1

Hej alla VW-vänner! Är inget VW-freak av er kaliber men har ett 35-årigt genuint (och kostsamt ICQ/ab ) bilintresse för 50-60-talsbilar. Blir dock mer och mer vw-intresserad känner jag... Och jodå, några klassiska VW har passerat även i min ägo men detta var 80-90 tal när det inte var något större värde i bilarna, så några "idiotaffärer" har man hunnit med ICQ/ab  Detta intresse går mest mot bussar och följer med stort intresse renoveringstråden av "Barndoor51/Lyxbuss-64"s renovering av 50an. Sånt gör livet värt att leva! Tyvärr verkar det mesta vara utletat Default/hmm , men å andra sidan ser jag att det är i goda händer ICQ/ab  Nåväl.

Läser just nu en nyutkommen bok om Olle Möller, som många av oss som är födda på 50-60 talet minns väl. Olle Möller var idrottstjärnan som blev dömd för två barnamord och ett kvinnomord i en av Sveriges största rättskandaler någonsin (han var förmodligen helt oskyldig till alla tre morden). Vid sista tillfället (kvinnomordet) 1959, kan man av boken utläsa att Möller, som livnärde sig på att köra ut grönsaker till folk (potatis o dyl), körde detta i en rostig och sliten VW-buss med reg.nr T 20533. Bussen var gammal och rostig -59 och Möller lämnade in den för rostlagning eftersom han inte hade råd att köpa en nyare bil,  hos en lokal bilverkstad sommaren -59, Lillåns Bil Och smide, Örebro kommun.
Möllers ekonomi var vid den tiden mycket dålig (av boken att döma) och bussen bör ha varit rejält gammal -59(med den tidens mått). Förmodligen en -53 el. -54. men det KAN ju också ha varit en ännu äldre buss.
Eftersom bussen rostlagades ordentligt - 59 när de flesta tidiga bussar hamnade ur trafik bör den ha funnits kvar åtminstone ett tag tiil. Jag har förstått att minst en medlem på detta forum har förtroendet att ha tillgång till svenska vw-registret och det skulle vara en MYCKET intressant kulturhistorisk gärning att leta reda på denna buss, den om någon är en del av svensk efterkrigshistoria, eftersom Möller på sin tid var lika omskriven som Thomas Quick är idag.
Även om det skulle visa sig "bara" vara en -53/54 skulle det historiska värdet i bilen åtminstone i mina ögon innebära att den  skulle vara minst lika intressant som en 50/51a. Och även om bussen inte skulle finnas kvar så kanske någon här på forumet har kommit i kontakt med den när den fortfarande fanns kvar (fotat den på någon skrot el. dyl.).
Lite plottrigt inlägg, men jag är ingen van skribent och jag tycker  i alla fall att detta är intressant. Hoppas att någon av er/flera/alla på ett mycket trevligt forum tycker detsamma!

2

Hej.

Håller helt med dig. Det vore ju jätteintressant att få reda på.
Om minnet inte sviker, så är det Tomas landbergsson som har tillgång till registret som du nämner.

Du kanske kan skicka honom ett Pm eller dra ett till barndoor51.

Sånt här är ju jättespännande.

Min mor som förövrigt håller på med släktforskning, hjälpte en polare att få tag i en släkting till förste ägaren på polarens bubbla. Vid tel kontakt så bekräftades det och bilder skickades på förste ägaren.

Sånt är ju lite som extra lök på laxen ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

3

Hittade åt "Möllerbussen" på Landsarkivet i Uppsala. 52:a Kleinbus Barndoor, skrotad -62 (Maj har jag för mig), men den kan ju finnas kvar för det. Har ch nr om någon vet av en 52:a som står någonstans...