76

Blir en fräck buggy det här ICQ/ag

Baklysena kommer bli riktigt trevliga, det är fränt med dioder ICQ/ag .

Denna buggyn som du bygger är den reggad som buggy eller bygger du "helt nytt"?

Om du bygger helt nytt så kommer förmodligen bilprovningen att ha lite synpunkter på att baklysena inte är "godkända"(om de nu inte har rätt märkning). Kolla gärna med bilprovningen först så att du inte lägger ned en massa jobb som du sedan måste ändra.

När jag byggde min buggy så kollade jag med bilprovningen vad som gällde om lampor och då sa de t ex att lyktglasen måste ha "rätt märkning". På ett blinkersglas så skulle siffran 5 finnas osv. Kolla på en "vanlig" bil så ser du att det sitter siffer-märkning på lyktglasen. Vid reggning måste lyktglasen ha rätt siffra.

Men är den redan reggad till buggy så ska det nog inte vara några problem ICQ/ab .

Det vore synd om du lägger ned en massa jobb som gör att bilprovningen blir griniga. Då får du göra ett par "besiktningslampor" som du monterar när du besiktar ICQ/ab .

Jag har ett "besiktningskit" som består av ett specialgjort avgasrör(tystlåtet  Default/lol  ), stänkskärmar som jag skruvar fast på specialbyggda fästen(stänkskärmarna är bockad plexi, de är även försedda med röd reflex + lite annat ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag . När man kommer hem så är det bara att rycka loss detta Default/lol  Default/lol

Lycka till med detta bygge

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

77

Den är redan besiktigad som buggy. Dock e de inte mycke jag inte gjort om men ett "besiktningskit" är med i planerna sen innan.
Vet inte... Behöver man så myck mer? Skärmar tror jag

78

mätaren e från en 1303 ja. dock kommer den få hänga med eftersom de e den enda jag har  ICQ/ag

http://imageshack.us/a/img208/2208/img0377lf.jpg
http://imageshack.us/a/img42/7742/img0376gr.jpg
kanten som ligger mot buren. ficka lägga en matta till o pressa tillbaka panelen mot buren, fästa den med tejp o låta den härda så jag fick en lagom bred anliggningsyta.


http://imageshack.us/a/img812/9885/img0375lo.jpg
markera upp var jag ville kapa o yxa till den lite lagom.


http://imageshack.us/a/img19/5344/img0378uw.jpg
slet ur skummet som utgjort formen.
http://imageshack.us/a/img443/6295/img0379xa.jpg
betydligt slätare på insidan då...

http://imageshack.us/a/img526/4297/img0380uf.jpg
provpassning. känns bra...
http://imageshack.us/a/img4/8408/img0374af.jpg
plastade vidare på "kjolarna" medans plasten på panelen härdade.
Blev ju en del luftfickor o rejäla bulor i panelens utsida. Så vad jag gjode när jag frigjort panelen från formskummet va att lägga ett par lager matta o polyester på insdan av panelen. på så vis håller den formen när jag på ett ytterst våldsamt maner karvade bort det från utsidan. mattan jag al invändigt funkar nu även som barriär när jag spackalr o plastar mer från utsidan.

79 Senaste redigerad av Fredde (2012-10-09 12:18:51)

scitter skrev:

Den är redan besiktigad som buggy. Dock e de inte mycke jag inte gjort om men ett "besiktningskit" är med i planerna sen innan.
Vet inte... Behöver man så myck mer? Skärmar tror jag

Stänkskärmar får du inte glömma att fixa ICQ/ag

På min buggykaross så satte jag 2 skruv på vardera sida(insidan) med en klick glasfiberspackel. På dessa skruvar trycker jag dit mina egengjorda stänkskärmar i bockad plexi(de är även försedda med varsitt rött reflex) sen skruvar jag fast dem med vingmuttrar. Så fort jag kommer ut i från hallen så monterar jag loss dem, snabbt och enkelt Default/lol

När jag besiktar så byter jag också till mina californiapipes med egengjorda dämpare, låter ingen ting ICQ/ag . Brukar även lossa dämparna när jag lossat stänkskydden, så att man hör motorn igen ICQ/ab .

När jag kommer hem så slänger jag dit ormboet igen. Att åka till besiktningen med ormbo och kromad stinger är inte att rekommendera, då får man returbiljett Default/lol  Default/lol

Loud pipes saves lifes

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

80

Då har man gjort(eller inte gjort) det igen!!Hur i helvete kan man missa en så här bra tråd? Default/yikes
Ber härmed om ursäkt och sällar mig till beudrarskaran!!Kanonjobb du gör,riktigt rolig läsning minsann.Keep up! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

81

För att ine missa trådar...läs alla ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

82

Chockande men sant,tiden räcker inte till..tyvärr! ICQ/ac

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

83

pompejus skrev:

Då har man gjort(eller inte gjort) det igen!!Hur i helvete kan man missa en så här bra tråd? Default/yikes
Ber härmed om ursäkt och sällar mig till beudrarskaran!!Kanonjobb du gör,riktigt rolig läsning minsann.Keep up! ICQ/ab


ingen fara. de e ok att missa. Man kan kanske tycka att jag borde ha en grandiosare titel på byggtråden men den kastades upp i bara farten.

satt o kolla igenom tråden för att ta reda på vad det var som va så fantastiskt med tråden o inser lite lätt att... satan... de e ju bara plast alltihopa...
De flesta av er har ju ingen aning om hur mycke jobb jag lagt ner innan jag börja logga här på boxxerville.

Så jag tänkte slänga upp lita gamla bilder på vad som gjorts innan de första inlägger här om tanken.



Så här såg buggyn ut när jag o Janne va o kicka på den hos hans polare TTG i Furulund skåne för en helvetes massa år sedan.
http://imageshack.us/a/img685/6500/bakifrn.jpg
http://imageshack.us/a/img836/412/bilen.jpg

Nyligen hemkommen till farsgubbens garage. Inte ana han att hans bilar skulle få stå ute o frysa i flera år framöver muhahaha Default/lol
http://imageshack.us/a/img703/2415/hemmaikvarteret.jpg
http://imageshack.us/a/img708/7901/himmaivarmen.jpg

http://imageshack.us/a/img38/2106/vackertunderbartelsyste.jpg
Jag antar att dom flesta buggyägare känner igen o minns med fasa de patenterade buggyelsystemet?
Det var ju bara de här jag skulle ha ordning på o blaska dit lite färg ICQ/ag
http://imageshack.us/a/img193/2136/avmelocket.jpg
O här började det hela hehe. Någon hade ju under byggets gån svetsat i 30x30 fyrkantsrör lite sporadiskt utkräkt över golvet som de nog skullar ligga durkalu på.
Fyrkantsprofilerna va rostiga o allmänt äckliga så de va bara ti o fram med kapen sen va de kört...
http://imageshack.us/a/img233/8862/kapalossskitenibotten.jpg
motorn åkte ur
http://imageshack.us/a/img833/2166/motornur.jpg
och hornen växte fram ICQ/ad
http://imageshack.us/a/img94/9052/rcerfraren.jpg
Verkade också sitta 2 oliak typer av bultmönster på framvagnen så de fick ju åtgärdas med.
http://imageshack.us/a/img707/5461/variant2.jpg
http://imageshack.us/a/img407/6212/variant1.jpg
Hittade nog dom finaste svetsfogarna hittills unde skiten och färgen. tror de va mest skit men...
http://imageshack.us/a/img51/2049/snyggastesvetsarnannsin.jpg
det slipade vi ju bort med stålborstetrissan...
Detta va innan jag bestämde mig för att ändå blästra hela plattan haha
http://imageshack.us/a/img222/5721/overkillr.jpg

84

http://imageshack.us/a/img267/8343/svitsarfastdi.jpg
Bytat ramhuvud för att kunna montera en nyare framvagn, för jag helt enkelt inbillade mig att nyare va bättre. (jag har haft fel förut men jag tror inte de va nån tabbe.)
Den nya framvagnen fick nya bussningar, nya lager och nya packboxar.. samt riktigt med fett.
http://imageshack.us/a/img6/4075/borradehl.jpg
kapade, borrade, o gängade hylsor i 19 mm rundjärn som jag fällde in o svetsade i sidostyckena för att slippa genomgående skruv.
http://imageshack.us/a/img64/601/anvmaterial.jpg
kantade till en plåtprofil som jag kapade till, borra hål i, svetsa fast en mutter i och använde som konsoller till stolarna.
http://imageshack.us/a/img10/7181/mlamla.jpg
lämna bottenplatta o chassiedetaljer till en polare som jobba på ett industrimåleri. Blästring o epoxigrund.
http://imageshack.us/a/img109/8075/hastighetsmtarvajerobro.jpg
måla detaljer o montera samt renovera bromsar som ajg för övrigt sålde senare o byta ut mot skivor.
http://imageshack.us/a/img685/4995/overhauledgearbox.jpg
Fick växellådan renoverad o modifierad av Mats Herrlander. ändrad utväxling svetsade drev, superdiff, förstärkta gavlar med mera med mera...
http://imageshack.us/a/img30/6460/freshbearingsandyellowt.jpg
Elförzinkat (gulkromaterat) alla skruv o detaljer som jag inte vill ha målat... kanske får måla de ändå såsmåningom.. vet ju inte hur bra de kommer hålla ändå.
http://imageshack.us/a/img651/4600/bakifrnp.jpg
Buren som jag byggde ihop med martin. (rätt mycke jobb med den med)
http://imageshack.us/a/img508/8130/burfrnsidan.jpg
Så här ser den ut med karossen då den fortfarande va helt omoddad... tråkiga va ju att vi byggde karossen för att passa i den snea karossen så en del av rören va inte raka, just för att lura ögat att karossen inte va så sne.
Har fått ändra lite i buren sen med för de fortfarande skulle se bra ut.
http://imageshack.us/thumbnmail.png
http://imageshack.us/a/img839/6500/bakifrn.jpg
http://imageshack.us/a/img820/115/gaswierrrinpassatinnans.jpg
Gasvajern gick inte att passera genomom org genomförning. antagligen har dom som kortat den inte fått ihop den så bra så jag fick göra en egen utanpåliggande. tyckte iofs de ble ganska bra.
http://imageshack.us/a/img841/9210/sttdmpartornsstttan.jpg
samamnlänkade buren med stötdämparinfästningarna

85

http://imageshack.us/a/img153/6692/p1010289h.jpg
svarvade till en egen liten rulle till gaspedalen
http://imageshack.us/a/img841/7141/p1010290.jpg
plocka isär o måla stället.
http://imageshack.us/a/img189/5465/pedalerklara.jpg
bydde egna pedaler.
http://imageshack.us/a/img441/6773/p1010297m.jpg
http://imageshack.us/a/img716/5616/p1010298e.jpg

diagram och utväxling på växellådan for den nyfikne.

http://imageshack.us/a/img59/315/brnsleanlgning.jpg
tillverkade en hålalre till bränslepump och filter.
http://imageshack.us/a/img594/8241/discbrakes.jpg
bytade ut trummorna fram mot skivor.
http://imageshack.us/a/img16/5832/fuellinesattached.jpg
montearade 12 mm rostfria bränsleledningar i tunneln som jag fäste med u-formade byglar (träddes över rören- genom hål i tunneln o svetsades på ovansidan)
http://imageshack.us/a/img846/8004/bursne.jpg
en till på buren utan kaross


flyttade bak växelspak och handbroms.
http://imageshack.us/a/img715/7240/svetsat.jpg
http://imageshack.us/a/img26/2385/strrehl.jpg
http://imageshack.us/a/img59/9448/initsielltkap.jpg
http://imageshack.us/a/img525/2180/fixerat.jpg

ingen av dessa operationer utfördes dock i den här ordningen, utan jag har så röra bland bilderna  detta är en så liten del av dom att de fick bli ett liket axplock i samma röra som jag har på mina bilder..
e de nån som e extra nyfiken på allt så finns de en paralell byggtråd på http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … amp;t=2112 som funnits från dag 1

86

just detta med att flytta växelspaken bakåt på plattan ser jag som ett måste.. flyttade min 200mm bakåt, kortade och vinklade handbromsen något så den gick fritt.. e mycket jobb man blir tvungen att göra för trevligare funktioner...
känner igen.. skulle bara.. började med en helt sönder rostad platta och krockad kaross.. och sen 10k till den var färdig.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

87

Det är ju en hel del jobb som man inte tänker på om man inte byggt någon själv ser jag Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

88

Det finns inget som slår att få till saker som man föreställde sig dem...sen att det kanske tar lite tid är det mest
andra som har problem med.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

89

va hos Martin idag.
Han hade varit iväg o planat samt tagit upp mina toppar till 90,5 cylindrarna och vi måtta upp förbränningsrummen som nu hamnade på 38 cc. Vi räknade på det o hamna på 10,3 i komp. Vilket vi tyckte kändes ganska lagom så vi bestämde oss för att bara fixa till kanterna och ytan mellan ventilerna och cylinderväggen där det var som minst plats för gaserna att flöda...
Så jag filade ner de som skulle ner o fixa o trixa för att få allting så symetriskt o likt som möjligt.
När jag sen ansåg mig klar o skulle mäta upp förbränningsrummen igen fick jag fram ett cc mått  på 30cc...?! (HUR I HELA FRIDEN GICK DE TILL?!)
Måste ha måttat fel innan jag satte igång, eller läst fel på skalan? antagligen och förmodligen men ingen skada skedd... bara synd på tiden jag satt där o filade.
Nu måste dom grävas ur 10 cc aluminium till ur förbränningsrummet, för martin tyckte inte det va bra att öka squishen med en hel mm.
Så martin skulle ta fram en form på ett rum så får jag duplicera det nästa gång jag kommer dit.

Men jag fick med mig cylindersatsen o ska måla dom till nästa gång så de händer nåt litet hela tiden...

90

Mät igen !? Det är skitsvårt att få ned cc till 30cc (jag vet - började med ett dieselprojekt en gång....)
Om du inte kapat bort en kylfläns, och planat ca 7 mm....? Original är det väl 46 - 48 cc.....

91

Vi hade 52 från början. Martin planade 3 mm. Och jag mätte de två ggr.
Men jag ska säga till honom att kolla de igen för säkerhets skull innan han börjar karva i den.

92

Blir inte mycke tid på kvällarna dom dagar som jag tränar men idag kände jag mig inte bara lite inspirerad utan även lite sugen så jag drog en liten vända till garaget o dök lite smågrejer.

http://imageshack.us/a/img717/1944/img0394ux.jpg
spolade av, tvättade o målade cylindrarna.
http://imageshack.us/a/img84/153/img0393el.jpg
och medans lagrena torka gnuggade jag skiten från dom gamla vipparmarna..
Hoppas dom går att anv bara. på slitytan såg dom jävligt polerade ut, medans motsatt sida syntes fortfarande spåren efter heningen...
Martin får titta på dom.

Godnatt

93

oj..
http://imageshack.us/a/img267/6205/img0399ji.jpg
visade sig att jag faktiskt hade mätt fel... 2 ggr.. bara bevis på att när man e trött.. då e de bara o lägga grejerna ifrån sig!
skalan på mätglaset gick 90-110 o jag läste 110 men min hjärna tyckte 10 o vips så saknades det 10 cc.
men när jag mäta de med färsk hjärna så fick jag det till 41 cc.
så då va de dags att mäta upp ALLA förbränningsrum 3 ggr.. vilket innebär att
.fetta och skruva in ett tändstift
.fetta in sätet på båda ventiler så dom tätar mot sätet
.fetta in ett lock med hål och med samma diameter som ytterkanten på cylindern
.slå upp 100 cc i ett mätglas. hälla över ca 50 cc i ett glasrör med en kram i och sedan fylla förbränningsrummet genom locket tills all luft va borta.
.hälla upp överskottet i mätglaset igen för o se var vi hamnar...
upprepa 2 ggr till på samma förbränningsrum och sen 3 ggr till på alla andra.
Gissa om man va trött på lukten av lacknafta?
Varför lacknafta? jo.. för de saknar tydligen ytspänning?
http://imageshack.us/a/img189/6268/img0398fb.jpg
hu som helst visa de sig att ETT förbränningsrum hade 1 cc mer än alla andra... Så ist för o ta ur ETT lite grann så fick jag ta ur TRE lite grann men de gick tillslut och fick alla ganska exakt på eller nära 42 cc vilket vi räkna ut skulle hamna på 9,59:1 i komp.

så på söndag har martin lånat hem ett annat mätglas med finare skala för att vi ska hamna så exakt som möjligt i alla förbränningsrum..
imorgon ska jag däremot hålla på lite med bilen i sig hemma hos mina föräldrar o min mor den kära lilla varelse som hon är har lovat mig chokladtårta :mrgreen:
(hoppas hon inte sviker mitt förtroende nu bara ICQ/ae  )

har även klämt in ett par lager slipande o plastande i veckan men jag vet inte.. jag tycker inte de e så roligt att fota de längre..
Går framåt med panelen och jag har lagt ett lager matta o polyester på kjolen på vänster sida för o få lite styvhet i den..

94

aha.. jag förstår... alla bilder jag raderat från imageshcka försvinner alltså från tråden... hjärnsläpp deluxe.
går detta att fixa på något annat sätt än o gissa mig till vilka bider jag raderat och lägga upp nya coder från imageshack?¨

95

Jobbade lite på karossen på lördagen..
Fixade med kjolarna och instrumentpanelen
http://imageshack.us/a/img145/6997/img0412w.jpg
spände ut kjolen i underkant för jag gillade formen. springan mellan kjolen och karossen fyldes med väv o mättades med polyester. den lilla kanten som täcker skarven och plattan blev rätt styv så jag besluta mig för att inte bygga den tjockare.
http://imageshack.us/a/img717/726/img0411jcy.jpg
karvade sen till den i fram o bakkant o byggde upp med matta så de blev snyggare avslut.

sen va jag hos martin på söndagen o körde vidare på topparna.
Han hade nu lånat hem ett mätglas från jobb med en skala där varje streck motsvara 0.1 cc.
så fram med lacknaftan igen o mätte upp förbränningsrummen.
nu slår förbränningsrummen på 0,1 cc.  41,3 och 41,4 cc hamna dom på.. inte perfekt men de känns lite värdelöst att jaga 0,1 ml så man precis lika gärna kan skjuta över o hamna en under istället.
http://imageshack.us/a/img267/3425/img0417tp.jpg
se på bulan jag byggt upp med svets på kanten av toppen?
http://imageshack.us/a/img853/5929/img0421aki.jpg
den borrade, planade, borrade jag upp o gänga för att sedan limma fat en an8 adapter till vevhusventilationen.. Mest för o slippa ha den i ventilkåpan och därmed antingen ha kåpan hängades i motorn eller behöva skruva av den vart gång man behöver komma åt vipporna.

lite sparsam med bilderna för imageshack tyckte jag hade för mycke o behövde uppdatera o börja betala så jag radera en hög bilder som jag ändå har på datan men jag kan fortfarande inte massuppladda på deras sida...

96

Jobbade lite på karossen på lördagen..
Fixade med kjolarna och instrumentpanelen
http://imageshack.us/a/img145/6997/img0412w.jpg
spände ut kjolen i underkant för jag gillade formen. springan mellan kjolen och karossen fyldes med väv o mättades med polyester. den lilla kanten som täcker skarven och plattan blev rätt styv så jag besluta mig för att inte bygga den tjockare.
http://imageshack.us/a/img717/726/img0411jcy.jpg
karvade sen till den i fram o bakkant o byggde upp med matta så de blev snyggare avslut.

sen va jag hos martin på söndagen o körde vidare på topparna.
Han hade nu lånat hem ett mätglas från jobb med en skala där varje streck motsvara 0.1 cc.
så fram med lacknaftan igen o mätte upp förbränningsrummen.
nu slår förbränningsrummen på 0,1 cc.  41,3 och 41,4 cc hamna dom på.. inte perfekt men de känns lite värdelöst att jaga 0,1 ml så man precis lika gärna kan skjuta över o hamna en under istället.
http://imageshack.us/a/img267/3425/img0417tp.jpg
se på bulan jag byggt upp med svets på kanten av toppen?
http://imageshack.us/a/img853/5929/img0421aki.jpg
den borrade, planade, borrade jag upp o gänga för att sedan limma fat en an8 adapter till vevhusventilationen.. Mest för o slippa ha den i ventilkåpan och därmed antingen ha kåpan hängades i motorn eller behöva skruva av den vart gång man behöver komma åt vipporna.

lite sparsam med bilderna för imageshack tyckte jag hade för mycke o behövde uppdatera o börja betala så jag radera en hög bilder som jag ändå har på datan men jag kan fortfarande inte massuppladda på deras sida...

97

Veckans hemläxa.

skaffa thermoblock
http://imageshack.us/a/img838/391/img0490xx.jpg
check.!
695 på kg trimning, inkl centrumskruv och 1/2 anslutningar. (1300 på trendab...)

Bygga kylkåpa till fläkten på oljekylaren.
http://imageshack.us/a/img96/2937/img0485kt.jpg
http://imageshack.us/a/img20/746/img0489od.jpg
http://imageshack.us/a/img822/8135/img0488hc.jpg
Typ check.. Höll på me de i tre timmar idag efter jag varit o hämtat termoblocket.. När kl närma sig åtta va jag inte så sugen längre.. Hungrig dessutom.

Svetsat pressningarna på fläkthjulet. Har inte anv någon tillsats alls utan bara smält ner knopparna som redan finns där. Har sen svetsat växelvis o kylt med tryckluft för de inte skulle slå sig, och med lite tur bör jag inte fått någon obalans i det heller.
http://imageshack.us/a/img21/6259/img0484nr.jpg

Smält fast en rörbit på pickupen till extrasumpen. Känner inte riktigt att ett utanpåliggande rör o slangklämma gör tricket. dessutom va de medföljande röret för kort. annars hade jag bara smällt dit det.
http://imageshack.us/a/img405/2503/img0483qk.jpg

o sen en uppdatering på förra lördagen hos Martin. Uppdatera ju inte tråden då. Tappa liksom lite gnistan när jag fucka upp mitt imageshackkonto..
Tyckte ju jag skulle börja betala för jag hade för mycke bilder. Löste de enkelt med att radera en hög... (tänkte ju inte på att de skulle betyda att bilderna försvann  :cry: )
http://imageshack.us/a/img834/7928/img0471xh.jpg
Trodde jag va fördig med topparna o hade lagt undan dom fram till monteringen.. Då fråga Martin mig
-Har du sånna här?
-Vadå för nåt?
VENTILFJÄDERSKIMS!
Hade jag ingen aning om att man behövde, men när han förklara var dom skulle sitta tyckte jag nog mest det var underligt att de inte satt såna på ALLA toppar av aluminuim när man köper dom...
Motverkar slitage på toppen. Att ventlifjädern liksom gosar ner sig i aluminiumet.


Sen gillar Martin inte dom här nya oljekylblockofsen för dom har en tjock äcklig packning ist för org gummitätning som dom gamla blockofsen hade.
Sen skruvarna som kom med? wow... Bolt on i all sin ära. Skruvarna va för korta, för klena och bara äckliga.. tumgänga med.
http://imageshack.us/a/img842/6802/img0466qj.jpg
Så vi fräste ner nya spår i klossen och montera den med orgpackningarna med m8 skruv och kasta tumskräpet man fick med.


http://imageshack.us/a/img715/9186/img0462ki.jpg
locktite:ade fast styrstiften till lagerna.
http://imageshack.us/a/img11/1130/img0457ep.jpg
Och sen ska man tydligen inte måla på den deckade ytan.. den ligger tidligen innom 100delar  :roll:
Fram med ett skavstål och gnugga

98

finns de något annat sätt?
Har faktiskt inte hänt så mycke sista tiden. Har i min stora vanföreställning hållt på med bussen. Trodde jag skulle kunna få i motorn o få den reggad till sommaren. :roll:

Blir inget med det. Men jag har landat på fötterna igen o insett att göra klart buggyn e ju de vettigaste.
Dock får ingen se den på bugrun då det krockar med Sweden Rock.
Får se OM den blir klar ska jag försöka ta mig till någon träff iallafall.

Ska ha en sån här extrasump så istället för de eminenta medföljande röret o slangklamma som följer med har jag valt att plocka pickupen ur blocket o tigat (svetsat) fast en rörstump med optimal längd för att nå precis lagom långt ner i silen.
Den glansiga "analproben" på röret är en "komagnet" som ska suga till sig eventuella spånor i oljan. 
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0705_zps9a83241a.jpg

Sen hittade jag en lös an8 svetsbar anslutning i garaget så jag byggde mig en egen blockof till där bränslepumpen sitter orginal. Anslutningen är till för vevhusventilationen.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0706_zps5b7de5bc.jpg
Ett annat bra tips som jag upptäkte idag är att om man ska måla något värmebeständigt så använder man inte biltemas färg. För trots att sprit inte ska lösa färg, (anv den när jag rensa gängorna till blockoffen) så löser sprit biltemas värmebeständiga färg.

99

Är inte sprit för invärtes bruk?
Kanske därför det inte gick så bra på utsidan  ICQ/ag

Fin motor blir det...

"ljushuvud"

100

finfint buggybygge ICQ/ab Hade en själv för ett antal år sen, fast den karossen såg lite annorlunda ut med hela sidor utan kant eller skarv. Den såg lite ut som en polkagris, röd med vita bågar ICQ/ag

till min förra bil, golfen så köpte jag en mocal sandwich på ebay för ca 400:-
http://www.ebay.co.uk/itm/UNI-MOCAL-OTS … 5d3863892a