Kör ju med splittframvagn på min 72a bay. Den är avsmalnad 6cm och har "splitt i bay" gavlar från Franke. För att få lilla bussmönstret ( 5x112) så sitter det adapters fram. Det i combo med MWs fuchskopior och 165/50-15 medför att det tar i lite i den inre hjulhuskanten vid nedfjädring. Vad göra? Hade varit skönt att slippa adapters men det finns väl inga trummor att köpa med lilla bultmönstret som passar på en splitframvagn? Tubba hjuhusen vill jag helst inte då jag är ganska lång och då det är ganska långt ut i hjulhuset så måste även dörrarna modifieras. Har funderat på andra däck och hittat 145/65-15 vilket borde funka. Är det nån som åker med sånna på buss?
Ett annat frigångsproblem som uppenbarade sig i somras var att nedre låsbulten till länkpinnen tog i styrarmen i vissa lägen vilket kunde bli väldigt spännade ute i trafiken då det helt plötsligt inte gick att svänga. Nån mer än jag som haft det så? Efter att ha höjt framvagnen ett hack så var problemet borta men jag skulle vilja kunna åka ännu lägre ibland och även svänga
Går det inte att borra om trummorna och knacka in bultar.. Så slipper du adaptern.. Vad för offset man har e ju alltid avgörande..
E spindlarna flippade. Annars vinner du lite bredd där(men det är väl standard iofs)
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Spindlarna är flippade. Har inte kollat riktigt men jag tror inte det går att borra om trummorna då dom inte är plana i centrum
Ett annat frigångsproblem som uppenbarade sig i somras var att nedre låsbulten till länkpinnen tog i styrarmen i vissa lägen vilket kunde bli väldigt spännade ute i trafiken då det helt plötsligt inte gick att svänga. Nån mer än jag som haft det så? Efter att ha höjt framvagnen ett hack så var problemet borta men jag skulle vilja kunna åka ännu lägre ibland och även svänga
Jag brukar slipa bort lite gods på både bultskallen och på styrarmen. Det behövs inte tas bort mycket god för att det ska gå fritt. Det tråkiga är att det ät trångt, så det är lika bra att plocka bort spindeln då du ska slipa.
6 2012-11-08 00:12:10 Senaste redigerad av Franke (2012-11-08 02:47:33)
Vilken årsmodell är det på framvagnen ? 64-67 spindlar har likadana spindeltappar som bay, så om du kan modda dit fästen för bromsoken bör det gå att använda naven från 72.
oh intressant. Splittframvagnen hade styrdämpare så jag tror den är av senare sort. Har ju tyvär inte gamla framvagnen kvar för en snabb koll
