Få öler överraskar numer men när jag för någon månad sedan först prövade på denna Italienska brygd blev jag övertygad om att Italienarna inte bara är bra på vin utan även kan göra gott öl om de bara anstränger sig. Den heter "Contessa" Artikel nr. 11602
Kostar förvisso 82kr, men det är en stor flaska och ölen är sjuprocentig. En mycket trevlig bekantskap för oss humleälskare, men flera subtila undertoner. Ölen har jästfällning och jag brukar normalt inte gilla just det, men i den här ölen stör den inte, den kanske rent av bidrar med en komplettering till de många olika smaker som den här ölen har. Den är del av ett begränsat sortiment, men ser ni den på hyllan tycker jag definitivt ni ska pröva, den är oväntat trevlig.
Annars tycker jag just den här perioden när de överreklamerade maltiga oktberölen är de som dominerar nyhetssortimentet är rätt tråkig och jag föredrar då en låda rött istället. Testa isf "Casas Patronales" ett Chilenskt vin som är otroligt prisvärt i förhållande till smaken, både det röda och det vita är riktigt bra och kan lätt jämföras med dyrare viner.
För tillfället håller beställningsvinet "Big Zin" på att utvärderas och även om det inte är ngt fel på det kan man hitta fler jämbördiga i samma prisklass som inte behöver beställas, tex "Castelforte Appassimento" eller "Some Zin"...
.
)