På dina inlägg i den här tråden anar jag en viss okunskap och det är helt okej, men det är nog därför du får så förvånande reaktioner. Till att börja med måste man ju nästan se underredet för att bilda sig en uppfattning om skicket på vagnen, sedermera kanske man ska informera om att BD inte har en i-bräda i vanlig mening, det ska sitta en sk "pod" eller ett hastighetsmätarhus framför ratten, framför passagerarsätet sitter bara ett handtag (förutom på lyxmodellerna). Detta kanske du redan vet, menar inte att förolämpa.
Min uppfattning är att den ser ut att ha stått torrt och det borgar för att det finns plåt kvar, även om dessa vagnar är gamla. Att den fått blinkershål upptaget i fronten är vanligt även på yngre modeller, när bussen krockats och man låtit byta front mot det som fanns som reservdel då. Tänker tex på alla tidiga bayar som har den sena bayens blinkers.
Sen är det ju alltid upp till var och en att bedöma vad som är renoveringsbart, man kan tex lägga två olika renoveringar på helt olika nivå. Ska du renovera strikt original, blir det en kostnad, körbart, en annan och kustom en tredje. Att din 21a är dyr att renovera förstår jag om du vill har blank lack och alla lister. Förvisso är BD-prylar rätt dyra, men det blir nog svårare om man ska köra strikt OG på varenda detalj. Något som kan vara värt att tänka på när du funderar över bussens öde. Men om du bestämmer dig för att vagnen ska ut på asfalten igen är min uppfattning att BD-folket här är väldigt hjälpsamma och du behöver inte känna dig ensam.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't