1

Har testat tutan löst och den fungerar då.
Men när jag monterar den , not.
Jag visar härmed mitt totala okunnighet när det gäller el i bilar.
Blir bara kortis i huvudet när jag försöker tänka hur det fungerar.
Har 6Volt ner till tutan och har förstått att tutknappen sluter jorden, men vet ej hur jag kollar var felet är.
Er hjälp vote trevligt innan jag får ett utbrott.
Sista som är kvar på bubblan och jag viker mig för mer kunnigt folk.

stenis
orust

2

Taskig jord i rattstången ? kan även räcka med att du rengör tutknappens kontakter mot ratten....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

3

Är jordkabeln ansluten genom hardyskivan (gummibussningen) på rattstången?
Har varit med om att den hoppat av och gummi leder inte ström nå vidare.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

4

tutor har varit olika kopplade på olika årsmodeller... finns bra trådar... sök!

Eller... skit i kopplingen i ratten, tryck dit ett eget kablage och en strömbrytare i brädan... funkar också bra!  ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

På femtiotalare sitter det en kontakt på rattröret under instrumentbrädan som måste ha kontakt med rattaxeln för att tutan ska fungera.

6 Senaste redigerad av HenrikL (2012-11-04 09:48:08)

johan_l skrev:

Eller... skit i kopplingen i ratten, tryck dit ett eget kablage och en strömbrytare i brädan... funkar också bra!  ICQ/ab

Precis, det finns inget som signalerar klass på samma sätt som en plastig Biltemaknapp på instrumentbrädan med en Dymo-etikett där det står "TUTA".

Kollar man på Marantz projekttråd tror jag inte att det är ett alternativ. (Tack och lov.)

7

Kollat släpkontakten, men vet ju inte om den fungerar.
Går ju inte att mäta, eller?

Stenis
orust

HenrikL skrev:

På femtiotalare sitter det en kontakt på rattröret under instrumentbrädan som måste ha kontakt med rattaxeln för att tutan ska fungera.

8

Stämmer ganska bra det.  ICQ/ab

stenis
orust

HenrikL skrev:
johan_l skrev:

Precis, det finns inget som signalerar klass på samma sätt som en plastig Biltemaknapp på instrumentbrädan med en Dymo-etikett där det står "TUTA".

Kollar man på Marantz projekttråd tror jag inte att det är ett alternativ. (Tack och lov.)

9

Ska kolla rattstången/jordflätan.

stenis
orust

j:son skrev:

Är jordkabeln ansluten genom hardyskivan (gummibussningen) på rattstången?
Har varit med om att den hoppat av och gummi leder inte ström nå vidare.

10

Om du har en multimeter så kommer man långt med att sätta den på resistansmätning (på lägsta resistansintervallet) och "följa" signalen, om du vet att du har 6v fram till tutan så är det ju någonstans I signalvägen där det tar stopp om låt multimetern leda dig, kan vara lättare med 4 händer dock, där en håller tutan nedtryckt.

11

Det är problemet att jag  har inga  instrument att mäta med, bara en sådan där voltmätare som man mäter volt med.
Men det måste fungera med den med.

stenis
orust

12

DYMO etiketten är helrätt, men det ska inte vara biltema utan nån gammal retroknapp... ICQ/ad  Det såg ju faktiskt ut så här på många bilar när det begav sig tror jag... Nåja...

Har inte sett projekttråden, men då gissar jag att det är skitfint... Nå... Då ska säkert det gå att lösa tutningen...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e789a0455646fd1e8160b19009227934.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

13 Senaste redigerad av Marantz (2012-11-05 22:11:17)

Jag har två gamla "retro" knappar på panelen ifall jag inte får igång tutan originalviset.

stenis
orust

Post's attachments

PA170418.JPG, 827.96 kb,  x
PA170418.JPG 827.96 kb, 1 downloads since 2012-11-05 

14

Jaja, har inte hunnit kolla tutan pga arbetet mewn till helgen då ska den fungera.

stenis
orust

15

Hittat jordflätan vid hardyskivan, bara ett par trådar som var kvar.
Någon som vet vart man kan införskaffa en ny, och ja jag vet att man kan göra en själv men men.

stenis
orust

16

Marantz skrev:

Hittat jordflätan vid hardyskivan, bara ett par trådar som var kvar.
Någon som vet vart man kan införskaffa en ny, och ja jag vet att man kan göra en själv men men.

stenis
orust

2 kabelskor och en bit kabel = klart

17

Får bli det!

stenis
orust