1

Funderar/ska 12 volts konvertera min -64 kleinbus.
Frågan är vilken generator jag ska satsa på, och varför?!?
Är det likströms generator eller växelströms generator som är vanligast i 12volts konvertering i splitbussarna?
Nån som har tips eller förslag på detta?

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

2

Likströmsgeneratorn ger sämre effekt, och kräver högre varvtal.
Växelströmmaren lämnar rejält även vid låga varv.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Vanligast är likströmmare för att den är vanligare helt enkelt.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Växelström kan vara passande vid många strömförbrukare och/eller dubbla batterier. Ska du köra utan extra elutrustning eller med bara modesta extraljus och stereo, så grejar en likströmmare och ett friskt batteri den biffen utmärkt!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Ok tack!
Ja, man vill ju alltid ha mest så det kanske blir växelströmsgenerator då.
Man vet ju aldrig om man pimpar bussen med massa plasma skärmar och annat onödigt  ICQ/ag
Men skämt o sido, om man ska ha dit en växelströmare så måste jag byta tornet va?!?
Har inte riktigt förstått grejen med det. Är växelströms tornen till nyare modeller eller?

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

6

Det har att göra med att själva generatorn ser annorlunda ut. Likströmmaren är helt cylindrisk i en diameter hela vägen, medan växelsrömmarn har en större diameter närmast remskivan, därför finns det även ett urtag i tornet för detta.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Tack för det!
Blir som sagt växelströmsgenerator för min del, och säkert köper jag ett helt Kit med torn och allt från tex upnorth. Men hört/läst nåt om gjutna torn! Vilka motorer är det som har det??
Bara nyfiken  ICQ/ab

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

8

gjutet torn upp till -60
from 61- skruvat torn

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

9

grazie!!

Volkswagen Kleinbus -64