa en 228 steg1 för 150$ mer än än 200mm platta!
För känns inte som 228 originalkombon funkar huur länge som helst?!
Så summa sumarum så duger en steg2 platta helt enkelt om jag läser rätt?!

Ja,förmodligen.....

16

Jag har trampat av gafflarna till urtrampningslagret på en tidig låda. Svetsade dom så funka det bra. I nyare lådor har det funkat ändå.

17

Provar en steg2 och min låda är från 73 så. Hur har ni förstärkt gafflarna?

Mera känd som jb...