1 Senaste redigerad av MrPete (2013-05-28 16:29:40)

Hejsan!

Lägger in en liten presentation av mig själv också om nån är intresserad, annars följer projektets framfart här under ICQ/ab

Jag heter Peter, 30 år, uppväxt ca 5mil norr om Uppsala, om jag säger att det ligger 20min från Tierp så vet väl fler var det är iaf, hehe

Här är min projektbubbla
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/602116_10151337672631636_1146886779_n.jpg

Bubblor har jag gillat sen jag var liten och alltid velat ha en, satt och bläddrade i dalhems katalog och plockade ihop en "drömmotor" (bara de dyraste delarna, haha). Men det blev ingen bubbla, däremot hade vi en buggy ett par år. Den köptes billigt med läckande 1500 ep motor, farsans polare petade dock ihop en 18nånting med dubbla solexförgasare så den gick riktigt hyggligt. Sen körde min bror in i en refug så jag fick byta framvagn.. hur som, den såldes och sen blev det ingen vw först långt senare. Flyttade till Göteborg för 9 år sen och jobbade lite här och var. Sen pluggade jag till socionom vid Göteborgs universitet.. Så inte mkt pengar över till bilar då.. Sen började man ju jobba med vettig lön, så då skaffades bruksbil som byttes ut ett par ggr. Eftersom jag saknade garage var inte ett projekt aktuellt. Sen för snart 3 år sen köpte jag en golf 1 gti, som jag tänkte fixa till lite och renovera en motor till. Det spårade givetvis ur och det slutade i en s.k. Berg cup golf (hill rennen i tyskland) som förebild.

Den utrustade jag med diffuser, vinge, 2l trimmad motor och breda fälgar, megasquirt.. ja typ hela köret. Men så kände jag mig ganska färdig med det projektet, såldes efter ett par veckor på blocket/forum.

http://www1.garaget.org/archive/142/141742/207712/207712-2857628.jpg

Om nån vill se mer av den så finns den kvar på garaget: http://www.garaget.org/?car=207712

Så började jag kolla på blocket efter en bubbla lämplig för projekt. Helst ville jag ha en i hyggligt skick då rostlagning inte tillhör en av favoritsysselsättningarna, sen är det ju kul om man kan köra lite också. Så tanken var ett rullande projekt, med ett motorbygge vid sidan av.

Det blev en bubbla -64, enl mig den snyggaste modellen till rimligt pris. Visst finns det ovaler och splitbubblor som är fräna, men antingen är de riktigt risiga, fake eller snordyra. Bilen köptes i Varberg och kördes hem till Göteborg, helt bekymmersfritt ICQ/ab

Första bilden utanför mitt garage
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/bubblan.jpg

Till synes väldigt fin! De är rostfri och omlackerad.. Men tyvärr är lackeringsjobbet inte ett av de bättre jag sett.. apelsinskal och rinn i princip överallt. Jag ska åka förbi en bekants lackfirma för att se om det går att göra nåt åt eller om man får matta ner och lacka om framöver.

Några bilder jag tog i garaget.. lite trångt att få med hela bilen, men det gick hyffsat ICQ/ab

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0921.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0916.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0910.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0920.jpg

Bagaget ser lite tråkigt ut med ett sedvanligt rottbo till kablage.. där ska i en matta och ett sånt stycke mot instrumentpanelen.. någon som har?
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0925.jpg

Jag började direkt kolla efter lite vad som behöver göras.

Framme vid pedalerna så saknas matta, vilket ser lite trist ut.. Så jag tog en lite tjockare svart matta jag hade och klippte ut bitar.

Före:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0914.jpg

Efter:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0622-1.jpg

Jag ville ju ha lite ljud i bilen också, som syns på bilden ovan så satte jag i en stereo i det befintliga facket (som ska bytas ut!) Sen snickrade jag till en hatthylla, där det nu sitter ett alpine 6,5" kitsystem som drivs av ett mds 2x150w.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0913.jpg

Sen ser ni att det inte sitter några navkapslar på framhjulen.. dessa fick jag med, men samtliga clips på vänster framhjul var avrostade. Beställde nya från dalhems som kom dagen efter. Borrade ur de gamla och bankade ihop de nya nitarna, voila

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0624.jpg

Passade även på att måla hjulhusen svarta i fram, då de var vitgråa och lite dassiga
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0623.jpg

Blev riktigt tjusigt, blankt och fint, hej hej!
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0627.jpg

Självklart har jag börjat kolla runt på nätet efter lite delar, hehe.. Jag har bestämt mig för att bygga en lite roligare motor vid sidan av bilen, så den bara är att stoppa i sen när den är färdig. Original 1200-motorn skall givetvis sparas som den är, kanske fräschas till lite. Så att man har besiktningsmotor samt om det skulle bli driftstopp av nån anledning på den nya.

Planen är att bygga en driftsäker motor på runt 100hk. Lyckades buda hem 2st weber 40 idf, komplett med insug och gaslänkage, för ungefär 1/3 av vad det kostar att köpa ICQ/ab

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/weber40.jpg

På återseende /// Peter

2

Detta skall bli intressant att följa! Värkade ju vara riktit fräsch annars också ICQ/ab

3

Såg riktigt trevligt ut!

4

blir nog bra.. vart det riktiga weber eller weber (kina) kopior?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

CT: Tackar, jag ska göra mitt bästa för att uppdatera och lägga in bilder på det jag gör. Ja, den är fräsch och verkar inte vara jättemkt lagad heller, så har nog kommit över ett ganska bra objekt.

MrIcka: Tackar

michaelth: Det ska vara riktiga webrar, kinagrejer kan man ju få ännu billigare men ska ju inte vara någon höjdare.. Står iaf weber på locket till acc-pumpen, så man får hoppas att man inte blivit blåst.

6

nice! blir ju inte svårt att följa dig här i stället för på mk1.se ICQ/ad lycka till nu! kommer bli skoj att se hur det här slutar!

7

Hehe, njäe.. detta kändes som ett lämpligare forum att ha projekttråd på när det gäller luftkylt ICQ/ab Tackar, jag ska göra mitt bästa!

8

Mmmm,ser fram mot detta.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

9

Kul ICQ/ab

Vad tror ni om svarta dörrsidor, svarta stolar, soffa och en träratt?

10

Låter bra.. ICQ/ag

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

11

Ja, jag tror det kan bli bra också.. Då blir det mörkt nertill och vitt tak. Innertaket ser väl inte jättekul ut heller.. så det kan man ju också byta framöver, även om det inte är någon jätterolig uppgift ICQ/ae

12

Som sagt har det inte gjorts så jättemkt det senaste.. ramlat in ett par paket med lite smågrejer.. tex nya bussningar till växelstången, den som sitter under baksätet.. Så dem har jag bytt ut, de gamla var sladdriga och slitna. Några fler paket är på ingång, tex böckerna "how to rebuild your aircooled vw engine" och "How to hotrod volkswagen engines".

Tog en bild på vad jag gjorde med bakre kofångaren för några dagar sen. Jag tyckte den satt för högt och högre än framkofångaren. Så det jag gjorde var att kapa fästena och svetsa ihop dem igen, fast under fästet mot bilen. Bildern visar hur jag menar.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0631.jpg

Tyckte det blev mkt bra och kofångaren sitter bättre, motorluckan stryker ett par mm förbi när man öppnar den ICQ/ab Hade gärna satt den flush mot karossen.. men det går inte av ovanstående skäl samt att den är "för" böjd för att kunna ligga kloss an. Mkt bättre än innan iaf som sagt..

Fast jag skulle helst vilja ha tag på ett par usa-kofångare.. tycker de är riktigt snygga. Finns nya av tveksam kvalitet för under 3000:- riktiga kostar det dubbla.. ICQ/ac

13

Default/hmm Bak, vilket avgas ska du ha då Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14

Jag har inte bestämt mig för vad det blir för avgassystem ännu.. Hade gärna haft ett Sidewinder, men de är så jävla dyra så det är bara att glömma..

Skulle tippa på att det blir ett ormbo med en dämpare åt sidan, som sitter nu fast 1 5/8".. typ street max fast med dämpare istället för tratt.

Kom precis hem efter ett besök hos PPR-Micke. Tjötat lite, druckit kaffe o kikat på bubblan ICQ/ab

15

Tjena Jeppe, hehe japp men lite vettiga saker kläcker han ur sig emellanåt ICQ/ab

Tackar ICQ/ab

16

Så nu har jag beställt lite delar till bubblan igen ICQ/ab

plåt bakom generator för 12v eftersom det sitter fel där nu och föregående ägare svetsat på en till remskiva på veven.. inte vackert..
gaswire-rör som saknas
hölje gaswire
dörrlister båda sidor
generatorremskiva 12v
schims till generatorremskiva
växelspak t-handtag med backspärr
dörrtröskelskydd rostfria
oljeplugg med magnet
bakre tätlister ventrutor
generatorklämma (sitter med hålband)
pluggar till fläktkåpa då värme är ur funktion
gasdämpare till framhuv
kåpa över kabelhärva bagageutrymme

Det var nog alles för den här gången. Letar fortfarande efter motordelar.. väntar dock med några beställningar då jag inte är helt säker på vad jag ska ha för grejer.. letar efter 044-toppar om någon har, 40/35,5 ventiler hade jag tänkt.

17

Sen har det tydligen kommit en avi hem, posten import, vilket innebär att det måste vara paket med 2st weber 40 idf med insug och länkage som kommer från Tyskland, wihooo

Dalhems brukar vara snabba med att leverera, så förhoppningsvis får jag grejena jag beställt därifrån innan helgen ICQ/ab

18

Jahopp, då var lilla julafton över, nästan iaf. generatorkåpan hade de inte hemma så den skickas så fort den finns på lager.

Webrarna jag budade hem på ebay är äkta italienska ICQ/ag kompletta med insug och länkage

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0948.jpg

Mina dörrlister såg väldigt tråkiga ut så det fick bli nya

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0946.jpg

Empi har ju inget jättebra rykte, men jag tänkte ge denna spaken en chans

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0947.jpg

Samt bakre list till ventruta, instegslister, generatorremskiva, pluggar till värme, magnetisk oljeplugg, generatorklämma

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0949.jpg

Så nu sticker jag till garaget och byter lister, monterar insteg o grejar lite

19

Ser ju ut att vara en trevlig hög med grejor...mysigt! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

20 Senaste redigerad av MrPete (2012-10-25 18:06:52)

Jovisst serru ICQ/ab

Kan upplysa om att spaken funka perfekt på första försöket, mkt skönare lägen, utan problem med att få i några växlar.. iaf stillastående ICQ/ab

Sen bytte jag ju dörrlisterna, de gamla var minst sagt mögiga.. Så satt de fast på några ställen, men det gick fint att få bort allt gammalt skit. Glömde ta bild på de nya monterade men men.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0637.jpg

Spaken blev som sagt perfa!

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0638.jpg

Tröskellister, blanka.. köpte dem egentligen mest för att hålla mattan på plats.. råkade tyvärr trycka till den lite.. men man lär ju trampa på och repa dem förr eller senare ändå.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0639.jpg

Sen har jag lagt igen hålen för värmen i bakre kylplåten. Kommer inte fixa värmen på denna bilen ändå så det var lika bra att lägga igen så inte kylningen försämras. Metallspackel på som ska slipas ner.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0640-1.jpg

Det var nog allt i bildväg för idag. Men jag satte även i pluggar i hålen på fläktkåpan, började lossa generatorn för att byta plåten bakom.. sitter fel nu så generatorn kommer för långt bak.

21

Bytte ju även de bakre listerna till vent-rutorna.. men jag får nog ta o fixa resten med.. det blev bättre iaf, men tror fortfarande det kommer vina rejält då de främre är gamla o torra. Listerna får man ta i omgångar, annars blir man snart ruinerad  Default/hmm

22

Jahopp, då har man spenderat ett par timmar med att på egen hand fippla ur motorn ur bubblan. Gick ganska smidigt trots allt.

Den ser lite vissen ut originalmotorn.. Den ska BARA få sig en service och uppfräschning.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0957.jpg

Lite sjukt att en ändå så stor klump till motor inte förmår att utveckla mer än 34hk ICQ/ae

Motorrummet ser ganska ok, tråkig list som ska bytas, slipar nog ner motorrummet ock lackar om också, ska ju husera en rolig motor framöver.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0960.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP0959.jpg

Här ser man också att föregående ägare monterat dit för nya bakskärmar, slitsarna för kofångarfästet går alldeles för långt upp.

Så mkt mer hanns inte med idag, men imorn ska jag tömma motorn på olja och hälla i ny biltema 20w50 så att den inte rostar ihop under vintervilan.

23

Idag har jag faktiskt lite bildbevis på att jag varit i garaget iaf. Det finns väl egentligen inte jättemkt att göra på bilen när jag inte har någon ny grund till nya motorn att bygga på.

Jag har iaf hittat en komplett 1600 motor från 1303s som jag tänkte har som grund att utgå ifrån iaf, måste bara hitta ett sätt att frakta hem den på. Perfekt att köpa en komplett motor så slipper man leta all kringutrustning eller köpa nytillverkade kylplåtar med dålig passform.

Jag har slipat ner motorrummet och lackat om det blanksvart, enklast så och skavanker syns lite lika mkt. Dock fick jag nån lite reaktion i klarlacken på ett par ställen.. lite trist.. men jag har gott om tid på mig att matta ner det och testa lägga ett lager till iaf.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0643.jpg

Dock funderar jag på att dra om en del av kablarna så att den inte sitter så tight bakom motorn, så den kan dras rakt ner i hörnet och sen längskanten ovanför motorn mot väggen.

Sen provmonterade jag gasdämpare i bagageutrymmet, riktigt shiggigt om jag får säga det själv. Nu får jag väl nästan stryk av originalfantasterna, men skiter jag i, haha.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0641.jpg

På bilden ser man även stycket jag köpte som sitter mot instrumentpanelen, nu är det bara en matta som saknas. Antingen beställer jag en eller så gör jag något eget custom.. Vi får se ICQ/ab

24

Har väl inte hänt så jättemkt det senaste med bubblan.. Lite har man ju varit där och grejat så mkt man hunnit. Bl.a. har jag lossat det bakre växellådsfästet och kastat de gamla bussningarna (urethan beställt)

Fick sedan för mig att köpa kaustiksoda för att göra ett elektrolysbad (i brist på blästerskåp)

Detta är en väldigt bra metod för att ta bort gammal äcklig rost, ersätter givetvis inte rosthål, haha men all yrost försvinner och man får ett skydd mot ny rost. Om det är någon som inte vet hur det funkar men vill veta så kan jag göra en liten guide.

Ett litet kort blev det bara när det ligger och fräser bort rosten.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0646.jpg

OBS, detta ska göras ute eller nånstans där man har väldigt bra ventilation, antändliga vätgas som heller inte luktar så gott.

Såklart glömde jag ta efterbild, men kan som sagt fixa nya bilder på det då jag planerar att göra det igen. Men fästet blev som nytt, la även i lite mer svets och la dit en liten L-balk som förstärkning längs med nederkanten.

Under tiden det låg i badet så åkte jag och köpte lite lack.. Inte riktigt nöjd med motorrummet, dels för att det ser lite tråkigt ut helt svart, dels för att det reste sig lite i klarlacken.

Sagt och gjort så mattade jag ner, maskerade lite och lackade.

Nu blev det inte riktigt som jag tänkt mig då maskeringstejpen inte riktigt höll tätt.. men får ta med en liten pensel nästa gång och måla över det som kom utanför innan ny klarlack.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0648.jpg

Lite fräsigt blev det iaf. Har sett nån som gjort rutigt och det var nice, men iom att det är vertikala veck i min plåt kändes randigt mer lämpligt ICQ/ab

25

Hola amigos

Så har man spenderat några timmar i garaget igen. Fick paket idag med uretanbussningar till växellådsfästena, returfjäder till koppling, vingmutter till kopplingswire samt den bakre motorrumstätningen.

Började med det lätta, dvs att måla över det vita kluddet som läckt lite under den vita färgen på torpedväggen. Med en liten pensel gick det lätt att måla över, fattas bara klarlack över det hela nu

Ser iaf lite roligare ut än bara svart, det mesta kommer iofs döljas av fläktkåpan, men ändå ICQ/ab

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0649.jpg

Sen gav jag mig på att byta växellådsbussningar, detta var jobbigare än jag trott.. trodde det bara skulle va att lossa på den och lyfta lite.. men de gamla bussningarna hade utstickande bultar åt båda håll, vilket gjorde att man fick bända o lyfta, bända och släppa.. Men till slut gick det..

Ännu värre var det att få dit den nya i uretan.. Den hade lösa bultar från båda håll, samt små hylsor som ska sitta i hålen.. Först bända och upptäcka att en hylsa åkt ur, sen tillbaka, försöka dra åt.. en annan hylsa ramlar ur.. yadi yadi, en massa besvär var det iaf och det tog säkert två timmar bara att byta den främre..

Det gamla möket

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0651.jpg

Nya fina bussningar i uretan

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0650.jpg

När den främre var fixad var det dags för de bakre. De var inte mkt lättare och jag hann faktiskt inte ens bli färdig idag. Fästet går runt den nedre halvan av lådan, bussningar sitter snett underifrån på var sida. Sen måste bultarna från ena sidan skruvas fast innan man sätter dit dem, annars kommer man inte åt att hålla emot när man ska dra fast.

Saken blev ju inte bättre av att jag förstärkt balken heller.. nu går den inte att böja det minsta.. och kommer därför inte över bultarna som sitter i bussningar..

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0652.jpg

Så imorn eller när jag hinner dit nästa gång så ska jag fila ur lite vid hålen så att det går lättare att bända dit den över bultarna och dra åt.

Det var allt för denna gången, i helgen kanske jag åker och köper en komplett 1600 motor från en 1303s, denna blir i så fall grunden till mitt nya motorbygge.

Auf wiedersehen / Peter