1 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-10-11 10:28:29)

Hej igen.

Jag kom över en uppsättning 15" Audi lättmetallfälgar för ett tag sedan.
När jag provade att montera en bak såg jag att jag inte fick gäng i hela mutterns djup.

Antingen förlitar man sig på att det räcker med det gängreppet som blir, uppskattningsvis 80% av mutters djup,
eller byter man mot längre pinnbultar.

Frågan är nu vad ni därute skulle göra? Hur mycket jobb är det, eller rättare sagt: villken utrustning behövs för att
göra det?

Fram antar jag att det är någorlunda enkelt att få fram längre bultar om det behövs - jag provade faktiskt inte.

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

2

Finns på de flesta eBay och en del handlare. Bort med trumman, knacka ur gamla och i med nya. Sitter inte trumman fast så går det ganska fort.
http://www.ebay.co.uk/itm/Vw-T2-T25-Tra … 45f7e4e173

Fram är det bara att köra med längre. ICQ/ab

3

Ok, det ser ut som att bultarna är sitter pressade med splines. Korrekt?
Det kanske går åt lite värme, men det verkar inte oöverstigligt svårt.

Tack återigen, Svenne  ICQ/ag

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

4

Näe, en liten 2 kilos slägga och ett välriktat slag så kommer de ut. De nya är bara att banka i, kan behöva flera rejäla slag för att sitta. Jag beställde en gång och fick skruv med splines som inte stämde med originalen, jag slipade ner splinesen litegrann och mosade på ordenligt. De sitter kvar än, så här 6-7 år senare. ICQ/ab

5

michaelth skrev:

Kan vara bra att efterdra hjulen (muttrarna)efter ett tag då bultarna kryper in lite till.. Man kan slå i dom men bättre att pressa med ett anhåll så man inte deformerar flänsen. ICQ/ad

De jag har bytt har aldrig varit så svåra att montera att jag behövt använda press. Och då har jag ändå en... ICQ/ab

6

michaelth skrev:
svenne duva skrev:
michaelth skrev:

Kan vara bra att efterdra hjulen (muttrarna)efter ett tag då bultarna kryper in lite till.. Man kan slå i dom men bättre att pressa med ett anhåll så man inte deformerar flänsen. ICQ/ad

De jag har bytt har aldrig varit så svåra att montera att jag behövt använda press. Och då har jag ändå en... ICQ/ab

Som jag skrev pressa i... Jag sa inte att man behöver pressa ut dom.. Men e väl skadad av att vilja göra rätt.
Inte alla ramlar i och sitter stumt mot flänsen direkt.

Nej, och det sa inte jag heller. Jag skrev montera inte demontera.