1

Lägger ut frågan från min projekttråd här också.
Har haft problem med att kopplingen har huggit när man kört iväg på ettans växel. Nu när jag plockade ur 1700-snurran ur min Westy -72 upptäckte jag att båda gummibussningarna under motorn var helt av. Kan det ensamt bidragit till huggandet eller kan det även vara knas med lammellerna?

Post's attachments

bussning.JPG, 145.47 kb, 400 x 401
bussning.JPG 145.47 kb, 155 downloads since 2012-10-23 

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

2

Byt ut kuddarna och kontrollera att lamellen är ren och inte oljig. Ett inte helt okänt problem är att det läcker olja vid vevaxeln och när lamellen blir "våt" hugger den. Men eftersom defekta motorkuddar ger ryckig gång vid gassläpp och gaspådrag kan de även tänkas ge fenomenet att kopplingen hugger vid stillastående.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Taskiga motorfästen i kombination med en "tajt" vajer utan "rätta böjen" ger garanterat "starthopp".
Vajern är ofta orsak till dessa skakningar...
Är motorn ur så låter det vettigt att samtidigt se över lamellerna för säkerhets skull...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Tack för svaren! Skall givetvis kolla lamellerna.

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668