1

Som rubriken lyder...

Är det värt att köpa en motor som veven glappar så det läcker i vevaxeltätning?

Min tanke är att köpa en komplett 1600-motor, ar-borra blocket och använda kringutrustning som kylplåtar, fläktkåpa etc etc..

Men låter det som att blocket är för mkt skadat för att fixa med ar-borrning?

2

MrPete skrev:

Som rubriken lyder...

Är det värt att köpa en motor som veven glappar så det läcker i vevaxeltätning?

Min tanke är att köpa en komplett 1600-motor, ar-borra blocket och använda kringutrustning som kylplåtar, fläktkåpa etc etc..

Men låter det som att blocket är för mkt skadat för att fixa med ar-borrning?

Det är väldigt sällsynt att blocket är så skadat att det inte går att fixa med arborrning!

3

Låter bra! Tack för svar

4

det brukar ju räcka med att byta packbox men om du har fått ett spår på svänghjulet efter tätningen på packboxen så måste svänghjulet bytas. men blocket i sig är det med största sannorlikhet inget större fel på mer än att de kräver en vanlig arborrning.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

5

Jag har sett massor av block där ytan för cylinderfoten gett efter så att cylindrarna sjunkit in och inte står riktigt rakt eller på olika höjd. Då skall den ytan planfräsas för att resultatet skall bli bra. Block från tex 1300 motorer är oftast i bättre skick än block från 1600.

6

Block som gått varmt har ofta fått deformation vid cylinderfoten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Kjell T skrev:

Jag har sett massor av block där ytan för cylinderfoten gett efter så att cylindrarna sjunkit in och inte står riktigt rakt eller på olika höjd. Då skall den ytan planfräsas för att resultatet skall bli bra. Block från tex 1300 motorer är oftast i bättre skick än block från 1600.

Jag har aldrig,trots en viss erfarenhet noterat att vevhus från 1300-motorer skulle vara bättre än andra...

8

Fint, då finns det hyffsat med belägg.. tyvärr åkte motorn jag ville ha med i köpet av en bil så jag fick ingen.. letar vidare.

Det är egentligen bara blocket och kringutrustning jag tänkt använda i ett nytt motorbygge, så det är inte bara vevaxeltätning som skall bytas oavsett ICQ/ab