Tvingas med vemod sälja denna oslipade diamant då tiden inte räcker till samt att vagnparken måste reduceras.
Denna Variant har bara brukats under sina första 7 levnadsår uppe i Umeå innan den då relativt nymonterade utbytesmotorn motorn lade av (kvitton/dokumentation finns på motorbyte och annat).
Vet ej status på motor eller vad som hänt med den. Betraktar dock motorreparationen som ett ickeproblem då en motor som stått i 40 ändå lär behöva gås igenom.
Den har alltså inte varit i trafik sedan 1972. Bilen stod fram till ägaren dog för några år sedan och köptes av dödsboet med avsikten att renovera den.
Karossen är därför delad från plattan, hjulhus och trösklar är blästrade och primade samt att höger tröskel är seriöst lagad (nytt yttre skinn).
Kvar att göra rostmässigt är en likadan lagning av vänster tröskel (rep.plåt ingår) samt att det finns ett par mindre rostskador i luftintagen bak.
Luckorna och dörrar är superfina, skärmarna är blästrade och primade, bak är de i bra skick, men kräver en mindre lagning i bakkant, fram är de i sämre skick så man gör nog bäst i att hitta andra bättre (kan eventuellt vara behjälplig med detta).
Chassit är helt orört/intakt och golvet är i gott skick utan rosthål, så för den som inte nödvändigtvis måste skruva ner allt i molekyler så borde det vara fullt möjligt att laga upp den lilla rost som finns kvar att fixa i karossen, måla och rostskyddsbehandla, fixa bromsar, motor, gå igenom elen och få ihop en rostfri Variant till kommande sommar.
Att denna bil är delvis isärskruvad ser jag som en fördel. Det finns inga dolda överaskningar som är vanligt på typ 3:orna och denna bil är oförskämt fin. Den är såvitt jag kunnat avgöra komplett.
Bilen saknar papper då den som sagt stått sedan 1972, men kopior på ursprungshandlingarna finns, så en ursprungskontroll och reg.besiktning löser detta.
Pris: 15000:- eller bud över
E-mail: peter.m.servais [at] gmail.com
tfn: 076-126 93 45
Förbehåller mig rätten att vid ångestattack behålla bilen
Undra på om ni har flera frågor.