Nu ska ni få nåt att bita i
Herbie vill inte gå rent om det är dålig väg, typ grusväg eller om det är lite rejälare asfaltsskarvar som vid överfarter på viadukter och liknande. Det låter precis som att motorn fyrtaktar en liten stund efter varje grop/vägskada och på grusväg blir den alldeles tokig
Jag misstänkte ju direkt hög flottörnivå men det blev inte bättre att sänka den. Nålventilen är ny.
Motorn är för övrigt i mycket bra kondition och allting sitter som det ska vad jag kan se. Den går riktigt bra och 100% rent på plan väg men som sagt, den tål inte ojämnheter
Vad f*n ska man tro ??? Tips tack
Tändningsfel TROR jag vi kan utesluta för då borde den dö ut helt en liten sväng utan det låter exakt som att den fyrtaktar och bluddrar.......
-69 1500-motor med automat
1 2012-10-04 00:31:03 Senaste redigerad av Hasse 1 (2012-10-04 00:32:02)
Kolla soppatrycket.
Ali G
jag föresätter att det är en solex förgarare som frågorna gäller!!!
Jag ställer en motfråga Vilken nivå är det på fuggen när motorn är stoppad ????
gör så här Stoppa maskin spring bak nyp soppa slangen och ta bort den från förgasaren
sen ta bort locket mät höjden på soppan i fuggen
det låter som flotör höjden ändras under körning
Vilken tyngd är det på flotören ???
Går den tillräklig lätt
Vilket soppa tryck har du nu om det är för högt så blir flotörhöjden fel
Om det är skit i pumpen (trycksidan ) så brukar en flödaöver och den tacktar( det sitter en tryckreglering i pumpen )
Sen ska du kolla om nålventilen är skyst för det finns mycke dåliga kopior av dom (sist fick ja skicka till baka tre gånger för dålig kvalitet)
Om du monterar dit en soppatryck mätare mellan pump o fugg så kan du se om du har så högttryck att den ligger på gränsen att den klarar av att stänga om den gör det så blir det sådana problem som du har
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
skulle inte utesluta elfel, skulle kunna vara kaben från brytaren som glappar ? eller + på tändspolen som glappar när det guppar....
5 2012-10-04 13:29:28 Senaste redigerad av Hasse 1 (2012-10-04 13:31:14)
Jaha då ska vi se här,,,,Det gäller mycket riktigt en Solex 30 pict1
Bränsletrycket kan vara en bov i dramat, det är en ny pump så visst kan det ligga för högt
Bränslenivån låg på 24mm sänkte den till 17-18mm men det gjorde ingen som helst skillnad. Enligt min bok ska den ligga där någonstans så jag trodde att felet var hittat men icke sa nicke.
Flottören har jag inte vägt, men den känns normal och verkar tät och går lätt. Ska väga den när jag öppnar locket under kvällen.
Jag ska ordna med tryckmätning och även provtrycka nålventilen under dagen.
Tanken har jag haft loss och rengjort, nya slangar och rengjord förgasare in i minsta detalj.
Tändningen då, ja där har jag monterat ett elektroniskt system så brytare och kondensator finns inte mer. Kabelskorna är nya och allt annat i tändningsväg är nytt så där tror jag inte att felet sitter
Nä nu ska jag åka ut och fixa lite mätutrustning så får vi se vart detta slutar, om det nu gör det. Återkommer i fallet

Det hade dock inte varit första gången nya tändkablar knasar.
Har varit med om att dom slått i hatten istället när den är av metall.
Då syns det inget när det är mörkt heller, men man kan höra det om man är observant.
Så uteslut inte bara för att det är nytt.
Just kablar i alla dess former är ju något som kan röra sig precis av just orsaken du beskriver.
Ett litet tips
att montera dit ett pappersbränslefilter innan pumpen
Det behövs väldigt små partiklar för att tryckregleringen skall bli knasig
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det hade dock inte varit första gången nya tändkablar knasar.
Har varit med om att dom slått i hatten istället när den är av metall.
Då syns det inget när det är mörkt heller, men man kan höra det om man är observant.Så uteslut inte bara för att det är nytt.
Just kablar i alla dess former är ju något som kan röra sig precis av just orsaken du beskriver.
Jo nog har du rätt om det hade varit metallhattar men nu är det en bättre sorts kablar med gummihattar
Att felet sen skulle bero på kablage får vi se men jag tror inte det

9 2012-10-05 19:31:04 Senaste redigerad av Hasse 1 (2012-10-05 19:49:22)
Ett litet tips
//// Micke
Pappersfilter,,,,ALDRIG i denna värld........ Vet du / ni inte om att pappersfiltrena släpper små pappersfragment med tiden. Jag vet inte hur många framförallt snöskotrar som jag har fått rengöra gasare på p.g.a. pappersfilter. Nej men ett annat filter av bättre kvalité ska jag nog klämma dit

10 2012-10-05 19:48:53 Senaste redigerad av Hasse 1 (2012-10-05 19:50:47)
Nu har jag i alla fall grejjat lite med detta.
Mätte upp bränsletrycket och det ligger på 0,8 bar. Nålventilen fick jag till att ligga på 0,7 - 0,8bar. Det var lite svårt att mäta och få exakt men den ligger då stax under pumpens tryck. Jag monterade en annan begagnad ventil (som jag inte mätte upp) men det blev ingen skillnad, eller jo förresten, det blev nog hellre sämmre gång på motorn
Flottören väger 6,1 gram men det säger inte mej så mycket, någon som vet vad den ska väga?
Vilket tryck ska en nålventil palla med att stänga?
En tanke som slog mej under dan var att mitt elektroniska tändsystem KANSKE kan jävlas, boxen sitter ju nu monterad på fläkthuset men normalt monterar man ju den på en innerskärm eller annat ställe på karossen, vill det sej nu illa så tål kanske inte den skakningarna och tändkurvan blir orolig en stund efter varje grop i vägen...... Måste nog fan kolla upp detta och provmontera den på bättre ställe

Om du lägger en eller flera packningar under bränslepumpen sjunker trycket.. då orkar din ventil hålla tätt.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
PPRMicke skrev:Ett litet tips
//// MickePappersfilter,,,,ALDRIG i denna värld........ Vet du / ni inte om att pappersfiltrena släpper små pappersfragment med tiden. Jag vet inte hur många framförallt snöskotrar som jag har fått rengöra gasare på p.g.a. pappersfilter. Nej men ett annat filter av bättre kvalité ska jag nog klämma dit
![]()
Har kört med Biltemas runda plastfilter sen mer än 15 år, alldrig haft problem med skit i bränslesystemet.
Sådärja, då var felet hittat
Det var givaren till tändsystemet som inte satt exakt mitt för nocken på fördelaraxeln. Efter att ha fortsatt sökandet på bränslesidan men inte kommit längre så läste igenom monteringsmanualen för tändsystemet ordentligt. Det stod att man skulle vara noga med att induktgivaren satt EXAKT mitt för nocken, alltså höjdledes och det hade inte jag på långa vägar. Nu efter ommontering så går motorn klockrent hur vägen än ser ut och vid vilka varv som helst, man ska väl inte varva en 1500-motor över 8.000 varv
Nä skämt åt sido, nu går den finfint
Tack ska ni ha för tipsen och nålventil skall jag byta i alla fall.