1

Har följt massa olika trådar om sänkning typ2 sent 50-tal till -67,men har inte sett några om just BD,vad används för framvagn respektive bakvagnar?går det att köra med originalgrejer eller ska man även på BD pula dit typ 1 bakvagn och 64-67 typ2 framvagn?Tacksam för alla olika funderingar kring detta då jag är mycket höjdrädd och håller på och samlar delar till mitt BD-projekt

Typ1 -57
Typ1 -64

2

Kolla hur John på KCW har gjort med sin.

3

På BD passar bubbla pre-65 bakaxlar rakt av. (korta) Och fram brukar man använda Typ-1 framspindlar med nya bussningar för länkpinnarna. Eller alternativ 356 spindlar fram.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

4

jaha men nu borde väl post 65- bakvagnar funka lika bra så länge det är svingaxel, dessutom så får ju de bättre proportioner än just korta axlarna....?

5

Okej,är det korta axlar t.o.m 64 och långa -65 och nyare?någon speciell årsmodell på spindlarna fram?vore ju smidigt om man kunde hitta allt på samma donatorbil ICQ/ab

Typ1 -57
Typ1 -64

6

ju nyare spindlar du skaffar ju bättre är det ju som jag ser det...upp till 65. själv kommer jag försöka skaffa 64-65 nånting...

7

Fortfarande inte helt på det klara med bakvagnen,nån som kan förklara mer om korta och långa axlar? Default/hmm

Typ1 -57
Typ1 -64

8

I princip funka alla pendelaxel lådor bolt-on. Sen beror ju det lite på vilka fälgar och offset man har på dom. Har man hög offset så funkar nyare än 66 bättre medan låg offset fungerar bättre med pre-65 axlar.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9 Senaste redigerad av Thomas Å (2012-10-26 17:45:42)

Har börjat så smått att sätta mig in i detta.

När jag följde en instruktion på thesamba om hur man skulle modifiera typ1 spindlar så de passade till BD så reagerade jag på att det blev så lite material kvar på ena hålet på spindeln. Mina spindlar är -61.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … mp;start=0

Ringde då upp en vän som gjort samma operation efter samma instruktion och han hade inte upplevt att det blev klent med material. Hans spindlar var från ca -57, så min teori är att det är mer material på de äldre spindlarna.

Har inte kunnat kolla upp detta då jag inte har några tidigare spindlar att jämföra med.

Vad gäller transaxeln så har jag monterat -61:a transaxel med korta axlarna men kommer att jaga rätt på en 68- transaxel eftersom hjulen kommer för långt in för mina 5,5 tums fälgar.

"Pimped by Nature"

10

Vad gäller transaxeln så har jag monterat -61:a transaxel med korta axlarna men kommer att jaga rätt på en 68- transaxel eftersom hjulen kommer för långt in för mina 5,5 tums fälgar.
det var det jag ville komma till! för det kommer se konstigt ut om man kör med korta axlar då det kräver väldigt breda fälgar för att inte se för "avsmalnad" ut! så ett recept som borde vara nära "bra utseende" är ju då 4,5 fuchs fram och deep six bak i kombo med långa axlar. nu tror jag nog att man åker på att smalna av framvagnen ändå förr en bra "symetri"... kanske Gustaf eller demian kan utala sig i frågan...

11

Okej,ja för jag vill inte ha bredare bakfälgar ån 5,5-6 tum,om jag förstått rätt då så är det att leta  -66 till -68 typ1 bakvagn?och nästa grej om avsmalnad framvagn ja..brukar man göra det med BD framvagnarna också alltså?hur mycket isåfall,vill åka såpass lågt så man får tubba hjulhus och trevligt om det går att svänga någorlunda.

Typ1 -57
Typ1 -64

12

det är nog bara att knalla ut och mäta på bussen, fälgarna och klura....

13

55 å senare spindlar funkar inte på Barndoor... Har inte heller sett nån som "svängt" BD spindlar på samma sätt som 55-67 spindlar.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14 Senaste redigerad av Barndoor51 (2012-10-26 22:33:35)

Här är Barndoor-spindlarna som en firma i UK gjort, dessa satt på min 55a BD-pickis
Dessa är "flippade" vad jag förstår?

Post's attachments

IMAG0899.jpg, 176.72 kb, 478 x 800
IMAG0899.jpg 176.72 kb, 249 downloads since 2012-10-26 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

15

Jo, helt riktigt som du säger. Dom är svängda. Första gången jag ser BD spindlar svängda. ICQ/ab Konstruktionen är ju samma som på nyare.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36