Varför är det så svårt att förstå att om man inte får in luft i en motor så går det inte att få ut effekt?
Varför lägger Johannes ner tid och pengar på att utforma kanaler om det inte är intressant att få in luft i motorn?
Varför finns det vissa topplock som alltid förs fram när det gäller att få ut effekt ur en motor och andra aldrig?
Varför har Johannes tagit fram 3 olika toppar för olika effektregister?
Varför lägger man timmar och åter timmar i flödesbänkar världen över?
Det är ju inte för att det inte spelar någon roll utan för att det har en väldigt stor betydelse hur mycket luft det går att få in i en motor.
Att effekten hamnar på olika varvtal på olika stora motorer med samma toppar är så självklart i min värld så det tyckte jag inte att man skulle behöva beröra. Att det finns fler varabler som påverkar är också självklart men det förutsätter fortfarande att du får in luften så att det finns något att förbränna. Är toppen en begränsning (vilket en enkelportstopp är rätt fort annars skulle den ge samma effekt som en dubbelportstopp och det vet vi att den inte gör) så är det där och inte på slagvolymen man ska lägga energi.
Ingen luft in, ingen gasväxling.
Ingen luft in, inga svarta sträck på asfalten. 
Ali G





