1

Ställer nybörjarfrågor, frågar man inget lär man sig inget  ICQ/ab

Vad är skillnaden mellan enkel och dubbereducerat block?
Vilka fördelar/nackdelar finns med respektive block?
Om man köper ett block som sägs vara arborrat, hur vet man vilka lager man ska ha, är det mätning som gäller?

Följdfrågor kommer säkert beroende på svaren.

Typ 3 Variant -65

2

Arborra gör man väll enligt givna ÖD (överdimentioner). Som också lagren är tillverkade i Default/smile

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

3

Arborrning är 0,5 eller 1mm Öd - lätt att mäta med skjutmått på lagren när man plockat isär.
Ram-lager brukar vara märkta (något av dom iallafall) "std/std" alltså vevaxel/block, sedan utsvävningar om det är bearbetat (0,25 mm brukar veven slipas)
Skall man köpa nya lager till renoverat block, skall man ge akt på det bakre lagerläget (sv-hjulet) som kan vara bearbetat på "bredden" .

-Bara mina tips....;-)

4

Eftersom jag själv arborrar vevhus så ska jag ge dej lite kött på benen. Ett dubbelreducerat vevhus har ett modernare och förbättrat oljesystem med dubbla tryckreduceringsventiler.Om man ska bygga en stor motor med hög effekt så ska man använda ett dubbelreducerat vevhus av 71 års model eller nyare. Ett arborrat enkelreducerat vevhus duger gott till std och trimmade motorer upp till 120-130 hk utan problem.
Som Mettis sa så arborrar man till dom dim som det finns lager till,tex 0,5 mm,1 mm och 1,5 mm.
Om vevhuset är uppslaget så fräser man även där för lager med 1 eller 2 mm tjockare axialfläns.
Fråga gärna om du undrar över nåt mer...

5

Tack för svaren  ICQ/ab
Återkommer om vi har fler funderingar.

Typ 3 Variant -65