26 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-11-07 08:46:15)

Johan W skrev:
alpinebubblan skrev:

Lite OT men ändå inte, ska den där muttern med insektskruv sitta där det gamla hålet var där den hållde fast fjäderpaketet eller? och hur lågt bli det då?
Om man nu får problemet att det blir för lågt, går det inte bara förlänga justerhålet?

Nja då blir det en maxsänkning på 10cm från org och det brukar anses som lite Default/hmm

Då blir det problem med skruvlängden samt att den puttar utanför klacken och neråt tar muttern i och slipar man så kan man fixa nån cm, bättre att göra om och göra rätt det är lättast Default/hmm

Vrid ner den 10-15mm så blir det lagom ,ska man lägre ska man ha droppspindlar ICQ/ag

Hur mycket sänker 15?
Och hur mycket kan man justera?
Fjäderpaketet, ska det sitta precis som innan, i visst läge eller så? Ska jag stoppa in fjäderpaketet innan jag svetsa fast sänkningen?
En fråga angående när man ska ta lös krängningshämnaren och vad den nu kallas, styrväxeln? Hur man ta lös dessa.

Kanske dumma frågor men bättre fråga än att göra något fel.

27 Senaste redigerad av Johan W (2012-11-07 20:09:36)

alpinebubblan skrev:
Johan W skrev:
alpinebubblan skrev:

Lite OT men ändå inte, ska den där muttern med insektskruv sitta där det gamla hålet var där den hållde fast fjäderpaketet eller? och hur lågt bli det då?
Om man nu får problemet att det blir för lågt, går det inte bara förlänga justerhålet?

Nja då blir det en maxsänkning på 10cm från org och det brukar anses som lite Default/hmm

Då blir det problem med skruvlängden samt att den puttar utanför klacken och neråt tar muttern i och slipar man så kan man fixa nån cm, bättre att göra om och göra rätt det är lättast Default/hmm

Vrid ner den 10-15mm så blir det lagom ,ska man lägre ska man ha droppspindlar ICQ/ag

Hur mycket sänker 15?

ca9,5-10cm

ca10cm

Fjäderpaketet, ska det sitta precis som innan, i visst läge eller så? Ska jag stoppa in fjäderpaketet innan jag svetsa fast sänkningen?

Det kan bara sitta på ett (rätt) sätt, det är lättast att få in den om man gör så, och man glömmer inget, (speciellt bra om man jobbar med en kulledare).

En fråga angående när man ska ta lös krängningshämnaren och vad den nu kallas, styrväxeln? Hur man ta lös dessa.

Krängningshämnaren viker man bort stoppet på den lilla delens stora ende och knacka bort dom i sidled så rammlar dom ner.
Styrväxeln lossas med två skruvar som klämmer runt röret dom ska ha plåtbläck vikt mot skallen (och passas in mot två klackar dom tar man bort vid avsmalning) men innan får du lossa rattaxeln med jordfläta och styrstag.

Finns inga dumma frågor bara dumma svar ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

28

Johan W skrev:
alpinebubblan skrev:
Johan W skrev:

Hur mycket sänker 15?

ca9,5-10cm

ca10cm

Det kan bara sitta på ett (rätt) sätt, det är lättast att få in den om man gör så, och man glömmer inget, (speciellt bra om man jobbar med en kulledare).

Krängningshämnaren viker man bort stoppet på den lilla delens stora ende och knacka bort dom i sidled så rammlar dom ner.
Styrväxeln lossas med två skruvar som klämmer runt röret dom ska ha plåtbläck vikt mot skallen (och passas in mot två klackar dom tar man bort vid avsmalning) men innan får du lossa rattaxeln med jordfläta och styrstag.

Var dit och demontera innan jag såg dit svar!
Tryckte upp styrväxeln och det en bit bara så att framvagnen kunde sänkas ner. Dock gjorde jag fel där och råka trycka fram rattaxeln en bit. Men kanske gå bara att trycka tillbaka..
du skrev den sänker runt 9,5-10 cm, är det "lagomt"? Blir väll att montera sänkta droppspindlar senare någon gång...
Är det värt och köpa sänkta spindelleder och sånt?
Såg det sitter som ett stag nästan under styrväxeln, som inte har någon funktion egentligen, den bara sitter där med någon skruv, vet inte vad det är och vad den är till för men kan jag ta bort den eller?
Om jag inte ta bort den så få jag nog inte dit styrväxeln vid avsmalning.
Ang styrväxeln, det var ju bara klammer och sen bara ta lös den.
Tack för bra svar Johan!

29 Senaste redigerad av Johan W (2012-11-08 19:44:38)

alpinebubblan skrev:
Johan W skrev:
alpinebubblan skrev:

Hur mycket sänker 15?

ca9,5-10cm

ca10cm

Tryckte upp styrväxeln och det en bit bara så att framvagnen kunde sänkas ner. Dock gjorde jag fel där och råka trycka fram rattaxeln en bit. Men kanske gå bara att trycka tillbaka..

Ja det brukar inte va några större problem om man tar det försiktigt  har för mig att man kan få vrida lite på rattstången samtidigt på vissa modeller Default/hmm

du skrev den sänker runt 9,5-10 cm, är det "lagomt"?

Ja som högsta höjd tycker nog många att det är hel okej

Blir väll att montera sänkta droppspindlar senare någon gång...

Jo det brukar bli så

Om du vill köra mycket lågt så är droppspindlar grejen ICQ/ae 

Såg det sitter som ett stag nästan under styrväxeln, som inte har någon funktion egentligen, den bara sitter där med någon skruv, vet inte vad det är och vad den är till för men kan jag ta bort den eller?

Hmm stag, det är inte den som håller bromsslangen, du får nog fota av och visa oss

Tack för bra svar Johan!

Any time ICQ/ab

30 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-11-08 20:03:08)

Johan W skrev:
alpinebubblan skrev:
Johan W skrev:

ca9,5-10cm

ca10cm

Ja det brukar inte va några större problem om man tar det försiktigt  har för mig att man kan få vrida lite på rattstången samtidigt på vissa modeller Default/hmm

du skrev den sänker runt 9,5-10 cm, är det "lagomt"?

Ja som högsta höjd tycker nog många att det är hel okej

Blir väll att montera sänkta droppspindlar senare någon gång...

Jo det brukar bli så

Om du vill köra mycket lågt så är droppspindlar grejen ICQ/ae 

Hmm stag, det är inte den som håller bromsslangen, du får nog fota av och visa oss

Tack för bra svar Johan!

Any time ICQ/ab

Nä utan den sitter på stommen, den sitter nästan precis under själva styrsnäckan, den är svetsad i stommen och sen är det någon skruv på den, dock kan jag inte komma ihåg att det suttit något på den utan den ha bara varit tom..
Ska se om jag hinner ta bild i helgen, tjejens farsa ha ju lovat att svetsa framvagn då dom ha svets på jobbet hans!
Så jag tog lös den igår så jag kan ta med den imorgon så jag kan börja slipa och mäta inför svetsning!
En fråga, om det är så att jag glömt stoppa in fjäderpaketet innan sänksatserna är svetsade fast, måste man göra om allt då eller går det montera efteråt? Sen är jag lite osäker, jag fråga ju innan men, är det bara stoppa in fjäderpaketet eller måste den ligga i samma "spår" eller vad man ska kalla det som innan?

31

Är det bara dom lösa bladen så är det inga problem, sätt ihop dom med ett buntband se till att försänkning blir på rätt sida och att alla fjädrar är åt samma håll, glömmer man den runda "pucken" så kan det bli problem då svetsen bygger på insidan och att rullagrets hål är mindre Default/hmm

32

Johan W skrev:

Är det bara dom lösa bladen så är det inga problem, sätt ihop dom med ett buntband se till att försänkning blir på rätt sida och att alla fjädrar är åt samma håll, glömmer man den runda "pucken" så kan det bli problem då svetsen bygger på insidan och att rullagrets hål är mindre Default/hmm

Men inga problem då om jag stoppa in fjäderpaketet innan.
Kollar så försänkningen är där skruven är och sen bara svetsa ihop..
Vad är det för "puck"?

33

alpinebubblan skrev:
Johan W skrev:

Men inga problem då om jag stoppa in fjäderpaketet innan.
Kollar så försänkningen är där skruven är och sen bara svetsa ihop..
Vad är det för "puck"?

Innanmätet i denna

http://www.classicvw.se/thumb.php?src=images/products/100317.221657.jpg&q=80&w=120&h=120&zc=2

34

Då sätter jag in fjäderpaketet innan sänksatsen svetsas fast.
Ska försöka hinna skicka bild i helgen på det där staget som jag inte vet vad det är

35

Kanske är styrdämparen du menar med stag?

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

36

alpinebubblan skrev:

Nä utan den sitter på stommen, den sitter nästan precis under själva styrsnäckan, den är svetsad i stommen och sen är det någon skruv på den, dock kan jag inte komma ihåg att det suttit något på den utan den ha bara varit tom..
Ska se om jag hinner ta bild i helgen, tjejens farsa ha ju lovat att svetsa framvagn då dom ha svets på jobbet hans!

Styrstopp brukar det sitta där om det är kulbultsframvagn.

37

Ska skicka bild senare om jag hinner.

38 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-11-10 14:34:16)

Här är bilderna på staget.

Post's attachments

Attachment icon 2012-11-09 18.05.30.jpg 888 kb, 89 downloads since 2012-11-10 

Attachment icon 2012-11-09 18.05.41.jpg 856 kb, 129 downloads since 2012-11-10 

39

bultarna e som sagt ovan styrstopp, som hindrar att det blir för stort styrutslag=hjulen mot hjulhusen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

40

Så då anta jag det är bara att kapa bort tha crap

41

Tja e ju inte fel att ha, så slipper man gissa när hjulen går mot karossen... men har man gott om däck e ju det ett mindre problem.. eller om man e en klant kanske man tycker det e tufft.. ICQ/ad
Fast kanske körbarhet e mindre viktig för ett ev ljudbygge... om o när det blir av ICQ/ad =pallbocksracer/trailerqueen..
Man bör tänka det finns anledning till alla fästen och konstruktioner.. annars skulle dom varit obefintliga..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

42

michaelth skrev:

Tja e ju inte fel att ha, så slipper man gissa när hjulen går mot karossen... men har man gott om däck e ju det ett mindre problem.. eller om man e en klant kanske man tycker det e tufft.. ICQ/ad
Fast kanske körbarhet e mindre viktig för ett ev ljudbygge... om o när det blir av ICQ/ad =pallbocksracer/trailerqueen..
Man bör tänka det finns anledning till alla fästen och konstruktioner.. annars skulle dom varit obefintliga..

Klant?
Du tajma bra med din sjuka humor eller vad man ska kalla det.
Bli så jäkla irriterad på din attityd ibland.
Bara för det ta längre för mig att fixa bubblan än vad alla dina projekt gör så behöver du inte ha den attityden. Att du ens ids svara, skulle nog få lika många svar på frågan utan ditt svar utan massa skit skrivning. Vill tacka alla för bra svar och framför allt du Johan. Respekterar andras nivå på kunskaper och svarar bra.
Men som sagt Michael, är ju inte första gången du kommentera sådär och lär nog inte vara sista heller!

43

du bjöd in till det..
genom kommentaren

sen om du inte tål det..
jag bara förklara varför det kan vara lämpligt att behålla " Tha crap"
folk frågar saker när man svarar e man en idiot..
om du känner att du e en klant så får du göra det.. tycker alla e klantarslen som osidosätter säkerheten på väg. för sig och andra!!

E bara så att jag inte tycker det e bra med idiot lösningar där man tar bort saker som behövs för en säker funktion..
hoppas inte behöva möta dig eller andra på vägen med en undermålig konstruktion som gör bilen trafikosäker..
så visst e jag gnällig.. en vw bubbla e inte direkt en super vägvagn original.. sabbar man då original konstruktionen blir det inte direkt bättre.. men det kanske du visste redan.
så av den anledningen e det kanske bra om vissa bilar av olika anledningar står kvar i garagen!
mina projekt e många och går sakta  och det e så.. om du såg min kommentar angående din egen bubbla som ett på hopp synd.

44

michaelth skrev:

du bjöd in till det..
genom kommentaren

sen om du inte tål det..
jag bara förklara varför det kan vara lämpligt att behålla " Tha crap"
folk frågar saker när man svarar e man en idiot..
om du känner att du e en klant så får du göra det.. tycker alla e klantarslen som osidosätter säkerheten på väg. för sig och andra!!

E bara så att jag inte tycker det e bra med idiot lösningar där man tar bort saker som behövs för en säker funktion..
hoppas inte behöva möta dig eller andra på vägen med en undermålig konstruktion som gör bilen trafikosäker..
så visst e jag gnällig.. en vw bubbla e inte direkt en super vägvagn original.. sabbar man då original konstruktionen blir det inte direkt bättre.. men det kanske du visste redan.
så av den anledningen e det kanske bra om vissa bilar av olika anledningar står kvar i garagen!
mina projekt e många och går sakta  och det e så.. om du såg min kommentar angående din egen bubbla som ett på hopp synd.

Vad jag menade är att då är det inte lika stor säkerhet att ha kvar den, om det hade varit en stor säkerhets fråga hade man ju kunnat diskutera det, men i detta fall om man ska korta framvagnen så måste man ju kanske kunna vrida ratten lite extra då radien blir mindre.
Hur det går med mitt projekt, kan du bara ignorera, hur fort jag arbeta med det etc, angående mina frågor i trådar etc kan du med ignorera, för jag varken vill eller behöver dina svar.
Är inte dom första inläggen du gör så här och lär nog absolut inte vara sista men du kan göra dina inlägg med andra, jag behöver inte dom för jag är ute efter svar som ger något än svar som bara trampa ner på andra. Smaken är som baken och där är vi helt annorlunda!

45

alpinebubblan skrev:

Ja ta bort skiten och montera längre bultar som håller bromssköldrana i framkant som du filar ner till rätt längd istället. Dom äldre funkar ju bra utan och man vill ju ha en clean look då alla intresserade slänger sig ner och kikar och fotar ICQ/ag

46 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-11-10 19:01:21)

Johan W skrev:
alpinebubblan skrev:

Ja ta bort skiten och montera längre bultar som håller bromssköldrana i framkant som du filar ner till rätt längd istället. Dom äldre funkar ju bra utan och man vill ju ha en clean look då alla intresserade slänger sig ner och kikar och fotar ICQ/ag

varför ska man ha längre bultar i framkant och sen slipa ner dom? (bara ren nyfikenhet, eller går det använda dom gamla?)
när jag nu ska montera sänksatserna, är det lika bra och köpa sänkta spindelleder och kortare stötdämpare eller hur ska jag göra med dom sakerna? ICQ/ab

47 Senaste redigerad av Johan W (2012-11-10 19:52:26)

alpinebubblan skrev:
Johan W skrev:
alpinebubblan skrev:

varför ska man ha längre bultar i framkant och sen slipa ner dom? (bara ren nyfikenhet, eller går det använda dom gamla?)
när jag nu ska montera sänksatserna, är det lika bra och köpa sänkta spindelleder och kortare stötdämpare eller hur ska jag göra med dom sakerna? ICQ/ab

Bultarna håller igentligen bara skölden men har man längre sticker dom ut mot spindelleden vid fullt rattutslag, tar man en som är 5-10mm längre så blir den förlång och har fel vinkel och då provar man max höger och får man in handen mellan däckets baksida och plattan filar man lite på vänster skruv och provar tills man är nöjd också tar man andra sidan  Default/hmm orginal så är det luft i mellan

Droppspindlarna köper du om du vill sänka mer(ca5cm till) det kommer fler saker som kan strula ju lägre man kommer så att prova hur det är att köra utan är inte fel (tex jag kommer inte ner till torget från ett håll och ska jag förbi stationen smäller det duktigt i plåten och jag kör utan nu)

Stötdämparna kan bottna så dom tycker jag att du ska skaffa men kasta inte dom andra dom kan vara bra till besiktningen ICQ/ae

48

Johan W skrev:
alpinebubblan skrev:
Johan W skrev:

Bultarna håller igentligen bara skölden men har man längre sticker dom ut mot spindelleden vid fullt rattutslag, tar man en som är 5-10mm längre så blir den förlång och har fel vinkel och då provar man max höger och får man in handen mellan däckets baksida och plattan filar man lite på vänster skruv och provar tills man är nöjd också tar man andra sidan  Default/hmm orginal så är det luft i mellan

Droppspindlarna köper du om du vill sänka mer(ca5cm till) det kommer fler saker som kan strula ju lägre man kommer så att prova hur det är att köra utan är inte fel (tex jag kommer inte ner till torget från ett håll och ska jag förbi stationen smäller det duktigt i plåten och jag kör utan nu)

Stötdämparna kan bottna så dom tycker jag att du ska skaffa men kasta inte dom andra dom kan vara bra till besiktningen ICQ/ae

så då köper jag dämparna och satserna.
Dock är original helt slut i stort sett. Går inte besikta med kortade dämparna?

49

Vissa dämpare har ett kort cc mått utdragen och då kan den bli underkänd för att den är förlåg om man har otur ICQ/ac

50

Johan W skrev:

Vissa dämpare har ett kort cc mått utdragen och då kan den bli underkänd för att den är förlåg om man har otur ICQ/ac

Okej, Du ha gett enormt bra tips och idéer etc! Tackar! ICQ/ag