1 Senaste redigerad av c_jay (2012-10-18 12:13:16)

Japp! jag har lite problem med min bubbla. Den vill inte gå rent och låter som den inte går på alla cylindrar.
Lite historia och vad som är gjort på bilen:
Gick kanon bra för ca 3 år sedan sedan har den stått och när förra ägaren starta upp bilen så gick den orent och illa.
Ny rotor, fördelarlock, tändkablar, stift, justerat brytarspets till 0,40, rengjord förgasare, blåst ur bränsle tank och hällt i ny soppa.
Jag har tyvärr inget stroboskop men jag har pillat på fördelaren lite försiktigt men hör ändå att den inte går rent. Men gjorde enligt denna guide  http://hem.passagen.se/johan.svanborg/Tandningen.htm
Förgasarens tomgångsskruv samt blandskruv är utskruvade 2,5 varv. (blev tipsad om att göra det)

Tändkablarna blandade jag såklart ihop så är lite osäker på tändföljden men jag har gjort på följande sätt men vänt på 1 och 4 för det var tydligen så jag skulle göra om jag hade en 1300 motor. http://web.comhem.se/uska55/pics/bug-66+67.jpg

Den gick illa innan och går illa nu med.

Mvh

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

2

c_jay skrev:

Japp! jag har lite problem med min bubbla. Den vill inte gå rent och låter som den inte går på alla cylindrar.
Lite historia och vad som är gjort på bilen:
Gick kanon bra för ca 3 år sedan sedan har den stått och när förra ägaren starta upp bilen så gick den orent och illa.
Ny rotor, fördelarlock, tändkablar, stift, justerat brytarspets till 0,40, rengjord förgasare, blåst ur bränsle tank och hällt i ny soppa.
Jag har tyvärr inget stroboskop men jag har pillat på fördelaren lite försiktigt men hör ändå att den inte går rent. Men gjorde enligt denna guide  http://hem.passagen.se/johan.svanborg/Tandningen.htm
Förgasarens tomgångsskruv samt blandskruv är utskruvade 2,5 varv. (blev tipsad om att göra det)

Tändkablarna blandade jag såklart ihop så är lite osäker på tändföljden men jag har gjort på följande sätt men vänt på 1 och 4 för det var tydligen så jag skulle göra om jag hade en 1300 motor. http://web.comhem.se/uska55/pics/bug-66+67.jpg

Den gick illa innan och går illa nu med.

Mvh

Det är ingen speciell tändföljd på en 1300-motor utan alla har samma dvs 1-4-3-2.

3

Elsystemet på bilden är lite missvisande, tändkablarna sitter rätt på fördelaren men dom har inte riktigt förstått vilken cylinder som sitter vart på motorn   ICQ/ad 
Höger främre(1)Höger bakre(2) vänster främre(3)vänster bakre(4)  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

4

Nä, man kan ju säga att på el-schemat är 1-2 omkastade... Dessutom låg denna (felvisande) bild på min sida...sorry ;-(

5

1an är den enda som är på rätt ställe om man ska se bilden som en VW boxermotor i det perspektivet  ICQ/ad

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

6

Hej hej! Tack för svar!!
Nu går den bättre! tror det var en tändkabel satt fel så jag vände på 1 och 4 så nu är 1an upp till höger, 4an ner till höger, 3an ner till vänster, 2an upp till vänster.
Det ända problemet som är nu är att jag vet inte riktigt hur man ställer in tändningen. Jag har skaffat en stroblampa och försökt att ställa in. Jag nollar motorn och rotor i rätt läge men sen då det här med förtändning? vet inte riktigt vad jag tittar efter när jag andvänder stroboskopet. Så är tomgången ganska ostabil!

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

7

Någon som är kunnig på tändning???

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.