1

Är helt färsk vad det gäller det här...
Men som rubriken lyder så planerar jag ett motorbygge på omkring 150 häst.
Bilen kommer köras på gatan, men självklart vill jag kunna trycka på gaspedalen utan att växellådan faller isär...

Är växellådan som sitter i en 40 hästars 1300 1970 bara att slänga i sjön?
Har läst mig till att piniondrevet och diffen i 1302-lådan skulle vara begränsningen, men hur är det i lådan jag har?

Har inte skruvat växellåda tidigare, så om ni postar nån länk med grejer man behöver för att få en växellåda som fungerar så är jag tacksam!

/ Marcus Hagberg

2

Lådorna som kom -71 med den nya pinionlagerinfästningen är starkare än de äldre, så och diffen men nog bruklar originallådorna hålla för 150 hk, och lite till ibland. Diffarna på de äldre lådorna är svagare än de äldre så där har du en större begränsning.
Största problemet med din låda är att du har 4,375-slutväxeln så den kommer att varva mycket, leta reda på en låda från en 1500 istället så får du lite gynsammare varv. Håller man bara hjulhoppen i shack så brukar de hålla.

Någon länk på hur man bygger lådor har jag inte, jag är så gammal att jag har det tryckt på papper och är inbundet, böcker kallas det och kostar pengar. ICQ/ab
Jag gillar Gene Bergs publikationer och tillsammans med Robert Bentleys alster är de svårslagna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tacksam för svar! ICQ/ab
Ska hålla utkik efter nån nyare låda!

Så om någon där ute läser detta och har en låda till salu som är nyare än min kan ni pm:a mig ICQ/ag

Angående länkar så tänkte jag länkar till eventuella delar, men om det finns lådor som ska palla mer lät det enklast. Och nu angående böcker så jobbar jag på ett bokförlag, så nog ser jag en hel del böcker om dagarna ICQ/ad

4

En lada som skall halla for 150 hk maste oavsett arsmodell plockas isar och byggas om. det vanliga ar att man satter in en omgjord axel fran 1303s med 9kuggar pa ettan och att man svetsar trean och fyran. Sen maste man schimsa bort alla spel som har blivit sen ladan var ny. det skadar inte att satta in en superdiff om man har tankt sig att prova pa strippen.En sadan lada klarar sig ratt bra om man bygger om bakvagnen sa att man forhindrar hjulhopp. Vilken ladtyp som ar starkast kan de larde tvista om men jag foredrar lador med fyrbyltat overfall tex Rhinohus.

5

Att man måste bygga om en låda för att tåla 150 hk kan vi diskutera med de som åker med originallåda och trimmade motorer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Orsaken till att jag rekomenderar att ta isar ladan ar att nar du lagger pa 150hk pa en lada som har funkat med 45 hk sa ar det vanligt att efter en tid borjar nagon eller nagra vaxlar hoppa ur vid gasslapp. Hur kul ar detta pa en 10-gradig skala nar man just lyckats med att trycka in sin drommotor bak i bilen. Orsaken ar oftast att vaxelgaffeln ar sliten och slidern ar bredare i sparet sa sammanlagt blir det tva ogynsamma slitage. Men vi lever ju i ett fritt samhalle sa det ar ju upp till var och en att bestamma sjalv om man vill chansa specielt om man koper en lada lost sa kanske det finns en anledning varfor den togs ut. Sjalv skulle jag aldrig satta in en lada som jag inte oppnat.

7

Att det inte är roligt med grejer som är slitna är ju en sak men det var inte riktigt det du skrev.  ICQ/ab
Att skruva växellåda är ju inte helt självklart så det kräver att man är påläst.

Ali G

8

Så om jag nu sammanfattar det hela, jag köper en låda som är från 1971 eller senare, är det då en låda från en 1302:a?
Och angående att köpa en begagnad låda så kan ju det innebära massa besvär om man inte går igenom den, det är jag medveten om. Så köper jag en låda löst blir det nog att jag försöker gå igenom den med hjälp av någon bok (eller någon erfaren växellådsmekaniker)

Angående diff, om man byter till en värre diff, är det bara själva diffen man byter? har läst runt lite, men jag läste nånstans att diffen tillåter 2 extra drev? Har som sagt aldrig skruvat växellåda, så har ingen koll på hur det fungerar, men tänkte det kan vara bra att veta ungefär vad som behövs för att kunna räkna ut vad allt kommer kosta. ICQ/ab

9

Det ar ju ocksa skillnad pa IRS-lador och swing-lador sa koper du en nyare lada maste den kanske byggas om till swing eller vice versa. Nar man byter till en superdiff maste man schimsa om spelet mellan kronhjul och pinjong.

10

Okej, tack så mycket! ICQ/ab

11

Vad behövs för att få i en nyare låda? exempelvis 1303 då? Alltså vad behöver jag för grejer för irs konvertering? Eller passar innehållet från 1303-lådan i min tro?

12

Det finns inte utrymme har for att ga igenom allt som maste goras for att konvertera olika lador till sving. Om du aldrig har gjort det forr rekomenderar jag att du later nagon som vet vad det innebar gora det. Du spar en massa tid och aven en del pengar.

13

Tänkte mer om jag skulle försökt mig på att IRS konvertera så jag kan skicka i en annan låda i min bil, inte konvertera om lådan...Men går det att plocka över starkare delar från 1303 lådan till min växellåda?

14

Tänkte mer om jag skulle försökt mig på att IRS konvertera så jag kan skicka i en annan låda i min bil, inte konvertera om lådan...Men går det att plocka över starkare delar från 1303 lådan till min växellåda?

15

Ladorna ar inte lika invandigt.Det finns tva olika fastsattningar av pinjonglagret sen maste man schimsa om spelet pinjong kronhjul.