Är det möjligt att använda en SPÄNNINGSOMVANDLARE 12 VOLT -> 6 VOLT för att använda en 6v förgasare som har elektriskt tomgångsmunstycke och choke när man konverterat till 12v? Räcker det i så fall med en spänningsomvandlare för att hantera bode choke och tomgångsmunstycket?
Ja, men dom har slutat funkat för mig men jag kan ha haft otur iof 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Kan man inte bara byta ut munstycket till tolv v lr är dom olika.
Ragtop 60 No name
Jo det är klart man kan, men detta känns som ett billigare alternativ, om det fungerar vill säga.
Någon mer som har negativa erfarenheter av spänningsomvandlaren?
Avstängningsventilen då? Ursäkta OT.
Ragtop 60 No name
Gjorde detta en gång för många år sen med 2 st motstånd, funkade utmärkt, kommer dock inte ihåg hur stora dom var.
Vilken är avstängningsventilen?
Ah.. Jag trodde att avstängningsventilen var en tomgångsventil. Så det var i alla fall den jag menade. 
9 2012-10-31 22:48:25 Senaste redigerad av johan_l (2012-10-31 22:49:50)
Nån som känner killarna på classic borde be dem döpa om den... Detta är ju en resistor som kommer kunna fungera som en spänningsdelare på en förbrukare med konstant (och lika som restistorns) last.
Om den monteras tex på en pil som drar mkt ström så blir spänningen inte samma som om den sitter på nån pryl som drar lite ström.
Det du är ute efter är en spänningsregulator. Men ska de klara stor last blir de lätt dyra.
Bästa torde nog vara att byta de delar som är lättbytta till 12v prylar, det som blir över kan, om man mäter upp dem, kopplas i serie med en resistor för att säkna spänningen, men då måste resistorn anpassas till lasten, dvs ha samma motstånd. Minns jag rätt, P=U*I U=R*I så en 12W last får 2A på 6V, således bör den ha R=6V/2A=3ohm. Denna ser då ut att vara på 4 ohm-> 1,5A -> 9W. Är tex en pil på 9W, låter för lite? tror detta diskuterats tidigare? Så den passar kanske en pil men troligen inte ditt ändamål...
Nåväl, även om jag räknat fel så bör principen framgå. Resistorn kan bara användas med framgång om lasten är rätt och konstant. Koppla den på en tuta eller på en klocka (två extremer i strömförbrukning) så kommer det inte funka alls...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Tack, Har en förgasare pågång så jag tror jag köper den istället.
Då kvarstår endast att omhänderta vindrutetorkarmotorn. Jag var hos en elektronikhandlare i dag och kollade om dem hade motstånd (?) som hanterade voltsänkningen. Det va inget problem med de behövde veta förbukningen. Är det någon som vet hur många ampere en torkarmotor förbrukar?
"Spänningsomvandlarna" på ClassicVW är tyvärr en skit för det mesta. Har provat det på pilarna på min -59a och de ville inte funka alls. Har även satt en till torkarmotorn och med den så tar det 1 minut för torkarna att gå över rutan en gång.
precis, mät förbrukningen med en multimeter, gå till en elektronikhandlare och köp ett motstånd med rätt ohmtal och rätt effekt så funkar det. classics motstånd fungerar troligen för någon av förbrukarna i en VW, men okänt vilken...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)