Hej, jag letade lite gamla bilder och hittade en del från när jag hittade en barndoor i skogarna utanför Arboga (bor själv i Köping) Det är några år sedan (2006) men det kanske är av intresse ändå
Stay tuned...

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Bilder & film » Barndoor
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej, jag letade lite gamla bilder och hittade en del från när jag hittade en barndoor i skogarna utanför Arboga (bor själv i Köping) Det är några år sedan (2006) men det kanske är av intresse ändå
Stay tuned...

Ni vet hur det är när man hållit på ett tag med en hobby (i detta fall VW) köpte min första bil för 30 år sedan folk minns sådant allrahellst i en mindre stad.
Du som håller på med skrotbilar, min grannes kompis hund har en gammal bil ståendes, den är säkert väldigt gammal och väldigt värdefull, vill Du köpa den? Javisst och sen åker man och tittar på liket som visar sig vara en Ford Taunus eller liknande (inget fel idet men inte min kopp te).
Detta var ett sådant samtal, en kompis som är involverad i enduro var ute och cyklade mountinbike för att reka nya spår till träningsbanan när han såg två bussar ståendes mitt ute i skogen.
Vi åkte ut och titta på bussarna som stod i vad som en gång varit en lada (den hadde rasat samman över bussarna av ålderdom) Det var en panelbuss med pilar och en kombi... Vi tog oss till Bonden som ägde marken och undrade om det fanns någon möjlighet att få köpa dessa bussar. Det skulle inte vara några problem, om det nu fanns någon så tokig som ville ta reda på skrotet.
Och det är nu han säger att det minnsan står en buss till på hans ägor, vill ni åka och titta? Självklart ville vi det. Vi åkte några kilometer in i skogen, vek av på en skogsväg och sedan fick vi gå nån kilometer. Pulsen steg när vi såg den på håll och kompisen väste i munhålan: Det är en Barndoor...

Snacka om att förgylla frukosten här..
meeeer!! vintertiden har ju tyvärr landat
så allt som förgyller dagen e bra! 
Bra frukostläsning....
Klart att Du får den sa bonden, om Du är så tokig att Du vill ha den så ...
Han ställde så småningom även upp med två traktorer vid själva bärgningen, en med kran och en med kärra så vi fick hem den. Jag fick bara betala diesel nått mer ville han inte ha. Jo föresten han ville ha foton på bärgningen när jag kom hem. Störtskön snubbe.
Självklart skulle det renoveras den var ju inte så dålig... Kan bero på adrenalinkicken efter första besöket. Skulle senare omvärdera denna tanke...
Med Bondes tillåtelse så blev vi tvugna att såga ner några träd (ca 15 st) inga problem bara ni staplar dom snyggt var hans kommentar. Utan denna avverkning så hade det inte gått att få ut bussen.
Gissa vad den använts till? Jaktkojja, lågoddsare.
Tak far för hjälpen med fällning av träd (tror dock inte han "hänger" här
)

Nu ska vi inte gå händelserna i förväg, jag återkommer med vad som hände efter bärgningen
Nästa steg i bärgningen var att säkra bussen inför lyftet och transporten. Vi var ut helgen efter vi hittade den och rekade för vad som skulle behövas för att få hem den. Nu såg jag på bussen med nyktrare ögon och nån skönhet var det inte. Det saknades inredning och motor men det var nog allt, resten såg ut att finnas. Alla rutor hela, ratt, pod, baklysen, bromsljus, kogångar mm.
Nu började jag omvärdera mina renoveringsideer.
Den var jävligt rostig... Och jag är ingen plåtkonstnär. Vad göra för att få hem den, för hem skulle den
.
Vi konstaterade att det behövdes en ram runt bilen för att den inte skulle vika sig. Sagt och gjort, nästa helg packade vi ner batteridriven skruvdragare, hammare, spik, skruv, träreglar, lyftstroppar och spännband för att återigen ge oss ut i skogen för att bygga ram.

Då var det dax att lyfta bussen och påbörja resan ut ur skogen. Skulle hon (tror det var en hon) hålla för lyftet. Ja jädrans vad skönt det var när hon lyfte från marken och landade på kärran.
Får passa på att tacka Bengan Holmström för hjälpen vid hämtningen.

meeeeeeeeeer 

säger också vill veta mer....
Då var den på flaket, nu var det bara att transportera den ut ur skogen och ta sikte på Bondgården.
Visst är hon vacker...

Härlig räddning!
Hur tycker du att din "jigg" fungerade? Är själv på G att göra en liknande operation och behöver så mycket hjälp/inspiration som möjligt! 
Det där ser ju ut att gå riktigt bra. Men men Mr Murphy (om det kan gå fel så kommer det att gå fel...) skulle göra sig påmind. Vi kom en bit sen tog det stopp. Vi kom inte fram. Bara att ta fram motorsågen igen så löstes det problemet.
Nu kan jag ärligt säga att nån renovering för egen del var inte att tänka på. Så vad göra, annonsera ???

Fräckt med räddningsaktioner!
Härlig räddning!
![]()
Hur tycker du att din "jigg" fungerade? Är själv på G att göra en liknande operation och behöver så mycket hjälp/inspiration som möjligt!
Vi byggde den utifrån konceptet: Fäst där det finns nått att fästa i
Vi la reglar under växellådan och ut vid svärdens infästning i torisionsfjädringen (hyfsat stabilt), sedan vid framhjulen och genom kupen som fästes i plåten (Ej walkthru) bakom stolarna. Regeln vid framhjulen skruvades ihop med den som går igen kupen. Sedan byggde vi ett fyrkantigt ramverk uppe på taket så att när vi lyfte så "drog" vi inte ihop lyftstropparna, funkade kanon då bilen höll ihop bra. Kan tillägga att den var sopslut...
Hoppas Du förstod. Ta hellre en regel för mycket. Vi lät jiggen sitta kvar hela transporten.

Detta var den lättaste biten
Transport några kilometer från det som säkert var menat som sista vilan för damen men som inte blev så. Minst 30 år stod hon i skogen, stackarn...

Man blir alltid fundersam till hur folk bara "dumpar" bussar i skogarna...
Otroligt också att den ändå är så "orörd"skick.
Lycka till dem denna, hur du nu än gör. Allt är värt att renovera tycker jag.
Flera bussar går till utlandet och om man börjar kapa ner bussar för att rädda andra bussar så blir det ju mindre och mindre oavsett hur man ser det.
Väl framme vid bondgården så var det dax att lyfta över henne på biltransportkärran. Kan nämnas att jag vid tidpunkten endast hade tillgång till vår Reanult Clio 1,2 sport... Nån sportbil är det inte tal om
Det såg ganska kul ut att dra bussen bakom Clion, fort gick det inte. Tur att vi bara hade ca 3-4 mil hem.
När vi svänger ut från den väg som gården låg på och ut mot riksvägen mellan Arboga och Felingsbro i höjd med Käggleborgs motorbana så blir vi stannade av en kille som nyfiket undrar vad vi kommer släpandes på. Han ägde själv en Barndoor och var spekulant på kofångarna då dessa saknades på hans. Vad är oddsen, två Barndoorägare i skogarna utanför Arboga som träffas av en slump.
Nu bar det av hemåt som nybliven Barndoorägare, finns inte så många...

Äntligen hemma efter flera veckors planerande. Nu fanns det tid och möjlighet att verkligen skärskåda damen.
Å fy fan va rutten hon va... Ja bussen alltså

Hon klär ju av sig!
Ju mer man letade ju mer fann man...

Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Bilder & film » Barndoor
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.