1

Hej! Jag har haft en sänkning på 1 yttre splines bak på min bubbla - 64 men ville ha lite mer. Dock tänkte jag att 2 yttre kanske skulle bli för mycket då jag inte har kapslade hjullager.. Men det blev inte helt bra och min fråga följer, i vilket läge ska man mäta vinkeln på svärdet? Har kollat i en tabell där det står tex: att +6 på den inre och -5 på yttre ska bli 13grader och 10min. Men är det skillnaden ifrån vinkeln orginal eller är det vinkeln som ska bli på svärdet? Och jag antar att man ska mäta när svärdet är obelastat, alltså helt utfjädrat? För när jag mätte så blev det 12 grader när det var helt obelastat men då vi sänkte ner bilen blev den så låg att handbromsvajern blev för kort och däcken tog i lite överallt... Kör iofs med 205/65 -15 bak men det ska väl gå att åka ganska lågt? Det är breddade plåtfälgar, tror dom är 6" breda...

Har jag tänkt fel? Givetvis måste väl bilen vara upphissad fram också så den står i våg när man mäter, och jag antar att man mäter så långt ut på svärdet som möjligt? Alltså där man fäster svärdet i drivaxeln typ?

Jag har kapat svärden också men dom tog ändå i när vi hissade ner bilen när svärdet hade 12 graders vinkel..

Hoppas någon förstår min förklaring :-) Med vänlig hälsning, Kristofer

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2

Någon som har en susning om vad vinkeln kan vara när bilen är orginal höjd?

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

3 Senaste redigerad av Johan W (2012-09-24 21:10:35)

Risto skrev:

Hej! Jag har haft en sänkning på 1 yttre splines bak på min bubbla - 64 men ville ha lite mer. Dock tänkte jag att 2 yttre kanske skulle bli för mycket då jag inte har kapslade hjullager..

2yttre går bra utan Default/hmm

Men det blev inte helt bra och min fråga följer, i vilket läge ska man mäta vinkeln på svärdet? Har kollat i en tabell där det står tex: att +6 på den inre och -5 på yttre ska bli 13grader och 10min. Men är det skillnaden ifrån vinkeln orginal eller är det vinkeln som ska bli på svärdet? Och jag antar att man ska mäta när svärdet är obelastat, alltså helt utfjädrat?

Om du mäter obelastat så är första delen av vridningen låst av klacken så det borde vara beastat precise som vid cm mätning, vilken jag föredrar, (grader funkar ju runt om framåt bakåt med och är skilnaden mot förut)

För när jag mätte så blev det 12 grader när det var helt obelastat men då vi sänkte ner bilen blev den så låg att handbromsvajern blev för kort och däcken tog i lite överallt... Kör iofs med 205/65 -15 bak men det ska väl gå att åka ganska lågt? Det är breddade plåtfälgar, tror dom är 6" breda...

Jag har oxo 205or på 6" och kör nästan 2½ och med skarvadesvärd tar det bara i insidan vid nedfjädring ICQ/ae Det är lite pyssel att åka lågt med stora däck men snyggt ICQ/ad

Har jag tänkt fel? Givetvis måste väl bilen vara upphissad fram också så den står i våg när man mäter, och jag antar att man mäter så långt ut på svärdet som möjligt? Alltså där man fäster svärdet i drivaxeln typ?

Grader kan du mäta över allt, oberoende av hur den står cm är lättare, +6 -5 blir ju 8,75, jag körde 9,30 för 2 år sen och 14,75 nu, se bilder

Jag har kapat svärden också men dom tog ändå i när vi hissade ner bilen när svärdet hade 12 graders vinkel..

Hoppas någon förstår min förklaring :-) Med vänlig hälsning, Kristofer

Kapa mer ICQ/ae

Post's attachments

snö 001.jpg, 386.73 kb, 1600 x 1200
snö 001.jpg 386.73 kb, 181 downloads since 2012-09-24 

vw lokstallarna 3.jpg, 221.55 kb, 922 x 615
vw lokstallarna 3.jpg 221.55 kb, 190 downloads since 2012-09-24 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Tack för svaren! Här kommer mina dumma motfrågor ICQ/ad

Hur menar du att man ska mäta cm/grader när svärdet är belastat? Jag trodde att man drar ut svärdet förbi klacken och låter den fjädra ner tills den är obelastad och sen mäter... Ska man lyfta under trumman med domkraft tills bilen lyfter sig då eller för att mäta belastat?

Och varifrån mäter man cm om man nu vill göra det istället?

Och hur mycket kan jag sänka utan att behöva förlänga svärden? ( Givetvis förstår jag att toe-in blir helt crazy men jag tänkte så att bilen fortfarande går att åka hyffsat normalt med ICQ/ab )

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

5 Senaste redigerad av Johan W (2012-09-25 11:47:16)

Risto skrev:

Tack för svaren! Här kommer mina dumma motfrågor ICQ/ad

Hur menar du att man ska mäta cm/grader när svärdet är belastat? Jag trodde att man drar ut svärdet förbi klacken och låter den fjädra ner tills den är obelastad och sen mäter... Ska man lyfta under trumman med domkraft tills bilen lyfter sig då eller för att mäta belastat? Och varifrån mäter man cm om man nu vill göra det istället?

Det finns inga dumma frågor ju ICQ/ad Man kan även lyfta den i svärdet längst ut men om du kollar på en bil som du vet har den sänkningen du vill ha så är det bara att vrida, men man får plocka på och av några gånger innan man blir nöjd om man är petig, justera upp handbromsvajern så den precis tar så går den fri svärdet även med 3cm förlängning (glöm inte att rulla bilen en bit fram o tillbaks så den sätter sig varje gång du ska kolla hur det blev). Om du kollar på baybuss tabellen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=255 så ser du att den mäter i rotationsgrader (-1 +1 blir 0,58' - 0,44cm) och den är tillför att rikta upp en bil som är sned, igentligen och den är igentligen inte helt korrekt då den är teoretisk, man vrider den ju även framåt och då minskar höjden i förhållande till vridningen ju mer man vrider (knappt märkbart), så att ha den som grund är bra men eftersom svetsmåner, monteringar och reservdelar är olika från bil till bil och har olika ned slitningar blir måtten olika men oftast ej märkbart, men som grund kan man säga att +1 -1 blir 0,50' - 0,55cm på en belastad bil från baken till en punkt ovan drivaxeln som tillhör karossen vid hjulet när man har den hissad i mitten fram Default/hmm
Sen finns det grader som man har tagit fram för att veta orginallutningen på svärden, men det finns så många olika när man söker och beroende på vad det är för bil-buss och vem som har gjort det, 17'-22' från vågrätt har jag sätt, men det är om man inte har märkt upp innan man rev och ska ha orginalhöjd Default/hmm och jag litar inte på dom(finns nog massor som tror dom har orginal som felar på någon cm, men det spelar ju ingen roll så länge man är nöjd själv) ICQ/ad


Och hur mycket kan jag sänka utan att behöva förlänga svärden? ( Givetvis förstår jag att toe-in blir helt crazy men jag tänkte så att bilen fortfarande går att åka hyffsat normalt med ICQ/ab

Oj det beror ju på massor av olika faktorer, kör man när det är blött, grus lr is kan man märka det vid 1hack när den kastar så man får ont i axeln om alla mått är åt ena hållet trots att den är tillbakaflyttad max, är det inte det så kan man köra 100mil innan man märker att däcken är slut vid 2hack om måtten är åt andra hållet då det blir olika toe in, ibland räcker det att fila hålen lite så blir det mycket bättre Default/hmm Men knappast bra vid 2hack ICQ/ac

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Tusen tack för att du tagit dig tid att svara! Det verkar som att det enklaste sättet är att prova lite fram och tillbaka ;-) Nu har jag fått bilen att vara lite sned bak också så jag måste först o främst få den lika på båda sidor :-)

Men som sagt, tack för hjälpen!

Mvh Kristofer

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

7

Anytime ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

By the way,, kapa ur svärden ? Bokstavligt talat alltså?
E nybliven ägare och mina svärd ligger på maxvinkel.
De e inte så skönt mrkte ja efter några mil på dålig asfalt :-)
Hur mycket kan man kapa innan besiktningen kukar  ur?
Ärr de värt att köpa delade svärd som går att justera eller vågar man själv kapa i svärden?
Mycket frågor bli de när man vill leka med de store pöjkarna ICQ/ag

9

pocoloco skrev:

By the way,, kapa ur svärden ? Bokstavligt talat alltså?
E nybliven ägare och mina svärd ligger på maxvinkel.
De e inte så skönt mrkte ja efter några mil på dålig asfalt :-)
Hur mycket kan man kapa innan besiktningen kukar  ur?
Ärr de värt att köpa delade svärd som går att justera eller vågar man själv kapa i svärden?
Mycket frågor bli de när man vill leka med de store pöjkarna ICQ/ag

Nä så kan det va ICQ/ad
Inget om du har otur Default/hmm
Ställbara menar du? dom är igentligen till bussar, vad du vågar är inge intressant utan det är hur duktig du är på att svetsa och bygga saker som funkar, att kapa ur 1" är inte rocket science direkt och hur du kapar finns i denna tråd http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2162 så det får du nog avgöra själv Default/hmm

de store pöjkarna

Om du menar vi som kör låga typ1or så finns det dom som är lite kralliga men dom flesta är rätt taniga Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

10

Tackar ICQ/ag

11

Om du kapar mycket så borra först ett hål så du får ett runt hörn så blir det mindre brottanvisning. Och en bild på mina svärd som iof inte är så mycket urkapade.

http://forumbilder.se/images/2c13201210514035d3.jpg

12

Älskar detta forumet ICQ/ag
Bra tips