1 Senaste redigerad av Örebro-Micke (2012-10-27 20:38:26)

Hallåj. Den röda lampan tändes i min bil (Typ 1 -62, 1200 industrimotor, 6V) för ett tag sedan.

En märklig sak är att när man trycker ner "plattan" som pilen peker på i min tjusiga bild, på ladd-relät (jag tror det är ladd-relät iallafall, jag är fortfarande för ny på det här för att ha lärt mig vad vad allt heter ICQ/ad ) så slocknar lampan tillfälligt, men tänds strax efteråt igen.

Är reläet trasigt och det är bara att köpa nytt, eller hur skulle ni gå vidare i det här läget?

Mvh
Micke

Post's attachments

laddrälä.jpg, 113.72 kb, 1152 x 648
laddrälä.jpg 113.72 kb, 253 downloads since 2012-10-27 

2

Om det är ett Bosch mexico bygge så har jag en sådan som hade glappkontakt i en av de två anslutningarna (punktsvets) mellan den grova spoltråden och en plåtbit på översidan av en av spolarna. Detta gick inte att se förrän jag gick över den med ohmmeter för att se var det var avbrott.
Problemet löstes genom att löda. Värmeavledningen i de rättså grova bitarna samt att flusset inte riktigt ville bita gjorde det hela till ett rättså motigt jobb.
Elakare fluss samt STOOOR lödkolv hade förenklat.

Sten vW

3

nu inser jag hur usel jag egentligen är på bil-elektronik, för jag fattade ungefär hälften av vad du skrev... ICQ/ad
Men tack för svaret iallafall ICQ/ab

Att jag skulle försöka mig på att löda känns inte så lämpligt, då det med stor sanorlikhet skulle resultera i brand, gråt och tandagnissel. Så tips på var man billigast köper ett nytt, eller bättre begagnat, mottages gärna.
Eller också kanske jag skulle ta och lägga ut en köpes-annons ICQ/ab

4 Senaste redigerad av Svwerker (2012-10-29 05:37:00)

Ett av regulatorernas uppgift är att tända och släcka laddningslampan, beroende på om den laddar eller ej. Att lampan släcks när man manuellt påverkar regulatorn är självklart men frågan är varför den inte laddar.
Om den inte laddar så kan det vara regulatorn som är problemet men den kan lika gärna vara generatorn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Örebro-Micke skrev:

nu inser jag hur usel jag egentligen är på bil-elektronik, för jag fattade ungefär hälften av vad du skrev... ICQ/ad
Men tack för svaret iallafall ICQ/ab

Att jag skulle försöka mig på att löda känns inte så lämpligt, då det med stor sanorlikhet skulle resultera i brand, gråt och tandagnissel. Så tips på var man billigast köper ett nytt, eller bättre begagnat, mottages gärna.
Eller också kanske jag skulle ta och lägga ut en köpes-annons ICQ/ab

Har du vägen förbi Östansjö så kan du hoppa in på skroten där och snacka med Börje.
Han har ett "litet" lager med äldre Vw grejer.

6

Svwerker skrev:

Ett av regulatorernas uppgift är att tända och släcka laddningslampan, beroende på om den laddar eller ej. Att lampan släcks när man manuellt påverkar regulatorn är självklart men frågan är varför den inte laddar.
Om den inte laddar så kan det vara regulatorn som är problemet men den kan lika gärna vara generatorn.

Finns det något bra och enkelt sätt för en nybörjare att kolla om den funkar eller inte, utan att köpa en ny först? Tänkte så jag inte först köper en regulator och det visar sig att den var felfri, och att jag då istället måste lägga ytterligare pengar på en generator, eller tvärtom ICQ/ab

Mvh
Micke

7

Roadkill skrev:

Har du vägen förbi Östansjö så kan du hoppa in på skroten där och snacka med Börje.
Han har ett "litet" lager med äldre Vw grejer.

Menar du Östansjö som ligger en bit från Halsberg? Då är det ju nästan cykelavstånd ICQ/ad

Tackar för tipset ICQ/ab

Mvh
Micke

8

Detta ska fungera:

Ta bort generator/fläktremmen, koppla loss ledningarna från laddningsregulatorn ("relät").
Lyft ut din blyackumulator ("batteri") och koppla pluspolen med hjälp av en ledning till ledningen som var ansluten till D+ på relät.
Den andra ledningen som kommer ut från generatorn , var ansluten till DF på relät, kopplar du till generatorns stomme.
Från minus polen på "batteriet" kopplar du en ledning till generatorns stomme.
Nu går generatorn som elmotor, under förutsättning att den är i skick. ta loss en av ledningarna från "batteriet", gör ett märke på generatorremskivan med tusch eller krita, koppla ledningen igen och bryt emellanåt och vrid generatorn så att kritsträcket kommer i olika lägen vid nya startförsök.
Om generatorn startar som elmotor från alla lägen så torde generatorankaret vara i skick. Då återstår fältlindningen. Koppla loss ledningen som normalt går till DF under det att generatorn snurrar som motor, nu skall varvtalet öka och momentet avta, eftersom magnetiseringströmmen upphör går generatorn endast på remanensen.
Om allt detta fungerar och din (bilens) laddningsregulator är i skick skall den nu efter inkoppling ladda. Denna kontrollmetod kan användas på alla Bosch 6 V och 12 V likströmsgeneratorer, som har yttre jordning. Däremot Bosch 24 V och Lucas har inre jordning och skall kopplas på annat sätt vid motorprovet. Är du osäker läs detta flera gånger så att inte generatorn skadas.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Är laddrelä eller generator trasigt så kan du få köpa billigt av mig. Jag har precis konverterat till 12v och fick då lite 6v prylar över!  ICQ/ag

Jag skall dessutom till Örebro på Lördag.

Mvh
Stefan

10

stefanskans skrev:

Är laddrelä eller generator trasigt så kan du få köpa billigt av mig. Jag har precis konverterat till 12v och fick då lite 6v prylar över!  ICQ/ag

Jag skall dessutom till Örebro på Lördag.

Mvh
Stefan

Det låter ju toppen ICQ/ag
Speciellt om vi har samma uppfattning om vad som räknas som billigt ICQ/ad

Vi kan väl höras vidare genom PM, om hur mycket du vill ha för sakerna och när/var vi kan träffas ICQ/ab

Mvh
Micke

11

Du har PM.