Jag har köpt mej en Kapitän...för 2.000:-
Den gick av vägen vintern 1972 o krocka med en gran. Tanten fick tre brutna revben o ett nyckelben men klarade livhanken pga att hon använde bilens fasta bälten.
Sen vintern 1972 har den stått längst in i en lada på en plats i Skåne o samlat damm. För tre veckor sen såg den äntligen dagsljus igen...efter 40 års dvala.
Den är rätt välsmälld i fronten, men jag ska göra vad jag kan för den. Reservdelar finns på Gotland, så det lär bli en resa dit med panelen till sommaren.
Den blir kanske inte bil igen, men jag lär inte gå back på affären. Det finns 3 körklara ´50:or i Sverige idag, och den ena är roddad. Det tänker jag nog också göra med denna.
Jag har önskat mej ett landsvägslok som inte spottar i glaset för en 200 mils resa...
Har fått tag i en genomgången frisk Commodore 6:a på 2.8 liter med tillhörande automat som jag kanske smackar i den till besiktningen. Sen tänker jag mej en 2.3 FTT Volvo spis eller nåt sånt.
Lite bilder på den då. Ska dit på tisdag o demontera fronten o spänna dit en amazonframvagn med hjul så att man kan hämta den med släp. Ska kolla om man inte i bästa fall kan återmontera den smällda framvagnen så att det rullar lite åtminstonde. Bara så att den tar sej upp på släpet.
Bilen har 5 x 205 bultmönster....kan vara bra inför framtiden.
17 tums lär det bli.

spännande bil iaf.
* Saab 02:a