1

Köpte min Folka för snart 2 år sedan å har denna vinter beslutat mig för att plocka ut motorn för en översyn. tankarna gick ju fort över till en renovering och sen vidare att trimma den. Är inte alls kunnig på dessa boxer motorer men efter ha hängt på diverse forum känns det ändå som att man har lite koll. Tanken som går nu är väll att lägga en grund för framtida överladds och inspruts planer. har förstått att gå över 82mm slag på veven blir mer jobb så vi stannar där, och angående cylindrar tänkte jag gå på 92mm eller 94mm. sen kommer ju dem stora funderingarna på Stakar? kanske går med orginal? även kammen är ju ett stort frågetecken, antar det finns många på detta forum som har en del koll på de. finns kanske rent utav nån som både lämpar sig för överladd som med förgasare? sen är det ju det där med toppar? har inte tillgång till nån nära som kan porta etc så blir nå färdiga eller vad man hittar genom resans lopp. även förgasare är det ju funderingar om. inte så sugen på att slänga ut 10000:- på ett par förgasare jag kör med kanske 2 år, så här kommer det bli begagnat av nå slag. å orginal bränslepump antar jag inte alls kommer hinna med att leverera i det långa loppet så blir en el-pump. och slutligen vad tror ni uppskattningsvis man kan ligga på för hästar med mina ambitioner ?

2

Att trimma bubblamotorn är ingen billig bedrift inte..

1600 blocket är ju helt rätt att utgå ifrån iaf. I 99% av fallen behöver man vid renovering ar-borra eftersom blocket slås upp vid ramlagren.

Originalveven bör bytas ut, klarar inte mer än 5-5500rpm korta stunder innan den går av, den saknar motvikter.

Original vevstakar håller ett tag, men om du ska öka slaget behöver dessa bytas mot längre

Cylindrar och kolvar köps nytt i kit. Mahle är i princip enda alternativet om man vill ha det driftsäkert. Smidda är ju givetvis att föredra, speciellt vid överladd

Originaltoppar kostar en hel del att renovera, sen behöver du byta till större ventiler, säten, nya styrningar, fjädrar, retainers, etc. Oftast billigare att köpa nya 043, 044-toppar.

Välj en kamaxel som är avstämd mot det flöde du har i topparna. Längre duration och högre lyft ger inte mer om toppen inte kan leverera luften.

Ska du varva mer är det en fördel med hårdare fjädrar och lättare retainers, men vad jag vet inget måste.

Förgasare kan du hitta begagnade på blocket och ebay (kom själv över ett weber idf 40 kit med insug o länkage för 4500:- på ebay). Undvik kopior

Köp boken "how to hotrod vw engines" och "Aircooled VW Engine Interchange Manual".

3

MrPete skrev:

Att trimma bubblamotorn är ingen billig bedrift inte..

1600 blocket är ju helt rätt att utgå ifrån iaf. I 99% av fallen behöver man vid renovering ar-borra eftersom blocket slås upp vid ramlagren.

Originalveven bör bytas ut, klarar inte mer än 5-5500rpm korta stunder innan den går av, den saknar motvikter.

Original vevstakar håller ett tag, men om du ska öka slaget behöver dessa bytas mot längre

Cylindrar och kolvar köps nytt i kit. Mahle är i princip enda alternativet om man vill ha det driftsäkert. Smidda är ju givetvis att föredra, speciellt vid överladd

Originaltoppar kostar en hel del att renovera, sen behöver du byta till större ventiler, säten, nya styrningar, fjädrar, retainers, etc. Oftast billigare att köpa nya 043, 044-toppar.

Välj en kamaxel som är avstämd mot det flöde du har i topparna. Längre duration och högre lyft ger inte mer om toppen inte kan leverera luften.

Ska du varva mer är det en fördel med hårdare fjädrar och lättare retainers, men vad jag vet inget måste.

Förgasare kan du hitta begagnade på blocket och ebay (kom själv över ett weber idf 40 kit med insug o länkage för 4500:- på ebay). Undvik kopior

Köp boken "how to hotrod vw engines" och "Aircooled VW Engine Interchange Manual".

jo är medveten om att det kostar tänkte mig en budget på kanske 50000 så förhoppningsvis ska väll de räcka.
slaget kommer ju tas upp till 82mm så antar då att orginal stakarna åker i skrotlådan. Jo att blocket moste ar-borras är jag medveten om men det kan jag nog göra på jobbet så. Men ska köpa böckerna där så kanske man får lite mer kött på benen

4

lite kött på benen
Kolla här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359 och http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 313#p68313
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Ska bli väldigt intressant detta. lägger nog upp en projekt tråd så fort jag plockat ut motorn. så ser man vad det blir av den.

6

Jag har under över 20 år inom hobbyn inte hört talas om en enda originalvev som gått av så jag undrar var den informationen kommer ifrån.
Originalstakar går bra att använda om du inte ska köra dragracing hela dagarna, men de måste kollas och kanske renoveras.

Detta är en 82*94-motor med originalstakar och efter att den bilen hamnade i en ravin hamnade motorn i en buss.
http://www.youtube.com/watch?v=YyKbywmc9Y4

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Ja det är nog något amerikanskt säljar snack att veven skulle gå av.  Niklas Haglund med sin Race Ghia har ju över 400hp och varvar den nog runt 8000rpm med orginal vev 1641cc

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

8

De senare motorerna har gjuten vev och de kan gå av men det är Mexicotillverkade motorer som vi knappt har sett på bild i det här landet.
De tysktillverkade motorerna har svensksmidda vevar som har samma tillverkare och process som Porsche-, BMW-vevar samt tidiga Gene Berg-vevar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Böckerna beställda å motorn lyfts ut nu till helgen om allt går som planerat. Har ju AP-träff så man får se hur bakis man blir efter den.

10

Den enda nackdelen med originalstakar ar att dom blir lite korta nar slaget gar over 78mm. 82x94 var en valdigt vanlig kombination pa rallycrossmotorer pa attitalet. Risken ar att kolvbulten tittar ut ur cylindern nar kolven vander inne i blocket. man bor svarva av cylindern och skutain den langre in i blocket. Eller sa koper man andra stakar som ar lite langre typ 5,5 tum.