1 Senaste redigerad av Loyden (2012-10-15 08:13:55)

Jag har ett ganska högt vinande ljud när jag släpper gasen.
Och även när jag trycker ner kopplingen.
Det försvinner under belastning, när jag gasar.
Det hörs mest när fyran är i men det beror kanske på att det rullar fortare då?
Vad kan detta vara för irriterande dumheter??
Det är en -74, IRS.

2

Ajdå..Jag har just bytt lådan i min nu i helgen..samma fenomen..
Började som ett vinande, och slutade med ett malande och växlar som inte gick i alls..
Ras på gång med andra ord ICQ/ac

Skaffa en annan låda och byt är väl det enkla rådet..innan det rasar helt..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Kollat olje nivån ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Ajdå. Ja jag får leta låda i vinter.
Olja är det som det ska i alla fall.

5

Jag tror att det är pinoinlagret som är boven.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Loyden - skriv ut var du finns så kanske någon erbjuder en vxllåda ?-)

Och jag tvivlar på pinionglagret ? Hade själv ett "missljud" som jag tror kom ifrån detta - malande, men bara under tiden motor drev...
Körde med detta i 8 år, kanske 3000 mil? sedan bytte jag låda för att ljudet överröstade bil-radion ;-)
Hur som helst är det "bara" att byta vxllåda !

7

mettis skrev:

Loyden - skriv ut var du finns så kanske någon erbjuder en vxllåda ?-)

Och jag tvivlar på pinionglagret ? Hade själv ett "missljud" som jag tror kom ifrån detta - malande, men bara under tiden motor drev...
Körde med detta i 8 år, kanske 3000 mil? sedan bytte jag låda för att ljudet överröstade bil-radion ;-)
Hur som helst är det "bara" att byta vxllåda !

Precis så är min låda med, men bara kört 1000 mil med den och nu börjare det bli riktigt högt ljud, man måste upp i 120-130 innan motorn börjar överrösta den:) har redan skaffat en "ny" men kanske inte så brått att byta då?;)..

8

Ja att byta är ju enklare än att riva tänker jag.
Jag har flyttat till eskilstuna men bilen är kvar i boråstrakten tills våren kommer.
Någon som har en bra låda att erbjuda? ICQ/ab

9

Bara för att klargöra..Dina symptom är identiska med mina..
Börjar sedan synkringarna att ta stryk så är det nära ras..bara så Du vet..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

10

Varför skulle det rasa när syncringarna blir dåliga??

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:

Normalt sätt ingenting, men grundproblemet ligger enligt en växellådsbyggare i att vissa bitar flyttat sig i lådan, varvid synkringarna tar stryk, och i hop med övriga symptom så bär det snart åt skogen..dvs. när ringarna tar stryk av att grejorna inte har sin plats så är det nära..
Strax efter att ringarna på tvåan plötsligt gav upp så började det mala i bottenstocken allt mer, och lät som en kaffekvarn efter några mil när jag släppte gasen..
Vid gaspådrag så flyttar sig prylarna tillbaka och det blir tyst..

Annars går det ju utmärkt att åka helt utan synkringar om man tillhör den gamla skolan som vet hur man dubbeltrampar och ger mellangas;)

Med andra ord så är försvinnande synkringar bara ett delsymptom i just detta fallet:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

12

Piraten skrev:
Svwerker skrev:

Normalt sätt ingenting, men grundproblemet ligger enligt en växellådsbyggare i att vissa bitar flyttat sig i lådan, varvid synkringarna tar stryk, och i hop med övriga symptom så bär det snart åt skogen..dvs. när ringarna tar stryk av att grejorna inte har sin plats så är det nära..
Strax efter att ringarna på tvåan plötsligt gav upp så började det mala i bottenstocken allt mer, och lät som en kaffekvarn efter några mil när jag släppte gasen..
Vid gaspådrag så flyttar sig prylarna tillbaka och det blir tyst..

Annars går det ju utmärkt att åka helt utan synkringar om man tillhör den gamla skolan som vet hur man dubbeltrampar och ger mellangas;)

Med andra ord så är försvinnande synkringar bara ett delsymptom i just detta fallet:)

Jag får ta några foto(i morgon) på synkana i en vw växel låda
Om botten stocken flyttar sig på en vw låda så är pinjonglagret dåligt för att botten stocken är samma som pinjong axelen är samma del i en vw
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Micke, Det var vad han sa också:)
Jag vet hur lådan ser ut inuti..visserligen många år sedan jag rev en, men att pinjonglagret är risigt är väl knappast någon tvekan om..
Hur som haver anar jag att trådstartaren har samma problem som jag fick..eftersom symptomen är identiska hela vägen..
Beträffande synkringarna så är det ju inte säkert de är slut, utan bara inte fungerar som de ska pga rörligheten i lådan..men det är bara en gissning eftersom jag inte kommer ihåg detaljerat.

Kontentan är väl i alla fall att han bör byta låda, för att undvika ett ras med tvärnit eller annat problem som följd:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

14

Jag vill nog påstå att det inte finns någon bottenstock i en folkalåda.  ICQ/ae
Antingen det eller att båda axlarna är bottenstock men på olika växlar.  ICQ/ab

Ali G

15

Ojoj.. Vad det än beror på så blir det en annan låda till våren.
Sen kan jag ju riva den gamla och se om jag lär mig något nytt ICQ/ab

16

Så här ser en axel ut i en bubbla låda
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0808.jpg
pennan visar vad synkbromsen sitter i lådan
Under axelen är det ensynk med hållare  sen den dålig synkring
Som ni ser går det inte att flytta dom i sidled om axelen är rörlig så är lagret inte så bra  ICQ/ac

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke