Hej alla VW-vänner! Är inget VW-freak av er kaliber men har ett 35-årigt genuint (och kostsamt
) bilintresse för 50-60-talsbilar. Blir dock mer och mer vw-intresserad känner jag... Och jodå, några klassiska VW har passerat även i min ägo men detta var 80-90 tal när det inte var något större värde i bilarna, så några "idiotaffärer" har man hunnit med
Detta intresse går mest mot bussar och följer med stort intresse renoveringstråden av "Barndoor51/Lyxbuss-64"s renovering av 50an. Sånt gör livet värt att leva! Tyvärr verkar det mesta vara utletat
, men å andra sidan ser jag att det är i goda händer
Nåväl.
Läser just nu en nyutkommen bok om Olle Möller, som många av oss som är födda på 50-60 talet minns väl. Olle Möller var idrottstjärnan som blev dömd för två barnamord och ett kvinnomord i en av Sveriges största rättskandaler någonsin (han var förmodligen helt oskyldig till alla tre morden). Vid sista tillfället (kvinnomordet) 1959, kan man av boken utläsa att Möller, som livnärde sig på att köra ut grönsaker till folk (potatis o dyl), körde detta i en rostig och sliten VW-buss med reg.nr T 20533. Bussen var gammal och rostig -59 och Möller lämnade in den för rostlagning eftersom han inte hade råd att köpa en nyare bil, hos en lokal bilverkstad sommaren -59, Lillåns Bil Och smide, Örebro kommun.
Möllers ekonomi var vid den tiden mycket dålig (av boken att döma) och bussen bör ha varit rejält gammal -59(med den tidens mått). Förmodligen en -53 el. -54. men det KAN ju också ha varit en ännu äldre buss.
Eftersom bussen rostlagades ordentligt - 59 när de flesta tidiga bussar hamnade ur trafik bör den ha funnits kvar åtminstone ett tag tiil. Jag har förstått att minst en medlem på detta forum har förtroendet att ha tillgång till svenska vw-registret och det skulle vara en MYCKET intressant kulturhistorisk gärning att leta reda på denna buss, den om någon är en del av svensk efterkrigshistoria, eftersom Möller på sin tid var lika omskriven som Thomas Quick är idag.
Även om det skulle visa sig "bara" vara en -53/54 skulle det historiska värdet i bilen åtminstone i mina ögon innebära att den skulle vara minst lika intressant som en 50/51a. Och även om bussen inte skulle finnas kvar så kanske någon här på forumet har kommit i kontakt med den när den fortfarande fanns kvar (fotat den på någon skrot el. dyl.).
Lite plottrigt inlägg, men jag är ingen van skribent och jag tycker i alla fall att detta är intressant. Hoppas att någon av er/flera/alla på ett mycket trevligt forum tycker detsamma!
