är det nån som kan urskilja vilken årsmodell det är på denna pärla jag såg från vägen hemmave

-73 till -79. 
Tanklocket Json...för h-vette! 
Jo, men kom vi inte fram till att luckan försvann -73 den med?
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … group=----
Jag har lucka på min 73:a men vad är skillnaden på skjutdörrshandtaget?
Ser det inte ut som att den saknar strålkastarspolning också? Eller kom den 75 den också? Annars kan man kanske ringa in den något närmare (75-76?), men de senare sjuttiotalarna skiljer inte så väldigt mycket utifrån.
-76 fanns det iaf spolning.
På tidiga bussar drog man upp handtaget för att dra igen dörren "det sista läget" det försvann -75. Man ser det på att urtaget i dörren är mindre. Låset sitter också under handtaget. Det där med strålkastarspolarhornen får man inte lita för mycket på. De plockas ju ofta bort eller ramlar av.
Färgen är väl marine yellow, L20A, men det hjälper inte mycket eftersom den fanns 74-79
T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn
blev en bra diskunion detta
. tänkte allfall försöka ta kontakt med ägaren å kolla om den är te salu 
Jag skulle inte säga att urtaget var mindre på bussar med mjukstängning, det sitter högre upp. Men då är vi kanske inne på hårklyverier?
Att strålkastarspolningen brukar ramla av var nytt för mig, att man plockar bort dem, förstår jag, men att de skulle falla av på egen hand visste jag inte. Såvitt jag kan dra mig till minnes, har strålkastarspolningen varit ett användbart tecken på att datera sena bussar, men när den kom exakt, vet jag inte (76?). I det här fallet skulle det även kunna vara så att det döljs av grässtrået i bild?
Hm, intressanta synpunkter Kee. Nu får man hoppas att "nilsson1300" inte kommer dragandes med fakta och förstör denna diskussion som redan börjat närma sig gräsrotsnivå

Strålkastarspolningen kom för övrigt redan 1974.
Källa: Mickepedia
Man vill ju så gärna hjälpa till, men det är klart, den mest intressanta uppdateringen i den här tråden gäller nog huruvida han får köpa loss bussen eller inte, så jag håller tummarna!
Och du är ju mannen som har koll på bayarna, så jag ställer mig i skamvrån och insuper din kunskap. De sena är ju som sagt svåra att se skillnad på från år till år om man inte får för sig att krypa in i lyftargallerier eller avgasrör.
Däremot kan man känna igen en 72a på långt håll.
16 2012-11-13 17:50:31 Senaste redigerad av MickeW (2012-11-13 17:51:08)
Kliv ur skamvrån, jag har verkligen inte full koll men kan ibland snöa in på detaljer. Köpte denna bok i somras. Här kan man gotta sig i karossändringar och klädselkoder.
Man vill ju så gärna hjälpa till, men det är klart, den mest intressanta uppdateringen i den här tråden gäller nog huruvida han får köpa loss bussen eller inte, så jag håller tummarna!
Och du är ju mannen som har koll på bayarna, så jag ställer mig i skamvrån och insuper din kunskap. De sena är ju som sagt svåra att se skillnad på från år till år om man inte får för sig att krypa in i lyftargallerier eller avgasrör.
Däremot kan man känna igen en 72a på långt håll.
jag håller med tummarna både att den kanske kan bli te salu för ett vettigt pris å att den inte är helt kaputt knäckebröd
, ser inte bra ut med tanke på lastdörren 
kommer uptateringar om detta inom tid