1

Jag såg att T25, T3 eller fyrkantsbussarna gjort entré på forumet.

Personligen är jag lite skeptisk att släppa in dom i veteranvärlden. Då nyaste T3:an är 30 år är det kanske dags att ta steget.

Största delen är för att jag tycker att detta är ett entusiastforum och det känns som att 95% av alla som äger dom bussarna har dom mer som bruksbilar, jaktbilar, laståsnor och bärplockarbilar. Det känns som att det är helt annat folk som har dom.

Visst att dom första två-tre åren av dom var vattenkylda, men ändå.

Det finns ju bra forum för dom bussarna. Tex typ2 klubben.

Jag känner bara att forumet kan bli för spretigt. Det är så jag känner med Typ2 klubben.
Fast jag är en genuin bussman, så har jag ju mycket mer gemensamt med typ1 och typ3 än med T3bussfolk.
Det är dels därför jag hänger mindre och mindre på typ2-klubben.

Skulle de tillåtas så skulle det i så fall vara stenhårt med bara luftkylda, för sakens skull, och att de kanske skulle få dela med bayforumet.

-Tanaka, jag såg att du hade postat din gamla T3 pickup, och du förstår nog att det inte är dig jag menar, då jag säger att det är helt annat folk som har dom ICQ/ad

Åsikter??

2

Känns som om det är dags nu. I das Vaterland är ju scenen ganska stor med de luftkylda T25:orna, stora typ 4-motorer, Porschesexor o.s.v. Jag gillar't!

Mot Hessisch 2017!

3

För min del spelar det ingen roll om, så länge dom ligger i egen kategori, luftkylda som vattenkylda.
Men jag hoppas verkligen inte att dom flyttas över till Baywindow-avdelningen Default/smile

4

Egentligen stör det inte heller mig om de ligger i en egen kategori, men det jag bävar för är att forumet kommer genomsyras av T3:or.

Det blir annonser, det blir dagens bilder, det blir vattenkylda frågor i motoravdelningen mm av folk som inte har dom som entusiastbilar.

Men det är kanske jag som är nojjig...

5

Jag tror att flera inte skulle ha så mycket emot en fin dubbelhytt med Syncro. Men som du säger Demian, nerlastade vattenskadade är det väl kanske inte så många som är sugna på..

6

jag har inget som helst intresse att äga en fyrkantsbuss eller läsa om dessa... men det sa jag om bayar för några år sen med ICQ/ae

7

Jag la in denna kategori för att en användare mailade och bad mig att lägga in den. Jag har också varit kluven - men så länge som majoriteten av posterna kring T25 håller sig i just T25-tråden så tycker jag att det är helt OK. Jag menar, hur gör vi om någon kommer och vill posta sin Danbury (nytillverkad bay med vattenkyld motor)? Eller an Renault Dauphine med luftkyld VW-motor? Eller om någon vill sälja en gammal Polo i "Bilar säljes"-tråden? Modellerna har ju en tendens att gå in i varandra. Jag anser att det är upp till oss användare att sköta det snyggt och hålla ett öga så det inte blir för mycket vattenskador ute i trådarna.

"Daddy Cool"

8

Bra ide tycker jag. Ska köpa en 83:a till våren. Får bara vänta på att den ska tina fram....

En gammal sj:are dh som ska skruvas ner på höjden och eventuellt med hiabkran på flaket.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

9

När baybussarna blir för få eller för dyra så blir T3:orna nästa steg. Ganska naturligt. Man kan ju vara lika glad och entusiastisk över en T3:a likaväl som en Bay, Splittbuss eller Barndoor.

Låt även de vattenkylda T3:orna vara med, och det säger jag inte bara för att jag har en själv.  ICQ/ad

"Pimped by Nature"

10

När kommer en kategori för LT31? ICQ/ad

11

Default/lol

HenrikL skrev:

När kommer en kategori för LT31? ICQ/ad

12

Var faktiskt sugen på svärfars campinginredda luftkylda fyrkantsbuss som de haft sen den var kanske 2 år gammal tills för ett par år sen, men tyckte den var "för ny"... men i fantastiskt skick eftersom den bara gått som semesterbil på ett antal europaresor...  Men buss tar för stor plats för mig, men kom på att jag nog faktiskt ett mycket kort tag "ägt" en baybuss i teorin, då jag tog emot en buss av en arbetskamrat som sen direkt gavs bort till en kompis, eller snarare den stod utanför där jag bodde, vi hivade ut motorn och körde bussen på tippen... och den bayen var nog rätt ok trots allt... men en bay då, för 15 år sen var ju inget att ha...  Näe, låt fyrkantsbuss vara med, det stör väl ingen som sagt... ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

Vad blir nästa steg, GOLF i alla deras skepnader?   Default/yikes Nej för min del räcker det med luftkylda bilar  ICQ/ag

14

http://www.youtube.com/watch?v=EWLFGPl1 … re=related

Den som inte tycker att det här är lite fränt räcker upp handen... ICQ/ag

Mot Hessisch 2017!

15

När det ändå snackas om T25 och så.
Hur omöjligt är det att stoppa in en sån rova i en bubbla?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

16

Klart T25:orna ska vara med!!
Däremot kunde man ha som på FVWA även egen avdelning för teknikfrågor under den kategorin.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

17

Som jag ser det så är dessa T25:or ett insteg för ungdomar in i "boxer-hobbyn". En utveckling/breddning som blir naturlig när priser stiger och tillgång på objekt minskar. Om en del vill ha trådarna så är det ju inget lästvång för den som inte är intresserad?!

Men Golf och Jetta - nej tack ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

18

Det var jag som bad om en egen kategori för T25:orna. Detta pga att dom första var luftkylda och jag inte vill "lusa ner" bay eller splitt kategorierna om dessa...
Och som någon skrev att i Tyskland och England mfl är scenen stor och den växer även här i sverige.. Hur som hellst så tycker jag att det är en jävla trevlig buss att fara omkring på träffar i...

19

Dom e ju oxå veteraner nu och som många andra påpekar var ju bay inget att ha för några år sen.. Dom är ju en vw med BOXER och detta är Boxerville för tusan!! 

Hade gärna haft en syncro dh om jag haft plats..

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

20

Robert K skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=EWLFGPl1 … re=related

Den som inte tycker att det här är lite fränt räcker upp handen... ICQ/ag

finns ingen smilie som räcker upp handen men jag räcker upp handen. för mig personligen har inte en t3 oavsett motor eller stuk nåt att göra på detta forum, så som jag fattade vinklingen på den då jag vart uppringd före det introducerades. känns som ni redan nu tappat lite av inriktningen då och inte för att vara negativ men då brukar det skena sen. håll detta forum till bubbla, typ 3, splitt och bay och dom övriga udda modellerna. finns ju typ2 klubben för fyrkanterna. känns som dom hör hemma mer där?

just my 5 cents.  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

21

För min del spelar det ingen roll om t3 bussarna utesluts ur forumet, men det är en VW
och den har motorn bak  ICQ/ab  så jag gillar dom oavsett.
Håller med om att man kunde poängtera att allt postande om fyrkantsbussarna skall ske i den kategorin. Alltså en tillsalu tråd o.s.v
Det skulle vara praktiskt att ha det så då alla vi som håller på med vw:s förr eller senare kommer i kontakt även med dessa vagnar.
Jag är själv lycklig ägare till en Early Fyrkantspickup  ICQ/ag

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

22

Macke, jag håller med. Bara i vårt gäng har vi ju 3-4 st fyrkantsbussar - och det är snubbar som dessutom har en hel hög med luftkylda bilar och har insett charmen och funktionaliteten i T25:orna som ett komplement till deras lutfkylda åk. Så jag ber att få upprepa min tidigare åsikt: så länge som majoriteten av posterna kring T25 håller sig i just T25-tråden så tycker jag att det är helt OK. Vill man inte läsa om dem behöver man inte gå in på den tråden.

Men som sagt: Det blir inga Golf, Polo, Scirocco eller LT-forum. T25:an får vara med för att det är en "både-och-modell". Och ni som tänker posta trådar om denna älskade / hatade modell - vänligen håll er i för ändamålet avsedd tråd. Funkar det för er alla? Tack!

"Daddy Cool"

23

Demian skrev:

och det känns som att 95% av alla som äger dom bussarna har dom mer som bruksbilar, jaktbilar, laståsnor och bärplockarbilar. Det känns som att det är helt annat folk som har dom.

Har hört detta resonemang tidigare och jag måste säga att bilden ser nog lite annorlunda ut i "landet" än här i stan. T3or är ovanliga att spotta här i hufvudstaden. Vill med detta inte lägga någon värdering i ursprungliga frågan, men uttalandet förbryllar mig, som bäst låter sig förklaras med att det ser annorlunda ut beroende på geografisk synvinkel.

Sen kan man ju hoppa att de som postar bilder på åttiotalare väljer intressanta bilder, medan en DH från 65 är intressant att titta på där den står i högt gräs eller under en gran i skogen, är en åttiotals-DH mest intressant i ett tillfixat skick på ngn träff eller liknande, en 85a under en gran i skogen, måste ha ngt unikt att komma med för att vara en intressant bild.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

24

Tycker detta är ganska enkelt! ICQ/ab  för att citera goopher:Vill man inte läsa om dem behöver man inte gå in på den tråden.

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

25

problemet som jag ser det blir gränsdragningen. förr eller senare dyker det upp en 1303 med ankstjärt och b230 i rumpan. är väl också en både och-modell? tycker personligen t3 med runda lysen och luftkyld är en schysst bil som bruks men svårt att se den som en gammal bil eller hobbybil. allra minst på det här forumet.
men det är ju absolut så att ni som styr forumet avgör detta och såklart att vi andra väljer att kika på det vi vill kika på. blir nog bra så kör på det ni tror.  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!