1

Hej! Hur många tidiga bussar 50-53 finns det egentligen kvar att upptäcka/köpa för rimliga summor? Naturligtvis en svår fråga att besvara, men är det ens någon mening att börja söka?
Dom ovan jord kan ju vara upptagna, men det bör ju faktiskt finnas en hel del UNDER jord, nedgrävda på 60-70 talet för att undgå div. myndigheters ögon... Jag vet i alla fall av en -53 och en -64 bussar nedgrävda på hösten -77.
Jag har ingen erfarenhet av att gräva upp bilar och undrar om dom oftast är sönderrostade eller om dom kan ha klarat sig ganska bra under jord. Beror kanske lite på i vilken typ av mark dom ligger. Vissa jordarter ska ju innehålla mindre syre än andra=mindre rostangrepp.
Är det för övrigt någon som har koll på nedgrävda bussar/pickisar?
MVH

2

Kolla in kempes bussen, som vart uppgrävd för några år sedan.

Rykten har man hört, tipps även så. Men det är hos en annan person som ev ska gräva efter en Bd oxå.

Men för Guds skull, samla ihop ett gäng entusiaster, börja gräv och glöm inte att dokumentera det oxå ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

3 Senaste redigerad av Löf (2012-10-26 11:19:10)

Kempes bussen är ju på vägen idag, var väl inte helt nedgrävd men inte långt ifrån...

http://static.skynetblogs.be/media/24532/dyn009_original_600_450_pjpeg_13789_930edb0f232eff2a426439d598946e75.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h232/juanjvaladez/vanfest%202010/08c5c332.png

...så ingenting är omöjligt! Gräv upp 53an! ICQ/ab

(ojdå, vwgoran va lite snabbare än mej... ICQ/ad )

Buy the ticket, take the ride... - HST

4

Löf, du kompleterade ju mina uppgifter. ICQ/ab

5

Ett problem med medgrävda bilar är ju det att när man gräver gropen får man ju bättre rum med bilen bara man trycker ihop den med skopan sen den är nere i gropen...

Vet av ett gäng Hotrod entusiaster i Finland som just söker 30-tals bilar/ramar utgående från tips... Springer land å rike runt med metalldetektor... I Finland finns ju inga amatörbyggda roddar utan alla måste ha en originalram med reg.bevis för att kunna bli inreggad igen... ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

6

Kan tilläggas att samme hjälte innan Kempebussen lagade upp en 52:a panel på rekordtid. Den stod duktigt nedsjunken i myllan i en ravin utanför Borlänge. Denna sänka/ravin svämmades alltid över varje vår, så säkert 30-40cm av nederdelen på karossen var begravd!

Vi var ett gäng där och tittade på bussen i samband med DAK-marknaden där samma höst som den bärgades och ingen tänkte ens tanken på att den var något att ha (ja, utom Lars Häsä då som fick tummen ur och lyckades bärga den samma vinter). Detta trots brusten vajer vid vinchning upp för en brant slänt när den nästan var uppe på krönet så att den åka kana mellan träden hela vägen ner igen ICQ/ag
Snacka om pulshöjare!
Nåväl, det gick bra till slut och det jag ville komma till är att den bussen var minst lika fin i plåten i de partier som legat under marken, som de som legat ovan. Detta gällde väl även Kempebussen, så det behöver ju inte vara något negativt att de varit nedgrävda.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

Ravinbussen var jag med och bärgade. Det var som sagt inte helt okomplicerat och vi trodde att den skulle gå runt några varv och stanna mot ett träd när linan brast men det stannade så snällt, den ville väl bli renoverad.  ICQ/ab
Värre var det med 55'a panelen vi bärgade nedanför Söderköping. Den gick av överallt så den kapades ner då men idag hade den säkert gått att sälja trots att den var sidosmälld och ramen bara fragment. Någonstans finns kort på räddningen, ska bara....  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Vore ju riktigt trevligt med lite bilder ICQ/ab

9

Egentligen helt otroligt, men Kempebussen minns jag från min barndom (Nåja, dom hade flera, Kempes el var ett ganska stort norrlandsföretag).  Kompisen ägde tom en utrangerad"Kempepickup", split, för väldigt länge sen, tror det var -87. Minns att man tyckte det var konstigt att den lät/var så frisk i motorn, för karossen var helt utrostad, stora hål i sidoplåtar och golv. Han sålde den till Danmark och fick otroliga 10k. Tyckte man då....

10

Egentligen helt otroligt, men Kempebussen minns jag från min barndom (Nåja, dom hade flera, Kempes el var ett ganska stort norrlandsföretag).  Kompisen ägde tom en utrangerad"Kempepickup", split, för väldigt länge sen, tror det var -87. Minns att man tyckte det var konstigt att den lät/var så frisk i motorn, för karossen var helt utrostad, stora hål i sidoplåtar och golv. Han sålde den till Danmark och fick otroliga 10k. Tyckte man då....