En industrimotor med nr 126-048533.
T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Industripump 126A i 6v bubbla, förgasare bestyckning
Du måste logga in eller registrera för att svara
En industrimotor med nr 126-048533.
Ngn som vet säkert? Har läst 126A ngnstans eller? Såg inget A på denna!
Det är en 1500! Har en själv, mycket trevlig motor 
126A är 1600.
Hat fått två olika svar 15 lr 1600? Var byter man om man vill ha den i en bil?
126 = 1500
126A = 1600
Rakt svar, tack!
Trodde den var mindre än 1500. Men den är på 44hk då som vanligt eller? Tänkte ha den i bussen medans man snickrar ihop ngt värre kanske.
Har inte effektsiffran i huvudet men om jag minns rätt så ligger det runt den effekten.
Det var visst en 126A enligt en typskylt på fläktkåpan, på generatorfoten står det bara 126. Positivt ja
Troligtvis bränslepump för tankning av flygplan?
Ska ha motorn i bussen. Sitter ett oanvänt 180mm svänghjul på motorn, blir det för klent?
fin motor det där ju sån har jag i min bubbla, på bubblan räcker ju 180 kopplingen bra, det slirar hellre i däcken än i kopplingen:) men på en buss vet jag inte.
annars finns det säkert någon som vill byta svänghjul med dig tror de är lite ovanliga, om det är samma som satt på min 126A så är det ett 180 med orings tätning och 6volt startkrans, perfekt om man vill sätta in nyare motor i gammal bubbla utan att behöva slipa ur växellåda och byta startmotor!
fin motor det där ju sån har jag i min bubbla, på bubblan räcker ju 180 kopplingen bra, det slirar hellre i däcken än i kopplingen:) men på en buss vet jag inte.
annars finns det säkert någon som vill byta svänghjul med dig tror de är lite ovanliga, om det är samma som satt på min 126A så är det ett 180 med orings tätning och 6volt startkrans, perfekt om man vill sätta in nyare motor i gammal bubbla utan att behöva slipa ur växellåda och byta startmotor!
Det satt en 12v start på den så 12v krans är det nog, tkr det ser lika stort ut utvändigt som ett 200mm som jag har liggande!
Edit, det var faktiskt lite mindre typ 5 mm! 12v start satt det dock på!
Jag har ett NOS 200 mm svänghjul...
Det är den bästa motor som du kan ha. Har en likadan i panelen o en annan som står o väntar på uppdrag. Den har gått totalt 9 timmar!
Jag har ett NOS 200 mm svänghjul...
Det är den bästa motor som du kan ha. Har en likadan i panelen o en annan som står o väntar på uppdrag. Den har gått totalt 9 timmar!
Gillar!
Hjulet, pm:a pris!
Du borde byta namn till 47hpman Tomas! 
Inte 47, utan 42hpman i så fall.
Är 126A bara specad till 42hk? B-motorn i min 69a har 47hk som effektspec. 
en stationär är ju specad vid ett visst vartal, typ 3000 rpm, en B motor vrålar antagligen ur sig 47 hästar vid ett lite högre varv?
Tänkte använda svänghjulet som sitter på, med tillhörande startmotor, i bussen. Oanvänt och fint!
Har handlat ny 180mm koppling. Frågan jag har: startmotoraxeln är 12,5mm och därmed 1mm för tjock för att passa i min irslåda. Är hålet, utan bussning, större på äldre lådor eller är det bara bussningen som är tunnare? Känns som att det inte blir mkt bussning kvar om man brotchar upp hålet eller?
Satt en passande bussning på pumpen men den är 16,5 utvändigt, medan hålet i irslådan är 13,5! Var det så stort hål på dem äldre lådorna?
Någon som vet?
Satt en passande bussning på pumpen men den är 16,5 utvändigt, medan hålet i irslådan är 13,5! Var det så stort hål på dem äldre lådorna?
Någon som vet?
Det beror på att startmotoraxeln är grövre på dom gamla 6V startmotorerna. Dock låter 16,5 mm väldigt stort... 
wille skrev:Satt en passande bussning på pumpen men den är 16,5 utvändigt, medan hålet i irslådan är 13,5! Var det så stort hål på dem äldre lådorna?
Någon som vet?
Det beror på att startmotoraxeln är grövre på dom gamla 6V startmotorerna. Dock låter 16,5 mm väldigt stort...
Jo precis, 1,5mm tjockare! Är det ngn som har en låda från 6v bil som kan mäta? Är hålet utan bussning 13,5mm på dem också? Blir ju bara 0,5mm vägg på bussningen då ju??
Bussningen är 16,5 utvändigt på 6v lådan.
Ok tack!
Nu är det snart dags att börja köra...
Ska ställa tändningen osv men är lite osäker på hur den ska stå. Ngn som vet? Nu har jag den på 7,5 grader efter med bortkopplat vakuum- rätt, fel?
Före är det va 
Är det det? Remskivan jag använder har två hack, ett vasst längst in och en rund grop ute till vänster om det andra. Har ställt tändningen efter spetsen nu, rätt? Har för mig att jag läst ngnstans att gropen är tdc?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Industripump 126A i 6v bubbla, förgasare bestyckning
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.