1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-10-17 19:38:46)

Har startat motorn som stått still sedan 2005 på en 1964 buss. Motorn går fint men
ena tändstiftet hoppade ut, gängorna på topplocket är kassa.

Har kollat runt och hör att de går att fixa. Är det lönt? Eller är det lika bra att köpa nytt topplock?
Kan inte överblicka konsekvenserna. Tacksam för hjälp med goda råd.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

tror de finns insatsgängor så de kanske inte behöver vara så komplicerat?

3

Jag blev positivt överraskad när jag trots skepticism reparerade en trasig gänga i en motor jag köpte förra sommaren. Jag hade själv haft sönder gängan och tänkte att "det blir till att byta topplock nu när motorn ändå är ur", men flera lyckades övertala mig till att reparera gängan med den billiga sats som finns att köpa på Biltema. Jag råkade tom redan ha den "på hyllan" och gjorde jobbet nästa gång jag var i garaget och med tålamod och noggrannhet fixade jag biffen på en gång. Jag föreslår att du lagar gängan, mycket enklare än att byta locket. Jag rekommenderar att man har t-sprit på gängtappen så drar du med dig de spånor som blir med gängtappen när du ömsom gängar ur den ur hålet under arbetets gång.

Lycka till!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Bara gänga om me insats ICQ/ag
de funkar fint bara du som Kee skrev e noggrann  ICQ/ag

Har själv gjort de "on The move" på 5 min i en bubbla...startade å blåste ur spånen innan ja satte i stiftet igen  ICQ/ad har du dammsugare å tryckluft så gör de ju inget ...
Har ju cykelverksta & upptäckte att gängtapp & helicoil e samma som ja har till pedaler  ICQ/am

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

5

Jag har oxå lagat gängan med biltemas insatsgängor(79kr). Gjorde det med motorn på plats, tog väl ca 20min  ICQ/ab
Motorn gick bra i 1500mil efter det, tills nitarna till kammen lossade, men det var ett annat problem ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Fantastiskt! Tack för all feedback. Det känns mycket lugnare nu. Fy fanken så gutt

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

7

En följdfråga: blir det bra så pass så det inte är något speciellt man ska tänka på nästa gång man byter tändstift?
Eller ska man gänga om då med?

8

Insatsgängorna är gjorda i bättre material än vad det är i toppen så dom ska inte slitas ut

Nytt mob nr...

9 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-10-18 14:44:11)

Bra, tack för svaret.

Annan fråga: är gängsatsen standard eller ska man ange rätt gängmått?

EDIT: nu har jag sett hur den för 79.90 kr ser ut på Biltemas hemsida.

10

Tyvärr har det skitit sig. Trots yttersta försiktighet och tålamod blev gängorna inte bra
och Biltemas hylsa för lös, det fäster inte, hela hålet blev för stor. Har hört mig för och det sägs inte
vara bortom räddning men jag vet inte på vilket sätt. Tacksam för goda råd om sådana finns.  ICQ/ad

11

http://www.classicmotor.se/artiklar/art … iftsgangan

12

Som Alex inlägg visar:
Dubbla gängor fungerar utmärkt.
Har även låtit svarva gänghylsa i brons till min gamla mercury utombordare, så det fungerar.

stenis
orust

luftgekühlt skrev:

Tyvärr har det skitit sig. Trots yttersta försiktighet och tålamod blev gängorna inte bra
och Biltemas hylsa för lös, det fäster inte, hela hålet blev för stor. Har hört mig för och det sägs inte
vara bortom räddning men jag vet inte på vilket sätt. Tacksam för goda råd om sådana finns.  ICQ/ad

13

Kanonartikel. Tack.

14

Marantz skrev:

Som Alex inlägg visar:
Dubbla gängor fungerar utmärkt.
Har även låtit svarva gänghylsa i brons till min gamla mercury utombordare, så det fungerar.

stenis
orust

luftgekühlt skrev:

I artikeln nämns om utvidgning av metallerna i topplocket resp. insatsen. Är brons optimal med tanke på det?

Något annat. I artikeln låser de insatsen i topplocket med en körnare, då de har ett avmonterat topplock.
Kan man låsa insatsen när topplocket är påmonterat? Man vill inte få med sig insatsen upp med tändstiftet varje gång.

15

Om du hittar Würts insatser så fungerar då så att det ska vidga ut sig längs in när det monterats så de är bästa jag sett.
http://www.youtube.com/watch?v=z5Pz66PDezE

Brons har i princip samma värmeutvidgning som toppen men är starkare än aluminium. Det borde teoretiskt gå att göra en hylsa som   fungerar som Würts så att det självlåser.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Lasslo skriver om ett kamaxeldrev som lossnat i nitningen. Även det går utmärkt att fixa med motorn på plats efter att ljuddämpare och oljepump demonterats. Lämpligen med sänkskallig insexskruv M8. Har utförts ett antal gånger. Vid gängning är det en fördel att ha infettad gängtapp så fastnar spånorna på gängtappen.