1

Funderar på att köpa mig en egen momentnyckel.

Den kommer främst användas till att skruva ihop vw motor med, Borde finnas en som är lagom till de flesta skruvarna på en motor?
Utom svänhjulet då, där litar jag på min egen vikt och en lagom lång hävstång.

Gör man bort sig om man springer och köper en på biltema för 500 kronor?

Köper man en riktig håller den antaglingen hela livet, men vad skall man satsa på då?

2

Jula har billigare alternativ än biltema och jag har testat min mot en dyr digital (givetvis kalibrerad) och det stämde väldigt bra.

3

Jag kör också med Julas, har fungerat hitills.

Annars tittar du på Kamasa om du nu letar efter kvalite. Kostar men, dem är billigare över pölen om du gillar Ebay.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

4

Kamasa SP3780 1/2 inch D Torque Wrench rea på Amazon Uk sänkt från 61 till 34 £

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

5

Vilken skala har man störst nytta av på en vw?
Jula har 19-110nm och 41-210nm

6

Jag köpte en Hazet 1/2" på tyska eBay.

7

Huvudsaken e väl att man släpper på trycket efter användning... sen e nog dom flesta tillräckligt bra för våra övningar.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Ibland stämmer uttrycket "man får vad man betalar för".
Jag köpte en billig kina-variant på Summit. Väldigt opålitlig är bara förnamnet, den likson klickar inte alla gånger. Drog av en m8 skruv till tryckplattan Default/yikes

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.

9

Framförallt ska man inte strunta i den inbyggda känslan bara för att man har en momentnyckel i handen.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

10

Jag har jobbat med momentnycklar sedan 94 i alla olka format. Från 1/4 till 3" fattning där momentet ej är av betydelse utan man mäter sträckning vid tryck  ICQ/an
Skall man ha det bästa för hobbybruk så tycker jag att Stahlwille är överlägset med sin snabbjustering av momentet man vill uppnå. Givetvis så kostar de med.

I garaget använder jag en gamal Kamasa 1/2 till större prylar.Ingen supernyckel men fungerar de gånger jag måste dra något över 60Nm
Favoriten i mitt garage är en Hazet 5110 ST 3/8 som jag köpte på tyska Ebay för en spottstyvel vad en nyckel i den klassen brukar kosta. Den fungerar från 10-60Nm. De flesta moment när man mekar VW motorer ligger inom detta moment. Sedan om man har 3/8 eller 1/2 fattning är ju med givetvis en smaksak. Själv gillar jag 3/8 då det oftast är trångt och svårt att komma till då är 3/8 lite smidigare i formatet. Som j:son skriver den inbyggda känslan är bra att ha i bakhuvudet i alla lägen utom när man drar svänghjulsbulten Svwerker har koll på det  ICQ/ad

11 Senaste redigerad av Nicklas (2012-11-13 19:02:30)

Dom här använder jag
den största tar 560nm funkar till svänghjulsbult
Har även en 1/2 tum

Post's attachments

lbnj 003.JPG, 335.98 kb, 1632 x 1224
lbnj 003.JPG 335.98 kb, 208 downloads since 2012-11-13 

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab