26

Som sagt, var inte intresserad att köpa den, var bara nyfikenhet.

27

Nu var det ingen som sa att du skulle handla den heller..
men som innan billigt skit funkar dåligt ofta har billiga svetsar en för dålig transformator/inverter.. vilken ger en låg startspänning =volt. vilket gör dom svår svetsade.. Amperen e ju inte allt.. vissa Mig/Mag svetsar har så dåliga lindningar/otillräckliga, så när man börjar svetsa, dippar spänningen, matarverket saktar ner, och tråden brinner av.. mao hackar svetsen ICQ/am  bland andra fel som uppstår.. liksom kalllödningar på kort, dåliga ventiler, slangpaket och matarverk. helt enkelt någonstans skall prisbesparingen tas in. ICQ/ac
Det finns anledningar varför maskiner som e bra kostar pengar.

Men som innan du behöver inte köpa pinnasvetsen ovan Mr ab.
Hoppas svaren räcker för att stilla din nyfikenhet.Jag svarar med den erfarenhet jag samlat på mig under ett antal år!
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

28

nu suger jag på detta men de finns olika pinnar man svetsar med för de första, kommer inte ihåg hur de funkar, basiska och nå annat..
dessa klarar bara av den ena sorten pga nåt med strömmen/spänningen
då kan man inte använda den som man vill typ rostfritt svartstål mm.
riktigt svårtända, köpte "rätt" sorts pinnar till den och de funka inge vidare, de bästa som gick o svetsa va med esabs pinnar för rostfritt då dessa e lättända. men även där va de svårt, drog man tillräckligt länge så man fick upp tempen på pinnen funka den.
jag är inte den bästa på pinne så möjligtvis jag gjorde nå fel men jag bruka kunna kludda hyffsat med jobbets grejer.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

29

Jag köpte en ny kempomat 2100 i vintras är sjukt nöjd med den. Är värd varenda krona, nu har jag en svets för resten av mitt liv.

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

30

Tack  för svaren. Det jag va ute efter, information :-)

31

Kör en 3-fas Esab Smashweld 250 som jag nyss byggde om till europa koppling på och det vart som en ny maskin. rekomenderar att satsa på en 3-fas maskin om man nu har det i garaget. Och köp ett känt märke om nu börsen tillåter det ifall det skulle behövas nå reservdelar.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

32

Jag bestämde mig till sist för en sån här http://www.industricenter.com/media/63303/prodkempactra3machines-66195.jpg
253r modellen. Fick ett ruggigt bra pris som jag inte kunde motstå. Återkommer när den är provkörd ICQ/ab

33

anton_e skrev:

Jag bestämde mig till sist för en sån här http://www.industricenter.com/media/63303/prodkempactra3machines-66195.jpg
253r modellen. Fick ett ruggigt bra pris som jag inte kunde motstå. Återkommer när den är provkörd ICQ/ab

Blev den provkörd? Lite sugen på höra för jag har inte sett någon använda denna?

34

Någon nämnde esab origomag c141 tidigare, har en så själv och kan varmt rekommendera den. Funkar bra till min amatörsvetsning ICQ/ab

NewfieldVW
1972 Bay buss