Är det godkänt att ha ett Halon system i en racebil vid besiktningen?
Ohhh... vill man använda Halon verkligen?
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan
Inte för att JAG vet men det kan jag aldrig tänke mej (om dom nu ens vet vad det är)
Halon är ju inte så vänligt mot kroppen 
Plus att det byts numera ut mot annat
Ohhh... vill man använda Halon verkligen?
Du menar i miljösyfte eller?
Inte för att JAG vet men det kan jag aldrig tänke mej (om dom nu ens vet vad det är)
Halon är ju inte så vänligt mot kroppen
Plus att det byts numera ut mot annat
Det används i motorutrymmet, inte inne i kupén "det tränger bort allt syre" 
Jaha, det lät ju lite smartare 
Tja kanske men det borde finnas bättre eftersom det alltmer byts ut.
Det finns kanske närmare dej att fråga men dessa skulle du kunna höra med: Hertzbergs Brandredskap i Borlänge http://www.brandredskap.nu/
Halon ar sa vitt jag vet forbjudet i svedala pga det forstor ozonskiktet. men jag kan ha fel trots att jag aldrig har haft det forut.
Fidde en forutsattning for att behova brandslackare ar att man har en bil som rullar och kan ta eld. I garaget kan du anvanda slang eller pulverslackare. Satt ribban redan nu och ge dig fan pa att du skall kora forsta racet pa Kjula nasta ar for da blir vi tva.
9 2012-10-24 23:32:34 Senaste redigerad av Wompa (2012-10-24 23:35:53)
Nja inte ur miljösynpunkt men just den skadliga risken för människor...
Jag vet inte men det är inga små doser som anväds vid släckning av motorer?
Från sidan som länkats:
"Nyinstallation och försäljning av handbrandsläckare förbjöds 1991"
Tror inte racing har någon dispans..
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan
Halon är förbjudat att använda som släckmedel i sverige sedan många år tillbaka.
Det används dock fortfarande inom flygindustrin och endel vanlig industri då det är ett mkt effektivt släckmedel.
Om du skall använda ett släcksystem i din bil så kolla att det är godkännt.
11 2012-10-25 22:33:12 Senaste redigerad av Volkmaster (2012-10-25 22:35:05)
Fidde en forutsattning for att behova brandslackare ar att man har en bil som rullar och kan ta eld. I garaget kan du anvanda slang eller pulverslackare. Satt ribban redan nu och ge dig fan pa att du skall kora forsta racet pa Kjula nasta ar for da blir vi tva.
Haha -syrlig kommentar!
2 förresten?
Nästa år ska samtliga bilar i chic torka av Absolut-Folkan...
Mohahaha!!!!
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport
Hasse... sätt ihop en herrejösses enkelportare som visar slynglarna vad en grå hästsvans kan göra med bara två hål. 
Är det godkänt att ha ett Halon system i en racebil vid besiktningen?
Halon är inte tillåtet längre inom bilsport
Dom sista som fick använda var bilar so gick snabbare än 6,50 på 402m och bränslet var metanol/nitro
bensin har det varit förbjudet i cirka 10år att använda Halon
Men här i staterna är det ok att använda Halon i bilsport
Ps om du behöver en sådan så har jag en full (satt i prostocken och byttes ut 05)
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Och vad används för släckmedia inom racing nu (?).....
Fidde byt ut Hermans concept med slangklammor och köp pressade koppligar istället så slipper du elda upp bilen plus att du sparar vikt!
mvh
Fiddes nya Crewchief!
Volkmasters
Powered by East Hill Welding
Hans Landelius skrev:Fidde en forutsattning for att behova brandslackare ar att man har en bil som rullar och kan ta eld. I garaget kan du anvanda slang eller pulverslackare. Satt ribban redan nu och ge dig fan pa att du skall kora forsta racet pa Kjula nasta ar for da blir vi tva.
Haha -syrlig kommentar!
2 förresten?
Nästa år ska samtliga bilar i chic torka av Absolut-Folkan...
Mohahaha!!!!
Hehe..............
Du menar forstas en dubbelmacka? Sa planerna har lack ut. 2332 med enkelport ar redan pa gang. tankte testa den till Hessich och Bug In nasta ar. Man kan ju bara fantisera om bottenvridet i en san kombination. Kommer att koras med en tatstegad lada med lang fyra for Autobahn. Om allt funkar skall den testas pa strippen i Chimay. Tar garna emot forslag pa val av kamaxel sa jag vet vilka jag inte skall ha. har skickat hem nagra intressanta SLR kammar som i stort sett paminner om Babe Ersonkammar. Forgasare? 34pci saklart. Dags att lagga sig klockan ar nastan tolv har i San Fran.
Gör som Ola, kör med W100. De är grejer de
Brum Brum 
Volkmasters
Powered by East Hill Welding
Du menar forstas en dubbelmacka? Sa planerna har lack ut. 2332 med enkelport ar redan pa gang. tankte testa den till Hessich och Bug In nasta ar. Man kan ju bara fantisera om bottenvridet i en san kombination. Kommer att koras med en tatstegad lada med lang fyra for Autobahn. Om allt funkar skall den testas pa strippen i Chimay. Tar garna emot forslag pa val av kamaxel sa jag vet vilka jag inte skall ha. har skickat hem nagra intressanta SLR kammar som i stort sett paminner om Babe Ersonkammar. Forgasare? 34pci saklart. Dags att lagga sig klockan ar nastan tolv har i San Fran.
Jepp ! W100 och 1,25-vippställ och 37mm rostfria ventiler....
(går det att ta upp enkelportstoppar till 94mm cyllar !? Har för mig att jag sett avskräckande exempel i "How to hot-rod VW's"....)
ähhh..Nu tappade vi tråden 
En 2332 lär varva ur ett par enkelportstoppar vid så lågt varva att något vassare än originalkam är överflödigt. 
Ali G
jag hade en 1641 med portade enkelportstoppar dar jag stoppade in en kam pa 301 grader typ engle 125. den bromsade 8o hk hos Johannes och gick som en drom. Att dom varvar ur ar inget problem man far anpassa vaxelladan efter effektkurvan. Den som inte provar far heller aldrig veta. Sen ar det ju en baggis att byta ut enkelportstopparna till Superflow om man inte ar nojd
Och vad används för släckmedia inom racing nu (?).....
Special skum o pulver i fasta montage
Till mettis är det vatten och pulver till E85 o bensin i handsläckare (6kg)
Är det enda som FIA har godkänt
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
