1 Senaste redigerad av Fkgn (2012-10-23 18:54:27)

En liten fråga ang. Dimension på däck vid sänkning. Jag har 195/65/15 fram och bak. Kommer det få plats fram när jag sänker med insvetsade sänkningssatser på framvagnen (ca 10 cm).
Fälgarna är 5,5 breda Och 20 mm offset
Eller bör man byta till smalare? Tacksam för svar. Ha det

2

Ingen som vet?

3

Det blir ju mest spekulationer och mindre av fakta. Men om jag ska spekulera då svarar jag att jag tror det blir tajt. Min buss, som är originalhög och har originalfälgar med 185-14 har kanske ungefär 10 cm mellan hjul och hjulhus och då ska vagnen kunna fjädra också. Själv hade jag tänkt sänka och i den manövern byter jag även däcksdimension för att både få det att se vettigare ut men framförallt för att kunna ha lite fjädringsväg kvar. Eftermarknads lättmetallfälgar har ju den nackdelen att de "sticker ut" längre (mindre ET) och med så breda mackor som du har är man ute på skärmkanten och tullar. Men sänk för all del, testa med dina befintliga hjul, funkar det inte får du helt sonika sko om! Det kan ju vara så att det funkar bak, men inte fram, eller så funkar det inte alls.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Saken är den att jag ska sänka bilen 7 mil hemifrån. Så det hade varit skönt att veta i förväg om jag behöver sula om. Lite tråkigt med en nysänkt truck och inte kunna ta sig hem med den.
Så fler svar är jag hjärtligt tacksam för.
Tack kee för dina spekulationer, vi får se om det går att få fram lite fakta.

5

Ingen som ligger inne med lite info?

6

Jag körde med 165/65 fram med kortad framvagn när jag körde som lägst med bara sänksatser, då var kulbultarna nära att bottna.

7

Jag har 195/65 bak och det gick inte att ha i fram på bussen så jag satte dit 175/55 och då blev det såhär! kunde varit lite högre 185/60

http://i47.tinypic.com/2hf8l7d.jpg
http://i47.tinypic.com/4ftycy.jpg

8

Tack så mycket. Då blir det helt enkelt till att slänga på andra sulor. Tack för hjälpen

9

Är det bredden eller höjden på däcket som är problem vid sänkning?

10

Beror på vad du har för däck  ICQ/ad  men normalt sett tar gummit i skärmkanten, därför smalnar man av om man vill åka lägre. Hjulhuset är "högre" längre in. Men jag tror att vi i sådana fall börjar ge oss in på bottnade kulbultar ändå och hela framvagnen måste bytas ut mot en splittbuss för att åka lägre. Ett alternativ till att smalna av är att åka på originalfälg som har ett mer fördelaktigt ET, men det hade jag ju visst redan skrivit.  ICQ/ae  Att köra på alltför smala däck, typ 165or rekommenderar jag inte ur säkerhetssynpunkt, det är trots allt på framhjulen man har den mesta bromskraften och där vill man ha en viss mängd gummi i backen (skriver jag trots att jag kör på 165or själv på ena bussen).  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Tack igen kee. Nu har jag slängt på 185/60 runt om. Får hoppas att det blir bra. Ser lite konstigt ut att behålla 195/65 bak, blir för mycket "framåtlutad"
Lyckas inte få upp bilder ( som många andra) lite korkad kanske

12

Jag tycker inte du ska låta däckvalet påverka hur vagnen står, det är snyggt med gummi på hjulen och bak ryms det mer än fram, speciellt med tanke på att de hjulen inte svänger och behöver frigång vid rattutslag. Har du kvar 195-gummina så överväg att kränga tillbaka dem vid lämpligt tillfälle i framtiden. Det är bara att sänka mer bak för att kompensera för de större hjulen.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Så 185/60 fram och 195/65 bak med lite mer sänkning blir bra.
Ser fram emot den nya looken på trucken.

14

Jag Tänkte låna den här tråden med en fundering!

Jag vill få ner bussen så mycket som möjligt i fram! & då vill jag ha så liten rullomkrets som möjligt
utan att det ser konstigt ut, Jag har BRM 4.5" fram & först tänkte jag ha 145:or men blev lite osäker
nu när det pratades om säkerhet! kommer ju ihåg hur mina 115:or på bubblan inte var ett bra alt. haha

men ska man satsa på 155 med låg profil eller 165 med ännu lägre profil?

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

15

165/50 är väl rätt standard på slammade bussar  ICQ/ab

16

GB skrev:

165/50 är väl rätt standard på slammade bussar  ICQ/ab

Blir det för brett med 5,5tumm fälgar till det tro.. Eller måste man ha 4,5or.. Vill inte ha för spinkigt.... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

michaelth skrev:
GB skrev:

165/50 är väl rätt standard på slammade bussar  ICQ/ab

Blir det för brett med 5,5tumm fälgar till det tro.. Eller måste man ha 4,5or.. Vill inte ha för spinkigt.... ICQ/ad

Denna fransman kör 5,5 och 165/50:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/776675.jpg
Och på min tidigare buss med 4,5:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/936907.jpg

18

CoSmoZ skrev:

Jag Tänkte låna den här tråden med en fundering!

Jag vill få ner bussen så mycket som möjligt i fram! & då vill jag ha så liten rullomkrets som möjligt
utan att det ser konstigt ut, Jag har BRM 4.5" fram & först tänkte jag ha 145:or men blev lite osäker
nu när det pratades om säkerhet! kommer ju ihåg hur mina 115:or på bubblan inte var ett bra alt. haha

men ska man satsa på 155 med låg profil eller 165 med ännu lägre profil?


Om du hellre vill ha 5,5 fälgar fram byter jag gärna med dej. Pm'a om det är intressant.

/Christian

19 Senaste redigerad av Demian (2013-03-15 10:31:33)

CoSmoZ skrev:

Jag Tänkte låna den här tråden med en fundering!

Jag vill få ner bussen så mycket som möjligt i fram! & då vill jag ha så liten rullomkrets som möjligt
utan att det ser konstigt ut

Tänk på att det också beror på hur du har sänkt bussen. Om du tex bara kör sänksats, så får du väldigt mycket luft mellan hjul och hjulhus om du kör 165/50-15.

Om du nu bara kör med sänksats, så skulle jag välja nått runt 165/65-15, 175/65-15 eller kanske 155/80-15.

20

michaelth skrev:
GB skrev:

165/50 är väl rätt standard på slammade bussar  ICQ/ab

Blir det för brett med 5,5tumm fälgar till det tro.. Eller måste man ha 4,5or.. Vill inte ha för spinkigt.... ICQ/ad

På Westfalian kör jag 5 tums alusprintstars med 165/50, och det funkar bra. Jag tror inte det skulle bli nån större skillnad med 5,5.

http://i51.tinypic.com/fbe4cg.jpg

21

Ja kör 5,5 fälgar fram & 165/65 med "bara sänkningssatser"
alldeles lagom enligt min smak.
Me lite högre däck fram kan man ju köra större bak gör bättre utväxling.

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

22

Om jag inte missuppfattat så är det slamma som gäller för CoSmoZ med Franke framvagn och tubbning  ICQ/ab

23

Ja och min bay... Blir något sänkt oxå.. ICQ/ae . Skulle vilja ha 17 tum fram oxå men då blir det lite eltejp varning tror jag... Finns väl iofs både 165 och 185 i 17 tumm men på en 7 tum bred fälg ICQ/ad blir det lite vääääl sträckt....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24 Senaste redigerad av Demian (2013-03-15 14:11:04)

Ja, jag körde 7 tum med 165/50. Det blev lite väl mycket tyskstuk över det.  ICQ/ab   Jag sålde bussen och nya ägaren bytte till 185/50 eller om det nu var 185/55, men det satt riktigt bra.

GB skrev:

Om jag inte missuppfattat så är det slamma som gäller för CoSmoZ med Franke framvagn och tubbning  ICQ/ab


ICQ/af   ICQ/af

25

Man kan leka lite på denna sidan med däck/fälg dimisioner...
http://www.rimsntires.com/specs.jsp?item=Wheel-Tire
Smidigt att få en liten hum och möjligheter..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(