Det är bättre att gå ner till 1 mm. Nästa gång du tar isär motorn kommer du att bli skräckslagen och tro att kolvarna tagit topparna för det blir inget sot på squishytan men det är helt ok.
Ali G
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 1600/1679 Q&A
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Det är bättre att gå ner till 1 mm. Nästa gång du tar isär motorn kommer du att bli skräckslagen och tro att kolvarna tagit topparna för det blir inget sot på squishytan men det är helt ok.
Vad är det för stigning på M10 pinnbultarna i blocket?
10x1,5
Vad tror ni med lite kundskap om vad man ska satsa på för grundbestyckning på mina EMPI HPMX 44'or
1679cc
8.5 - 9 i komp.
Scat C35 kam
Roundport 044 med 40-35.5 ventiler
Just nu sitter de standard bestyckningen i som är:
Tomgång 55
Huvud 150
Luft 200
Halsring 36
Tycker mig ha läst någonstans att man skulle dra bort 4-6mm från insugsventilen för en motor som ska ha mer bottendrag än topp varv, så frågan är om man ska gå ner till mindra halsring... och då bör man väl också byta huvud till nått mindre.
Tips? 
Det är väl att förenkla sanningen rätt mycket, effektkurvan styrs av toppar o kam och bestyckningen anpassas till det.
Den förgasare och halsring du har ger max vid ca 7300 och riktigt så mycket ska du väl inte varva.
Vid vilket varvtal cirka planerar du toppeffekten?
SCAT C35 hänger väl med till 5500 varv eller över 6000 varv beroende på vad du har för grejer i motorn och vem du frågar.
32 mm halsringar i en 1679 ger teoretiskt en toppeffekt på cirka 6000 varv, med 30 mm så är du nere på runt 5300 varv.
Huvudmunstycke grundbestyckning = halsring x4,2.

Så de bästa vore att satsa på mindre halsring då de inte blir något varvmonster de här inte. Eller bäst vore väl de med ett par 40'or förgasare direkt kanske :-) Är så när man inte har koll på grejerna, gör om gör rätt...
Var snäll o kolla dina fuggar så det inte ligger något metall skrot i dom ( tvätta rent dom )
sen kollar du så ALLA hål är borrade
kolla även nålventilerna så dom inte läcker i genom
till sist kolla flotörnivån på dom så den stämmer (till 99% är dom fel nivå)
på dom EMPI som jag har pillat med brukar det vara dom felen
//// Micke
Min 1679 går perfekt med IDF36:or och 32 i halsringar. Jag tror att din kommer starta och gå med den bestyckning du har. Kanske lite stora tomgång men prova. (jag har 50 i tomgång)
//Anders
Så de bästa vore att satsa på mindre halsring då de inte blir något varvmonster de här inte. Eller bäst vore väl de med ett par 40'or förgasare direkt kanske :-) Är så när man inte har koll på grejerna, gör om gör rätt...
Har du redan förgasarna så är det väl bara att testa?36 i halsring funkar fint i min 1776 som förutom volymen är ganska lik din motor.55/130(eller om det är 135?)och 160 i luftmunstycke åker jag med.
Min 1679 går perfekt med IDF36:or och 32 i halsringar. Jag tror att din kommer starta och gå med den bestyckning du har. Kanske lite stora tomgång men prova. (jag har 50 i tomgång)
//Anders
Det du kallar för tomgång åker man på upp till 3000 varv innan huvudmunstycket tar över.
Det kommer att fungera med det du har men det blir bättre med en mindre halsring.
Det går alldeles utmärkt att åka med en förgasare som på pappret är "för stor" med en liten halsring problemet kan vara att få tag i små halsringar till IDF/HPMX.
Var snäll o kolla dina fuggar så det inte ligger något metall skrot i dom ( tvätta rent dom )
//// Micke
De är begagnade, har körts lite, men är nu isärplockade och rengjorda av mig har satt flotörnivån på 10.5-11mm
Alla hål är borrade och om nålventilen läker, hur kollar jag de på bästa sätt?
Finns både 34 och 32 halsring, lika bra att köra med 32 då eller?
Sedan 32 * 4,2 = 134,4 = 135 Huvud
Tomgång, kan man åka med 55 eller ska man satsa på 50 direkt?
Jo jag vet svårt att säga så här och att de egentligen ska provas ut men kan kanske komma över munstycken just nu och motorn är inte klar nu så måste chansa lite 
Och luft är de väl ingen idé å grotta i direkt för uppe i de varven kommer jag inte vara...
Tänkte få mitt svänghjul avsvarvat lite då de rostat...
MEN är de nå man ska tänka på då tänkte om de plockar bort visst antal micrometer blir de nå vajsing då med tryckplattan så de tas bort lika mycket där tryckplattan ska sitta så de inte blir nå knas?
Tänkte få mitt svänghjul avsvarvat lite då de rostat...
MEN är de nå man ska tänka på då tänkte om de plockar bort visst antal micrometer blir de nå vajsing då med tryckplattan så de tas bort lika mycket där tryckplattan ska sitta så de inte blir nå knas?
Putsa bort rosten med en flap-disk eller liknande.Svarva för lite rost är överkurs! 
MrIcka skrev:Tänkte få mitt svänghjul avsvarvat lite då de rostat...
Putsa bort rosten med en flap-disk eller liknande.Svarva för lite rost är överkurs!
Will do!
Så ska dreven tillbaka på veven, tror de va på Bug Me filmen han tipsa om att man kunde värma på plattan till en kaffebryggare... vad gör ni, nä jag har ingen gas att värma med 
Har fixat ett rör som går över om man behöver knacka ner de lite försiktigt också.
Lägg drevet på spisplattan funkar klockrent
Varmluftpistolen funkade bra när jag höll på med en motor 
biltemas lilla gasbehållare, slå till, är ett måste, värmer på rikigt bra.
de är den lilla som sitter direkt på burken.
Endera värmde jag för fegt eller så är de nå annat fel men drevet ville då inte ramla ner... hur varmt ska de va
Värmde på så pass att de fräste till när man tog spott på fingret, ville inte köra på för mycket och förstöra.
Är original dreven som satt där förut, kanske bara fega med värmen... tyvärr var de lite för liten diameter på rörbiten jag hade så vågade inte trycka dit då jag inte kunde tvinga de på plats. Men funka inte som på Bugme filmen iaf, då ramla skiten ner 
Endera värmde jag för fegt eller så är de nå annat fel men drevet ville då inte ramla ner... hur varmt ska de va
Värmde på så pass att de fräste till när man tog spott på fingret, ville inte köra på för mycket och förstöra.
Är original dreven som satt där förut, kanske bara fega med värmen... tyvärr var de lite för liten diameter på rörbiten jag hade så vågade inte trycka dit då jag inte kunde tvinga de på plats. Men funka inte som på Bugme filmen iaf, då ramla skiten ner
Du kan kyla veven så krymper den lite! In med den i frysen!
Man får använda alla hushållsmaskinerna! 
MrIcka skrev:Endera värmde jag för fegt eller så är de nå annat fel men drevet ville då inte ramla ner... hur varmt ska de va
Du kan kyla veven så krymper den lite! In med den i frysen!
Man får använda alla hushållsmaskinerna!
Får prova de då
Tur för mig att jag för det mesta iaf brukar brukar meka i köket!
Från när jag rev en annan vev...
PPRMicke skrev:Var snäll o kolla dina fuggar så det inte ligger något metall skrot i dom ( tvätta rent dom )
//// MickeDe är begagnade, har körts lite, men är nu isärplockade och rengjorda av mig har satt flotörnivån på 10.5-11mm
Alla hål är borrade och om nålventilen läker, hur kollar jag de på bästa sätt?
Finns både 34 och 32 halsring, lika bra att köra med 32 då eller?
Sedan 32 * 4,2 = 134,4 = 135 Huvud
Tomgång, kan man åka med 55 eller ska man satsa på 50 direkt?Jo jag vet svårt att säga så här och att de egentligen ska provas ut men kan kanske komma över munstycken just nu och motorn är inte klar nu så måste chansa lite
Och luft är de väl ingen idé å grotta i direkt för uppe i de varven kommer jag inte vara...
Om du sattsar på en bredbands lamda så ser du om det är rätt (eller några polare som har en ihop)
Det är super svårt att säga om det är rätt eller fel på lågfarts bestyckningen för varje motor är inte lik den andra
Ofta är det luftmunstycket som skiler på lågfarten
Ps kolla så ingen har varit frame med borrmaskinen och fixat till munstyckena
//// Micke
Weber grill funkade bra för mig när jag värmde drevet.. 
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 1600/1679 Q&A
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.