1

hej, nu har jag tänkt ge min 1300 motor en liten genomgång  ICQ/af . men det är första gången jag river djupare i en motor.  ICQ/an 

så jag tackar om jag kunde få lite tips å råd om några grejer  ICQ/ag

så som behöver jag byta kolvar å kolvringar, oroar mig lite att dom är brända på sidorna.
ser mina ventiler ok ut.
ser vipporna ok ut mm

jag upptäkte med att oljan luktade avgaser om det är täcken på slitage nånstans så som kolvringar.

bilder nedan

tack på hörhand ICQ/ag

Post's attachments

DSC_0713.JPG, 102.6 kb, 576 x 384
DSC_0713.JPG 102.6 kb, 180 downloads since 2012-11-08 

DSC_0715.JPG, 393.68 kb, 1152 x 768
DSC_0715.JPG 393.68 kb, 151 downloads since 2012-11-08 

DSC_0716.JPG, 323.82 kb, 1152 x 768
DSC_0716.JPG 323.82 kb, 176 downloads since 2012-11-08 

DSC_0718.JPG, 382.38 kb, 1152 x 768
DSC_0718.JPG 382.38 kb, 167 downloads since 2012-11-08 

DSC_0720.JPG, 319.22 kb, 1152 x 768
DSC_0720.JPG 319.22 kb, 167 downloads since 2012-11-08 

(o\!/o) 66a        lo\/ol 65a+62a

2

Hur gammal ar motorn? Det jag kan se pa bilderna sa har den brant olja en langre tid. du maste naturligtvis riva blocket och arborra det. Stakarna kan du byta mot renoverade och veven maste matas upp for att kunna ateranvandas. Nar bottendelen ar ok far du nog investera i en ny cylindersats och lata nagon renovera topparna (byta styrningar och ett ventilsatesjobb). Motorn blir inte battre an den samsta delen som du anvander.

3

Det är som hasse skriver
Om man kollar på förbräningsrummen så ser dom ut som F#% med bränd olja
Nu får du tvätta noga som den  och kolla efter sprickor i topparna
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av HerrNilsson (2012-11-08 17:21:19)

ok,  det är en 66a. den har gått  ca 14000mil. det verkar som det inte är nått glapp i stakarna och jag ser inga tydliga sprickor i topplocken, men ska kolla det lite noggrannare när jag tvättat dom.  ICQ/ab

(o\!/o) 66a        lo\/ol 65a+62a

5

nilsson1300 skrev:

ok,  det är en 66a. den har gått  ca 14000mil. det verkar som det inte är nått glapp i stakarna och jag ser inga tydliga sprickor i topplocken, men ska kolla det lite noggrannare när jag tvättat dom.  ICQ/ab

Det är inte stakarna som problemet det är lagerlägena i blocket (vevaxelen Kontra ramlager )
Varje gång du kopplar ur  så får vevaxelen  ett tryck bakåt sen framåt
Ett gäng tusen mil brukar lager vara uppslagna
Om du rycker i remskivan och det är glapp så är det inte så bra
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

ajo så långt är jag med, det finns ju ett visst glapp längs med veven  ICQ/an .

(o\!/o) 66a        lo\/ol 65a+62a

7 Senaste redigerad av Kjell T (2012-11-09 16:37:40)

Jag har aldrig träffat på spruckna enportstoppar till 1300 motorer, däremot dubbelports så är det endast i undantagsfall som de INTE är spruckna. Efter körsträckan att dömma är ventilstyrningarna rejält slitna, spciellt för treans avgasventil, bör kollas med mikrometer. Ny är knappast av samma kvalitet och om de gamla har slitage på max 0,03mm är det bara att använda, möjligen byta plats för dom efter styrningsfixning. Även avgasventilernas spindel närmar sig troligen förslitningsgränsen. Kolvringsspårens bredd för översta ringen kan också vara slitet så att nya kolvringar har för stort höjdspel.

8

vad tjanar det till att ga igenom en motor som gatt 14000 mil och tro att man kan spara en del. Motorn ar soppslut!!!! fragan ar bara vad man ar ute efter. En fuskrenovering eller en renovering tillbaka till nytt. Topparna ar sakert okej att renovera men nya styrningar och ventiler ar en forutsattning for att fa en draglig motor. Annars har jag hort att det finns nya pa skroten.

9

14000 mil då är han inkörd  ICQ/ad . detta är ett rattbygge så är inte värt att lägga ner massa pengar på att få motorn i nyskick  ICQ/ae .
så ja byter nog bara kolvringarna och kollar ventiltätningarna å byter lite pakningar  ICQ/ab . gasa tes det rasar  ICQ/ae

(o\!/o) 66a        lo\/ol 65a+62a

10 Senaste redigerad av michaelth (2012-11-09 17:14:20)

Ställ skiten i en hörna av garaget,gå och köp en boxerlina och låt dina vänner dra dig ICQ/ae  Då minskar din bränsleförbrukning radikalt... Eller gör rätt!  En bra motor e ju en säkerhet mot ras och höjer värdet på lasset.
Att fixa till vw boxermotorer rätt e förhållandevis dyrt, att inte fixa dom rätt e att kasta pengarna i sjön.. Men det e ju dina pengar.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

En normallivslängd på en sådan motor var  10000-12000mil. Det som hände om man körde vidare var att treans avgasventiltalrik trillade ner på kolven efter att den brast pga försämrad värmeavledning via den slitna styrningen.

12

Jag förstår inte varför man vill ha råd och sen skiter i dom råd man får. Default/hmm

13

jag haller med dig Stickan . Det kanske vore battre om fragestallaren berattade i forvag vilka rad han vill ha sa att man har liksom facit nar man svarar. Att byta ringar och tata till toppen resulterar i vevstaksras da lagren till stakarna endast haller pga det daliga kompet. Kop en "ny" pa skroten istallet.

14

a jo jag får grunna lite på vad jag ska göra  Default/hmm . tror inte ja har penga till en totalrenovering just nu  Default/hmm .
men jag får tacka för dom alla råden  ICQ/ag, va inte meningen att det skulle visa sig som jag skiter i dom  Default/hmm för det är fel  ICQ/ab
nu vet ja iallafall varför han bränner olja m.m.  ICQ/ab  ICQ/ab

(o\!/o) 66a        lo\/ol 65a+62a