1

har kikat runt men inte hittat några lämpliga svar angående detta så startar en tråd och hoppas få svar på dom frågor ja har.
frågan lyder som följande.

vad behövs bytas för att kunna kasta i en låda från en sen 50, tidig 60 talare i min tidiga oval?
äre bolt on eller lär man byta noskon?  såfall funkar det att plocka från den befintliga lådan? eller måste man leta upp en busskon? (64-67?)

om man ska byta en drivaxel, vad bör man tänka på? finns det några guider om detta?

har nämligen problem med en drivaxel, så funderingarna om ja ska byta enbart axel eller om man ska byta hela lådan då ja även har problem med 3ans växel som gärna hoppar ur när man släpper på gasen.
även fundering vad det kan de bero på?

mycket tacksam för alla svar och tips!  ICQ/ag
//Emil

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

2

Ska du byta drivaxel i en splitcaselåda får du öppna hela lådan. Byt du låda.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6730

Du kan byta låda men måste byta noskonen också, men den även växelförarn eller hockyklubban som vissa kallar den...

Hitta en låda med rätt längd på drivaxlar så är du hemma, fram till 1963-4 är det väl. Iofs är dessa lådor fortfarande 6V, men det tycks väl inte vara ett problem då?

Låt bromsarna hänga med från nya lådan, så har du mindre trubbel.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7336

Är det en split är det lite mek med bromsar och sådant.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

johan_l skrev:

Ska du byta drivaxel i en splitcaselåda får du öppna hela lådan. Byt du låda.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6730

Du kan byta låda men måste byta noskonen också, men den även växelförarn eller hockyklubban som vissa kallar den...

Hitta en låda med rätt längd på drivaxlar så är du hemma, fram till 1963-4 är det väl. Iofs är dessa lådor fortfarande 6V, men det tycks väl inte vara ett problem då?

Låt bromsarna hänga med från nya lådan, så har du mindre trubbel.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7336

Är det en split är det lite mek med bromsar och sådant.

Vill börja med att tacka för ett suveränt svar! tusen tack ICQ/ag
men då blire lådbyte.
som jag förstod det nu så, hitta en låda med dom korta drivaxlarna (-64). byt noskon samt växelförare så är det bara att montera?
angående 6v låda så gör det ingenting.

då är det lika bra att leta upp en komplett låda med drivaxlar och bromsar.  ICQ/ab
//Emil

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

4

:-).  Du e rätt ute, de e lättast... Men du får ev vända på / byta sida på sköldarna...

Var de inte en i säljes för ett tag sen...

5

johan_l skrev:

:-).  Du e rätt ute, de e lättast... Men du får ev vända på / byta sida på sköldarna...

Var de inte en i säljes för ett tag sen...

sköldarna visar sig helt enkelt om det behöves eller inte  ICQ/ad
jo de låg en låda med axlar alles i närheten av mig för 300kr så den blir nog införskaffad om den finns kvar.

förövrigt så skickade ja dig ett PM med lite andra funderingar. ICQ/ab

6

japp, för övriga läsare noskon och hockeyklubba behövs. Brassetillverkade är inte alls lika bra som tyska original, men de senare finns väl sällan att få tag på. Om man behöver byta själva gummikudden vet jag inte. På en 60a är det samma kudde som ska sitta...

300 är ett kap för en komplett bakaxel - KÖP!  ICQ/ab

Du kommer behöva snurra på sköldarna då jag inte tror handbromsvajer räcker annars, men det är inget problem, tänk på att du både kan byta höger mot vänster och rotera 180 grader, så fundera ut vad som blir bäst. Hur luftskruven på bromscyl sitter verkar inte spela så stor roll, volymen är så liten så även om den är nedåt får du nog ut luften...

Glöm inte kolla koppling och urtramplager, de kan ju variera lite över åren...

Uppdatera gärna i howto länken när du är klar, bra för andra veta att/hur det görs på oval... ICQ/ab