Har funderingar på att trimma en 1500, lite lämpligt alltså! Tips på vad som kan vara lämpliga modifieringar sökes och mottages tacksamt!! Ska ju inte kosta skjortan heller:)....
en liten guide som kan vara juste att börja med:
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … ;view=next
Sen är boken "how to hotrod vw engines" en bra början!
köper man billigt t.ex här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0912656034
Ett riktigt bra avgasrör sen byta insugsrör och en större förgasare
Det som sitter STD är tillverkat för en 1300 från början
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Vad är ett riktigt bra avgasrör?
Med dubbelportstoppar och 1600-cylindrar har du direkt 10 hk till, dubbla förgasare +5 ytterligare.
Ali G
Hur stora cylindrar/kolvar får man dit på en 1500:a utan att bearbeta block/kolvar? Är det värt att kosta på ett tex 1641cc kit??
Det är samma block till 13-15-1600.
Med 88 mm slipin får du 1679 utan att bearbeta, dock rekommenderas inte dessa pga sina tunna väggar. Volym ger ingen effekt i sig så den extra volymen saknar man inte.
Ali G
Med dubbelportstoppar och 1600-cylindrar har du direkt 10 hk till, dubbla förgasare +5 ytterligare.
Nja... -Har inte en 1500.a 44 Hkr ? och en 1302/3-motor (1600:a DP med 34mm förgasare) 50 Hkr....?
Däremot gör dubbla (enkla 32 - 34mm förgasare) 4 Hkr till, som på en 1600 TL
Öka kompet (plana topparna) plus ett bra ventilsätesjobb och lätt putsning av kanaler samt köp ett 1,25 : 1 vippställ så borde du hamna uppåt 60 pigga ?
Ett original avgassystem är inte att förakta....men oftast ser man "pirat" som inte alls är avstämnda inuti utan blockerade med hålnät och plåtväggar....
Svwerker skrev:Med dubbelportstoppar och 1600-cylindrar har du direkt 10 hk till, dubbla förgasare +5 ytterligare.
Nja... -Har inte en 1500.a 44 Hkr ? och en 1302/3-motor (1600:a DP med 34mm förgasare) 50 Hkr....?
Däremot gör dubbla (enkla 32 - 34mm förgasare) 4 Hkr till, som på en 1600 TL
Öka kompet (plana topparna) plus ett bra ventilsätesjobb och lätt putsning av kanaler samt köp ett 1,25 : 1 vippställ så borde du hamna uppåt 60 pigga ?
Ett original avgassystem är inte att förakta....men oftast ser man "pirat" som inte alls är avstämnda inuti utan blockerade med hålnät och plåtväggar....
På pappret har en 1600 50 hk men i verkligheten lite till, det mesta jag sett bromsat ur en helt original 1600 är 58,3 hk så det finns andra uppgifter är VW's på det. Det är inte alls ovanligt att dessa motorer ger runt 54-55 hk.
Ali G
Svwerker skrev:Med dubbelportstoppar och 1600-cylindrar har du direkt 10 hk till, dubbla förgasare +5 ytterligare.
Nja... -Har inte en 1500.a 44 Hkr ? och en 1302/3-motor (1600:a DP med 34mm förgasare) 50 Hkr....?
Däremot gör dubbla (enkla 32 - 34mm förgasare) 4 Hkr till, som på en 1600 TL
Öka kompet (plana topparna) plus ett bra ventilsätesjobb och lätt putsning av kanaler samt köp ett 1,25 : 1 vippställ så borde du hamna uppåt 60 pigga ?
Ett original avgassystem är inte att förakta....men oftast ser man "pirat" som inte alls är avstämnda inuti utan blockerade med hålnät och plåtväggar....
Men mettis har du inte sett flödes tråden ????
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Vad är ett riktigt bra avgasrör?
Det är ett som är avstämt för volymen med en riktig kolektor
Typ 35mm invädigt läng cirka 925-975mm på rören till mitten av kolektorn och utlopp på cirka45- 50mm
Man kan oxå fixa till ett standar system enligt vw trim papper(apexs k) som alla rally förare fick på 70talet
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
