1

Bytte framruta i vintras på bubblan. köpte en ny ruta och en ny list och satte dit med hjälp av ett snöre osv. Men hade inte någon form av tätningsmassa utan tänkte att det blir ju fint det här ICQ/ab 

Nu när man kör när det regnar så droppar det in i de nedre hörnen av rutan.

Hur är enklaste sättet att täta den nu när den sitter i? vad vill man använda och vad inte, vanligt silikon från jobbet?

Så tills nästa gång hur borde jag ha gjort för att få det tätt från början?

2

INTE silikon. Det innehåller ättiksyra och fräter på plåten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Kanske inte vart riktigt rent/slätt där listen sitter?

Du har inte funderat på att plocka ur rutan igen och kolla, kanske bättre än att försöka täta.
Du vet ju inte exakt vart det läcker, kan ju rinna i listen en bit bort.

stenis
orust

4

Ett tips som ev kan funka, vaxbaserat hålrumsspray, penetrerar rätt bra, suger in i skarven och stelnar, har du tur stoppar läckan... har använt det med både bra och dåligt resultat...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

Använd svart Sikaflex!
Fungerar ypperligt att spruta in under listen och tätar garanterat!
Håller sig elastiskt dessutom, tätar det båtdäck så tätar det rutlister se:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

6 Senaste redigerad av michaelth (2012-11-16 13:17:11)

sika 521 e väl en lämplig rut tätnings klet om jag inte minns fel.... tun pip, sen trycka in under listerna.. ..tvätta bort överskottet o va glad.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Får man loss rutan den dagen man ska byta? Vissa sikaprodukter är ju som berget...

Jag (eller snarare var det farsan) som körde biltemas motsvarighet, den är lätt att få loss... på en gammal saab 99 jag hade körde jag först vax som inte löste problemet, farsan tog sen väck rutan har jag för mig och körde med biltemas klet, men det blev inte 100%, men med vaxmetoden efter det så löste det sig...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Tja man skall ju inte använda lim utan tät...
Ovan nämda e just tät...men fråga en bilglasmästare.. Finns ju andra fabrikat.. Så länge man skippar ättikbaserade typ silicon.. E det nog egalt vad man tätar med för fab, men som sagt inte lim..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Sitter lite i samma sits med en eftermarknadslist som inte är gjuten med fina hörn som original utan är en metervara som limmats ihop (verkar vara det enda man kan få tag i nu för tiden, suck).

I mitt fall läcker det inte in, men det lägger sig vatten inuti listen, så när man lättar på "läppen" som skall täta ut mot karossen, så rinner det ut vatten ICQ/ac
Frågade då den lokala glasmästaren och visst finns det en speciell massa som de använder vid sådana här tillfällen.
Man lättar på gummilistens "läpp" kör in pipen och fyller hålrummet så att det tätar som det är tänkt och jobbar sig runt rutan. Överskottet som rinner ut torkas bort med trasa och lacknafta.

Då jag inte gjort detta på min bil än, så kommer jag inte ihåg vad produkten heter, men är ganska säker på att det är en Sika-produkt. Skall köpa en tub hos dem när det blir dax.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

10

Jag använde denna produkt som jag blev rekomenderad av glasmästaren.
Fungerade kanon torrt å fint i bilen nu!
http://www.wurth.se/Produkter/Produktka … ing&f=

(o\ ! /o)

11

Den som Wiebe tipsar om kan jag rekommendera och även Hagmans Automastic. Vitsen är att den inte ska torka helt. Sedan är det också svårare att få tätt om det redan kommit in vatten och smuts. Blåsa rent med tryckluft hjälper.

Det finns lite tjuvtrick om listen har svårt att räcka ut i hörnen. Börja på de raka ytorna och dra ut listen mot hörnen så blir det mer material och ofta räcker det för att hörnen ska lägga sig lite snyggare = tätare.

[

12

Nix, finns hur mycket rutformade lister som helst att köpa, beroende på om man är villig att söka utanför Swedala.
Ebay tex.

stenis
orust

Peter S skrev:

Sitter lite i samma sits med en eftermarknadslist som inte är gjuten med fina hörn som original utan är en metervara som limmats ihop (verkar vara det enda man kan få tag i nu för tiden, suck).

I mitt fall läcker det inte in, men det lägger sig vatten inuti listen, så när man lättar på "läppen" som skall täta ut mot karossen, så rinner det ut vatten ICQ/ac
Frågade då den lokala glasmästaren och visst finns det en speciell massa som de använder vid sådana här tillfällen.
Man lättar på gummilistens "läpp" kör in pipen och fyller hålrummet så att det tätar som det är tänkt och jobbar sig runt rutan. Överskottet som rinner ut torkas bort med trasa och lacknafta.

Då jag inte gjort detta på min bil än, så kommer jag inte ihåg vad produkten heter, men är ganska säker på att det är en Sika-produkt. Skall köpa en tub hos dem när det blir dax.