Risto skrev:Tack för svaren! Här kommer mina dumma motfrågor 
Hur menar du att man ska mäta cm/grader när svärdet är belastat? Jag trodde att man drar ut svärdet förbi klacken och låter den fjädra ner tills den är obelastad och sen mäter... Ska man lyfta under trumman med domkraft tills bilen lyfter sig då eller för att mäta belastat? Och varifrån mäter man cm om man nu vill göra det istället?
Det finns inga dumma frågor ju
Man kan även lyfta den i svärdet längst ut men om du kollar på en bil som du vet har den sänkningen du vill ha så är det bara att vrida, men man får plocka på och av några gånger innan man blir nöjd om man är petig, justera upp handbromsvajern så den precis tar så går den fri svärdet även med 3cm förlängning (glöm inte att rulla bilen en bit fram o tillbaks så den sätter sig varje gång du ska kolla hur det blev). Om du kollar på baybuss tabellen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=255 så ser du att den mäter i rotationsgrader (-1 +1 blir 0,58' - 0,44cm) och den är tillför att rikta upp en bil som är sned, igentligen och den är igentligen inte helt korrekt då den är teoretisk, man vrider den ju även framåt och då minskar höjden i förhållande till vridningen ju mer man vrider (knappt märkbart), så att ha den som grund är bra men eftersom svetsmåner, monteringar och reservdelar är olika från bil till bil och har olika ned slitningar blir måtten olika men oftast ej märkbart, men som grund kan man säga att +1 -1 blir 0,50' - 0,55cm på en belastad bil från baken till en punkt ovan drivaxeln som tillhör karossen vid hjulet när man har den hissad i mitten fram
Sen finns det grader som man har tagit fram för att veta orginallutningen på svärden, men det finns så många olika när man söker och beroende på vad det är för bil-buss och vem som har gjort det, 17'-22' från vågrätt har jag sätt, men det är om man inte har märkt upp innan man rev och ska ha orginalhöjd
och jag litar inte på dom(finns nog massor som tror dom har orginal som felar på någon cm, men det spelar ju ingen roll så länge man är nöjd själv)
Och hur mycket kan jag sänka utan att behöva förlänga svärden? ( Givetvis förstår jag att toe-in blir helt crazy men jag tänkte så att bilen fortfarande går att åka hyffsat normalt med 
Oj det beror ju på massor av olika faktorer, kör man när det är blött, grus lr is kan man märka det vid 1hack när den kastar så man får ont i axeln om alla mått är åt ena hållet trots att den är tillbakaflyttad max, är det inte det så kan man köra 100mil innan man märker att däcken är slut vid 2hack om måtten är åt andra hållet då det blir olika toe in, ibland räcker det att fila hålen lite så blir det mycket bättre
Men knappast bra vid 2hack 
______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _
(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube Ruff Time Monster Truck Homepage