1

tjena! jo nu är det så att jag fick en vw motor med det här motor numret W0000870 utav min morbror. motorn har stått väldigt många år och hade nu tänkt stoppa in den i min 1300 - 69.  min fråga är nu vad det här egentligen är för motor. skulle vilja veta lite specifikationer om den HK osv. skulle vilja ha runt 100 HK innan jag är klar med den!:)

tack på förhand mvh Anton

2 Senaste redigerad av Johan W (2012-10-21 16:59:29)

Typ 4
1970 model year
Aug 1
W 0 000 001 - 80hp

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

tack för ett mycket snabbt svar!

vad är de mest prisvärda trimmet till en sån här motor. sitter det insprut eller är det förgasare på denna motor? vet inte ifall den är komplett. och håller original lådan?:)

4 Senaste redigerad av Banansvamp (2012-10-21 21:37:38)

Det är insprutning på den. Med ett bra avgassystem, dubbla förgasare och lite högre kompression (ta bort topplockspackningen) så borde man väl vara ganska nära 100 hk tycker jag ICQ/ab

Fat chick fanatic

5

tack så mycket:) när du säger ett bra avgassystem hur menar du då? man får väl mer HK med insprut än med förgasare eller är jag ute och cyklar nu?

6

och vad är det för kubik på motorn?:)

7

En "W" motor är mkt riktigt en 412LE motor på 80Hkr - tror denna är den "starkaste" luftkylda som VW haft(?)
Detta krävde redan 41mm insugsventiler, högt komp (kolvarna) och D-Jetronic insprut...i förgasarversionen var det typ 68 Hkr...

Motorn är alltså en "typ4:a", samma motorfamilj som sedan satt i transporter...inte "bara" att sätta in i en Bubbla !

Använd sökfunktionen på detta eller andra forum, så ser du svårigheterna....

exempel  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7001

8 Senaste redigerad av Banansvamp (2012-10-22 22:15:47)

AN är starkare (85 hk) och utrustad med dubbla förgasare. "W" tror jag bara har 39mm insugsventil? ICQ/ab

vesterberg skrev:

tack så mycket:) när du säger ett bra avgassystem hur menar du då? man får väl mer HK med insprut än med förgasare eller är jag ute och cyklar nu?

http://www.ahnendorp.com/VW-270/VW-Type … ype-4.html

Det är nog det mest prisvärda avgassystemet till typ 4 skulle jag tro. Synd att du missade rean på det..

Med ett modernt insprutningssystem kanske man kan få ut mer men tveksamt ett fyrtio år gammalt (?) ICQ/ab

Motorn är på 1679cc. Men som sagt så finns det mycket information att hitta om man letar.
http://www.tunacan.net/t4/index.shtml Den sidan är att rekomendera bland annat ICQ/ab

Fat chick fanatic

9

Banansvamp skrev:

AN är starkare (85 hk) och utrustad med dubbla förgasare. "W" tror jag bara har 39mm insugsventil? ICQ/ab

När jag "tänker efter"... -Jovisst är det 39mm ventil. Till skillnad mot de slöare 1800 och 2,0l som har ngt mindre.... avgas är samma 33mm.

En "W"-motor hade jag i min typ3:a på Bug-Run #1.
Jag hade med hjälp av en kamrat bytt ventilstyrningar och fräst om ventilsätena till 45grader för lite större Volvoventiler ifrån B20/30 (42mm insug)
(-det är en flackare vinkel på typ4:a ventilerna) ett "trimtips" ?

10

Bytte du enbart insugsventilerna? ICQ/ab Så 42 mm insug och 33 mm avgas? Eller B20-ventil på avgas också?

Fat chick fanatic

11

mettis skrev:

En "W" motor är mkt riktigt en 412LE motor på 80Hkr - tror denna är den "starkaste" luftkylda som VW haft(?)
Detta krävde redan 41mm insugsventiler, högt komp (kolvarna) och D-Jetronic insprut...i förgasarversionen var det typ 68 Hkr...

Motorn är alltså en "typ4:a", samma motorfamilj som sedan satt i transporter...inte "bara" att sätta in i en Bubbla !

Använd sökfunktionen på detta eller andra forum, så ser du svårigheterna....

exempel  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7001

han bygger upp motorn från grunden och jag behöver inte lika mycket att åka med som han. jag ska trots allt ha den som bruks bil, men å kunna köra ifrån en och annan rostigt 740 på rakan skulle ju inte sitta fel

12

tror ni att min original låda håller för ca 100 häst å en hyffsat tung höger fot?

bilden är en 1300 - 69 den har gått ca 17700

13

Ja det ska inte vara några problem om du har ordning på hjulhoppen för det dödar vilken låda som helst med vilken motor som helst.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Svwerker skrev:

Ja det ska inte vara några problem om du har ordning på hjulhoppen för det dödar vilken låda som helst med vilken motor som helst.

hjulhopp vad menar du?  jag är ganska ny på det här ämnet:)

15

Det är när hjulen börjar hoppa okontrollerat så att hela bilen skakar när man kliver av lite inspirerat och det gör de om man inte vidtar några väl beprövade åtgärder.
1. Se till att ha nya fräscha bussningar i bakvagnen.
2. Se till att ha nya fräscha bussningar till stötdämparna.
3. Se till att ha nya fräscha bussningar till motor-o-låda.
4. Ett cupstag eller tractionbar eller både och.
5. Däck med bra grepp. Det är lättare att få hjulhopp när greppet tryter. Jag har hjulhopp på våt asfalt men inte på torr.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Svwerker skrev:

Det är när hjulen börjar hoppa okontrollerat så att hela bilen skakar när man kliver av lite inspirerat och det gör de om man inte vidtar några väl beprövade åtgärder.
1. Se till att ha nya fräscha bussningar i bakvagnen.
2. Se till att ha nya fräscha bussningar till stötdämparna.
3. Se till att ha nya fräscha bussningar till motor-o-låda.
4. Ett cupstag eller tractionbar eller både och.
5. Däck med bra grepp. Det är lättare att få hjulhopp när greppet tryter. Jag har hjulhopp på våt asfalt men inte på torr.

cupstag eller tractionbar är det ett sånt där extra fäste som man kan sätta under motorn??