1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-02-16 23:15:56)

Har hittat detta objekt med fel framsida, ingen motor, i princip skrot och undrar vad experterna här på BV säger.
Har inte hunnit fota mer men det kommer jag att göra om 5 veckor igen.
Kan man säga något utifrån dessa bilder? (Mer än att de gillar VAT69?)

Post's attachments

IMG_3724small.jpg, 634.74 kb, 1824 x 1024
IMG_3724small.jpg 634.74 kb, 263 downloads since 2012-11-19 

IMG_3725small.jpg, 691.74 kb, 1824 x 1024
IMG_3725small.jpg 691.74 kb, 247 downloads since 2012-11-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-19 22:59:15)

Massa fel, det kommer o bli ett h-e att få en buss av detta men vad säger BV-herrarna?

Post's attachments

IMG_3726small.jpg, 598.22 kb, 1824 x 1024
IMG_3726small.jpg 598.22 kb, 247 downloads since 2012-11-19 

IMG_3727small.jpg, 596.19 kb, 1824 x 1024
IMG_3727small.jpg 596.19 kb, 251 downloads since 2012-11-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-19 23:03:26)

Ursäkta den urusla bildkvalitén. Jag hade jättebråttom och tog dessa snabbisar bara.

Post's attachments

IMG_3728small.jpg, 644.42 kb, 1824 x 1024
IMG_3728small.jpg 644.42 kb, 258 downloads since 2012-11-19 

IMG_3729small.jpg, 669.23 kb, 1824 x 1024
IMG_3729small.jpg 669.23 kb, 254 downloads since 2012-11-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-20 00:20:08)

Är det bara fronten som är fel med de stora blinkers, eller är detta en barnabee?
Vad är det man har gjort ?

Post's attachments

IMG_3730small.jpg, 710.36 kb, 1824 x 1024
IMG_3730small.jpg 710.36 kb, 254 downloads since 2012-11-19 

IMG_3731small.jpg, 720.38 kb, 1824 x 1024
IMG_3731small.jpg 720.38 kb, 251 downloads since 2012-11-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

5

Det står en pickup brevid också ifall du missade den ICQ/ad

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

6

opec skrev:

Det står en pickup brevid också ifall du missade den ICQ/ad

Det stämmer det står totalt 4 st på hans mark.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

nä bara sälj den till mej ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8 Senaste redigerad av Emil (2012-11-19 23:12:19)

Märklig bakre lämm på pickisen...
Sämre barndoors har väl renoverats tidigare...

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

9 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-19 23:18:24)

Hela instrumentbrädan är väck. Har inte hunnit kolla vilka andra delar, förutom framsidan, saknas/är utbytta.

Post's attachments

IMG_3732small.jpg, 642.69 kb, 1824 x 1024
IMG_3732small.jpg 642.69 kb, 231 downloads since 2012-11-19 

IMG_3733small.jpg, 737.32 kb, 1824 x 1024
IMG_3733small.jpg 737.32 kb, 245 downloads since 2012-11-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

10 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-19 23:22:43)

Nä, seriöst, nu får äggsperterna uttala sig om man kan få ihop en buss av detta. Även axlarna (förutom motorn) är borta.

Post's attachments

IMG_3734small.jpg, 677.64 kb, 1824 x 1024
IMG_3734small.jpg 677.64 kb, 246 downloads since 2012-11-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f479a239f4f0c14c378b168c8d9f7310.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

11 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-19 23:27:02)

Det är i princip bara en enda skrothög.

Post's attachments

IMG_3735small.jpg, 649.39 kb, 1824 x 1024
IMG_3735small.jpg 649.39 kb, 240 downloads since 2012-11-19 

IMG_3736small.jpg, 685.33 kb,  x
IMG_3736small.jpg 685.33 kb, 4 downloads since 2012-11-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

12 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-20 00:16:19)

Vid nästa besök ska jag ta fler bilder för att se hur mycket är OG.

Kan man av ovanstående bilder uttala sig om årsmodell?

Post's attachments

IMG_3737small.jpg, 609.08 kb, 1824 x 1024
IMG_3737small.jpg 609.08 kb, 252 downloads since 2012-11-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

13

Ursäkta, men är du dum?! ICQ/ae Vill du inte ta hand om den så ställer jag mig i kö för att göra det!
Behöver du verkligen någon åsikt från någon annan för att förstå att man utan tvekan tar tillvara på en BD i detta skick? Precis som Emil sa, så har ju BETYDLIGT värre BD:s renoverats!

Mvwh

Tillbaka i ny förpackning...

14

nobody skrev:

Ursäkta, men är du dum?! ICQ/ae Vill du inte ta hand om den så ställer jag mig i kö för att göra det!
Behöver du verkligen någon åsikt från någon annan för att förstå att man utan tvekan tar tillvara på en BD i detta skick? Precis som Emil sa, så har ju BETYDLIGT värre BD:s renoverats!

Mvwh

Jag känner inte dig. Vad har du för anledning att börja titulera mig nedsättande?
Registrerar du dig för att förolämpa folk?
Åh ditt djälva kioskmongo, klart jag vet vad en BD är...
Såna som du borde doppas i urinoaren.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

15

Ta hem allt han har sälj på bv om du inte vill ha det. Då kommer det ju till användning i alal fall. Default/smile lycka till längtar efter fler bilder

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

16

fo_eldarc skrev:

Ta hem allt han har sälj på bv om du inte vill ha det. Då kommer det ju till användning i alal fall. Default/smile lycka till längtar efter fler bilder

En kommer han att behålla själv, de andra 2 pick-uperna är tingade och jag har lagt handpenning på denna.
Jag vet att han varit seriös förr så det är lugnt, denna kommer såklart att bli räddad men jag vill ha alla
möjliga synpunkter/idéer/tips från experterna här på BV då jag vet att detta är projekt modell större.
Renoverar en 21w i betydligt bättre skick och vet vilket jobb det är, allt som experterna här på BV
kan bidra med för att underlätta jobbet och genomföra det optimalt välkomnas.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

17 Senaste redigerad av lowang (2012-11-20 07:18:47)

Antingen har den varit smälld och de satt i en annan front eller så har de bara velat ha bättre blinkers, troligen gjort på 60-70-talet.
Nä, svårt att se vad som saknas.
Finns stötisar, baklucka? De är ju rätt jobbiga att få tag i i bra skick och inte så billiga ICQ/ab
Men "är det något att ha öht" ICQ/ad , god morgon
Om du nu får den för en trevlig peng så är det väl ingen tvekan.
Lycka till med renoveringen!

Ät gul snö, det kan vara öl.

18

Om du vill ha en BD så är väl detta ett ypperligt exemplar, vad jag ser på bilderna så är den i bättre skick än vad min split är

Go for it

Nytt mob nr...

19

På dina inlägg i den här tråden anar jag en viss okunskap och det är helt okej, men det är nog därför du får så förvånande reaktioner. Till att börja med måste man ju nästan se underredet för att bilda sig en uppfattning om skicket på vagnen, sedermera kanske man ska informera om att BD inte har en i-bräda i vanlig mening, det ska sitta en sk "pod" eller ett hastighetsmätarhus framför ratten, framför passagerarsätet sitter bara ett handtag (förutom på lyxmodellerna). Detta kanske du redan vet, menar inte att förolämpa.

Min uppfattning är att den ser ut att ha stått torrt och det borgar för att det finns plåt kvar, även om dessa vagnar är gamla. Att den fått blinkershål upptaget i fronten är vanligt även på yngre modeller, när bussen krockats och man låtit byta front mot det som fanns som reservdel då. Tänker tex på alla tidiga bayar som har den sena bayens blinkers.

Sen är det ju alltid upp till var och en att bedöma vad som är renoveringsbart, man kan tex lägga två olika renoveringar på helt olika nivå. Ska du renovera strikt original, blir det en kostnad, körbart, en annan och kustom en tredje. Att din 21a är dyr att renovera förstår jag om du vill har blank lack och alla lister. Förvisso är BD-prylar rätt dyra, men det blir nog svårare om man ska köra strikt OG på varenda detalj. Något som kan vara värt att tänka på när du funderar över bussens öde. Men om du bestämmer dig för att vagnen ska ut på asfalten igen är min uppfattning att BD-folket här är väldigt hjälpsamma och du behöver inte känna dig ensam.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-11-20 09:47:10)

lowang skrev:

Antingen har den varit smälld och de satt i en annan front eller så har de bara velat ha bättre blinkers, troligen gjort på 60-70-talet.
Nä, svårt att se vad som saknas.
Finns stötisar, baklucka? De är ju rätt jobbiga att få tag i i bra skick och inte så billiga ICQ/ab
Men "är det något att ha öht" ICQ/ad , god morgon
Om du nu får den för en trevlig peng så är det väl ingen tvekan.
Lycka till med renoveringen!

Den fronten kan jag behålla om den är i ok skick, har inte hunnit se ordentligt, men den går tillbaka till OG blinkers, det är klart.
Stötisar finns förmodligen inte och baklucka ska jag fota vid nästa tillfälle tillsammans med bilder på undersidan.

lowang skrev:

Men "är det något att ha öht" ICQ/ad , god morgon
Om du nu får den för en trevlig peng så är det väl ingen tvekan.
Lycka till med renoveringen!

OK, jag satte rubriken lite provokativt med flit, det får jag villigt erkänna.  Default/lol
Priset jag köpt det för kan man säga är ett "vrakpris" i dubbelbemärkelse.
Inte farligt alls, och det är ju bra.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

21

Bra talar Kee ICQ/ab
Det är lite klurigt att åldersbestämma denna på dessa bilder, men 53-54 någonting? Ser ut att vara en Kombi som fått ett eftermonterat tygtak? kanske en Klein, men troligen inte då jag inte ser några andra rester av isolering, innerklädsel, mm.

Frontskinnet tillsammans med nedre delen av rutramen är bytt, men vad gör det? är ju bara att lägga igen blinkhålen och om man vill byta ut försänkningarna vid torkararmarna så är du hemma.
Och visst är det så att den inte finns i Sverige? Såvida den inte varit utsatt för ombyggnad/flyttning av lastdörrarna, men det ser inte ut som det på vänstersidan? Eller så är det en privatimporterad/flyttgods om den står i Sverige?

Hursomhelst så är det ju bara att släpa hem oavsett hur den ser ut och utifrån det se vad du gör med den. Allt finns ju att få tag på för att få ut den på vägarna igen på det ena eller andra viset  ICQ/ag

Lycka till och håll oss underrättade hur det blir...

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

22

kee skrev:

På dina inlägg i den här tråden anar jag en viss okunskap och det är helt okej, men det är nog därför du får så förvånande reaktioner. Till att börja med måste man ju nästan se underredet för att bilda sig en uppfattning om skicket på vagnen, sedermera kanske man ska informera om att BD inte har en i-bräda i vanlig mening, det ska sitta en sk "pod" eller ett hastighetsmätarhus framför ratten, framför passagerarsätet sitter bara ett handtag (förutom på lyxmodellerna). Detta kanske du redan vet, menar inte att förolämpa.

Min uppfattning är att den ser ut att ha stått torrt och det borgar för att det finns plåt kvar, även om dessa vagnar är gamla. Att den fått blinkershål upptaget i fronten är vanligt även på yngre modeller, när bussen krockats och man låtit byta front mot det som fanns som reservdel då. Tänker tex på alla tidiga bayar som har den sena bayens blinkers.

Sen är det ju alltid upp till var och en att bedöma vad som är renoveringsbart, man kan tex lägga två olika renoveringar på helt olika nivå. Ska du renovera strikt original, blir det en kostnad, körbart, en annan och kustom en tredje. Att din 21a är dyr att renovera förstår jag om du vill har blank lack och alla lister. Förvisso är BD-prylar rätt dyra, men det blir nog svårare om man ska köra strikt OG på varenda detalj. Något som kan vara värt att tänka på när du funderar över bussens öde. Men om du bestämmer dig för att vagnen ska ut på asfalten igen är min uppfattning att BD-folket här är väldigt hjälpsamma och du behöver inte känna dig ensam.

Jag kan utan omsvep erkänna att min kunskap är väldigt begränsad när det gäller BD förutom att jag vill ha den ut rullande på vägarna.
Eftersom mitt mål i första hand är att få den körbar kommer jag behålla fronten "as is" och kanske byta ut den i framtiden. Men OG
blinkers ska det vara givetvis. Det jag undrar mer är angående axlar/bromsar/motor det kan jag tänka mig blir svårt att få tag på.
Tack för ditt inlägg, riktigt bra.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

23

iooor_21 skrev:

Om du vill ha en BD så är väl detta ett ypperligt exemplar, vad jag ser på bilderna så är den i bättre skick än vad min split är

Go for it

Tack, tanken är ju att jag ska "go for it". Det kanske tar lite tid men bilder kommer bli publicerade löpande här på BV så klart.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

24

Kör hårt!

Här finns många som vill hjälpa till , jag kan bistå med rör , plåt samt tillverka alla ramdelar med ritningsunderlag mot ersättning givetvis. Jag har tillgång till komplett maskinverkstad med allt som behövs för att göra delar äger även en Custom lackering och gör allt från Hotrods till allt som går på hjul.

Jag finns i Skåne och det är bara att höra av dig om du behöver hjälp med något!

Lycka till!

Loud pipes save lifes

25

ja om du fick du den till bättre än vrakpris är det väl bara att bärga hem och utvärdera på bättre mark. allt går att rädda med tid, tålamod, kunskap och pengar (som du ju redan vet) och du har ju renoverat en buss förut vad jag kunde utläsa så kör hårt!

om annat skulle falla på är jag på jakt efter en tidig buss, inte nödvändigtvis en bd men har bytes annons på min buss här om det öht kunde vara ett alternativ..

(vet inget om dig och vad du besitter så döm mig inte om du av någon anledning aldrig skulle sälja en sån här buss vidare..)

Lycka till!

Mvh jocke

Panel -53, 911 -71