1

När jag bortmonterade en Typ1 framvagn (kulbult) för att svetsa sänksatser, då märkte jag att bulthålen till fjäderpaketen sitter i olika vinklar. När jag mätte upp det, fanns det en skillnad på 8 grader. Är det för att ha nån slags förspänning mellan båda fjäderpaket när spindlarna är monterade?
http://i51.tinypic.com/sxgje0.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Ingen som har en åsikt om detta?

3

Måndag på fabriken?  ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

4

jo så är det även på min 68

det som jag kan tänka mig är att övergången till fullt utfjädad blir mjuk och glappet försvinner och stoppet behövs ju inte då..........det är nog en bra ideé att ha dom så     även på en linkpin

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Är dom inte så original på alla kulbultar? Har för mej att bärarmarna inte är parallella på dom? Dom är ju inte parallella på Länkbult framvagnarna heller.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

6

På båda länkbult och kulbult finns det en vinkel på 4 grader mellan bärarmarna. Men pga att fjäderpaken skilljer 8 grader, då finns det fortfarande en skillnad av 4 grader kvar.

7

Dom laborerade väl även med hur bladen såg ut, vissa är väl "hela" och andra "klyvda" så gissningsvis har det väl provat ett antal sättningar och sen tagit det som gett bäst prestanda?

Men vore som sagt intressant att veta... ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

johan_l skrev:

Dom laborerade väl även med hur bladen såg ut, vissa är väl "hela" och andra "klyvda" så gissningsvis har det väl provat ett antal sättningar och sen tagit det som gett bäst prestanda?

Men vore som sagt intressant att veta... ICQ/ab

Jag gissar att det är som Rainier säger..Nån typ av förspänning.

9

Jag tänkte på det när jag läste att på 70-talet brukade man vrida bara ett fjäderpaket för att sänka bilen. Då blev fjädringen också hårdare, eftersom fjäderpaketen "motverkade" verandra.

10

Precis så hade de en gång i tiden sänkt min pickis, Lucy. Eftersom hjälpstyrarmens klump sitter på undre röret hade de bara vridit det övre. Förvisso hade de även fuskat med växelstången som de helt sonika kapat av för att kunna demontera framvagnen, så det var mycket "fusk" i den operationen.

Jag kan också tänka mig att förspänningen mellan de två fjäderpaketen kan ha något med full utfjädring att göra. Tex om man lättar helt med hjulet vid ett gupp. Får för mig att förspänningen agerar stötdämpande så att inte hela spindel/broms/hjul-paketet ska skaka till. Men det är ju förstås bara spekulationer.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Har du tagit Pickisen redan ut ur vinterförvaringen? Skulle vara roligt att se den igen ICQ/ab

12

Nix, men sedan telefonkonferens med Mirt igår kväll (Mirt eastern time) så är ett datum för hämtning spikat. Så snart detta skett, kommer en update i min blogg, kan nog bemöda mig om att posta en bild här också.  ICQ/ad Håller med om att det skulle vara roligt att se den igen! ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't