Fick man sträcka ut armen genom fönstret när man skulle svänga på de tidiga då 
kom inte den släta pilen 53.... vill inte sticka ut för vad vet jag om dessa fordon.......
kom inte den släta pilen 53.... vill inte sticka ut för vad vet jag om dessa fordon.......
På typ 1 kom dom släta pilarna ganska sent -53, bussarna var det väl lika dant med.
Har hört nån barndoorgubbe med drömmande blick orera om att antalet nitar har betydelse också

hur många nitar ska det va...
kollade min profilerade.. men den hade bara en spårskruv..
säkert någon Typ1 eftermarknads crap..
en liten plåtbit på undersidan med texten Auf ZÜ på "glaset".. och märkningen på botten plåten AL145.001.1vw swf
vore ql att veta vilken årsmod det kanske e..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
masen skrev:kom inte den släta pilen 53.... vill inte sticka ut för vad vet jag om dessa fordon.......
På typ 1 kom dom släta pilarna ganska sent -53, bussarna var det väl lika dant med.
Mars -53 gjordes ändringen till släta pilar på buss
Och till sommaren ska jag åka vwbuss
Det är säkert 
Släta pilar å trettihästare hör ihop i min VW-Werk värld, men VW-Werk kan ju ha fel?!

Bengt H skrev:masen skrev:kom inte den släta pilen 53.... vill inte sticka ut för vad vet jag om dessa fordon.......
Njae, den 21/12-53 i samband med lanseringen av 30hk motorn tror jag mer på, ungefär samtidigt som baggarna.
och som alltid i VW världen +/- någon tid
Men som kuriosa kan ju tilläggas att Pickupens släta lämmar försvann i mitten av 53
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
En sak jag funderar, är pilarna på den verkligen original?
Jag har uppfattat att dessa kom till barndoor typ 53 eller liknande.
Någon med koll?
Som info så satt det en likadan 4-nitars pil på Träskmonstret.
Det där med pilar är så spännande. Det har vridit och vändts och när man (jag) trott sig ha koll så har teorierna omkullkastats totalt!
Även min Mars-51a hade sådana "4-nitade" pilar vid bärgningen 1994. Så jag åker väl på att byta ut mina alldeles för gamla profilerade tvåskruvars pilar
Finns det någon som skruvat mycket med pilar som sett om det finns någon form av datumstämpling? Typ som Bosch och Hella har på sina grejer.
buscollector skrev:Bengt H skrev:På typ 1 kom dom släta pilarna ganska sent -53, bussarna var det väl lika dant med.
Njae, den 21/12-53 i samband med lanseringen av 30hk motorn tror jag mer på, ungefär samtidigt som baggarna.
och som alltid i VW världen +/- någon tid![]()
Men som kuriosa kan ju tilläggas att Pickupens släta lämmar försvann i mitten av 53
Du kan mycket väl ha rätt Bengt
Saxat ur "VW Transporter and Microbus Specificationguide 1950-1967"
"10.3.53 GENERAL MODIFICATIONS: Rear bumber fitted to DeLuxe;Behr air scoop available as service part. Smooth semaphores (were ribbed); domed tail-light lenses (were flat)."
Detta kan ju dock gälla export, t.ex USA eller liknande, fast å andra sidan exporterades det bara 75 vagnar till USA 1953
1953 kom släta pilar kan vi slå fast ialla fall 
Det är säkert 
Det där med pilar är så spännande. Det har vridit och vändts och när man (jag) trott sig ha koll så har teorierna omkullkastats totalt!
![]()
Även min Mars-51a hade sådana "4-nitade" pilar vid bärgningen 1994. Så jag åker väl på att byta ut mina alldeles för gamla profilerade tvåskruvars pilar
![]()
Finns det någon som skruvat mycket med pilar som sett om det finns någon form av datumstämpling? Typ som Bosch och Hella har på sina grejer.
Jo på SWF pilarna sitter det en märkning högt uppe vid leden nånstans, siffror o en bokstav som anger månad och tllverkningsår. Dom är väldigt små men dom finns där iaf. På samba finns ett schema för att se vilken bokstav som är för vilket år, obs ej samma som Bosch.
Barndoor51 skrev:Det där med pilar är så spännande. Det har vridit och vändts och när man (jag) trott sig ha koll så har teorierna omkullkastats totalt!
![]()
![]()
Jo på SWF pilarna sitter det en märkning högt uppe vid leden nånstans, siffror o en bokstav som anger månad och tllverkningsår. Dom är väldigt små men dom finns där iaf. På samba finns ett schema för att se vilken bokstav som är för vilket år, obs ej samma som Bosch.
Det var som rackarn , det hade jag ingen susning om ! Man lär sig något nytt inom vw hobbyn varje dag! Är inte det lycka så säg.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
då fick man någe att grotta ner sig i igen då 
vilka profilerade pilar kom först??.. med spårskruv 2 nitar eller 4 nitar?????
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vi kanske skulle ta pilfrågan separat någon annan stans...
Gällande bubblan kom höger vänster pilarna först på våra kära svenska bubblor, bussarna lämnar jag vilken någon kunnig.
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
![]()
![]()
Apropos pilar, så se denne lille film. Ca 15 sekunder inde.
Barndoor51 skrev:Det där med pilar är så spännande. Det har vridit och vändts och när man (jag) trott sig ha koll så har teorierna omkullkastats totalt!
![]()
![]()
Apropos pilar, så se denne lille film. Ca 15 sekunder inde.
Ser ut som en -52a
Observerade att den hade "felvänd" ventilationsruta på framdörren 
Jeg har tit overvejet at vende ventilation rutarna på min. Der kan blive ulideligt varmt i kabinen på en varm sommerdag
Nån som vet nåt om denna skönhet? 

Det är säkert 
Den här Bd'n var ju riktigt grym. Tänk om......
Snygga loggor 
Den lär nog vara skrotad för många år sen 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Här har vi nog en svensk som verkar vara på väg till England om ingen skyndar sig...
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=532885
Här har vi nog en svensk som verkar vara på väg till England om ingen skyndar sig...
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=532885
Den står nog utanför Kristianstad 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Ja som dom skriver i tråden , sämre har ju renoverats upp. 
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967