Gör som många andra gjort, kopierar min tråd från MB
Då har projektet startat..
Bilen är en Karmann Ghia från en -66:a!
Bilen har inte varit i trafik sedan i slutet av 80-talet.
Förvärvet skedde dan innan Bugrun i år och fram tills nu har det stått i förvar i en lada men nu är den 'hemma' för omvårdnad..
Förra ägaren har påbörjat viss rostlagning men en hel del återstår.
Framtidsplanerna är premiär till Bugrun 2014!!
Då är karossen skilljd från plattan.
Förra ägaren hade fuskat rejält med rostlagningen och svetsat ihop karossen med plattan men efter några timmar med vinkelslip och sticksåg lossnade karossen.
Nästa steg är att rensa plattan och få iväg den för blästring...
Då är plattan helt rensad på allt löst.
Hämtade idag ett paket hos UPS från Cip1.com med mina nya dyra stolsskenor.. ;-( som jag skall svetsa dit innan plattan går iväg till blästringen
Då är förarsidans stolsskenor monterade.
'balken' mellan skenorna är hemmagjord då den inte finns att köpa.
... oh då var även passagerarsidan klart.
Ja, då va plattan blästrad och grundlackad med epoxygrund.
Endast två små rosthål dök upp i bakkant på plattan ( kring bakre yttre karossinfästningen ) som måste lagas.
Då är en kaross 'gigg' tillverkad för att tippa karossen på sidan och enklare kunna arbeta med den.
Giggen är tillverkad av fyrkantsprofiler 6m 50*50*2, 6m 45*45*2, 0,5m rör 44*3, 0,5m rör 37*3 ( materialkostnad 1200kr ) + 4st hjul från Biltema som tyvärr var för klena och måste bytas....
Arbetet fortskrider (dock långsammare än beräknat, känns det igen?)...
Rep. av rostskada
Bältesinfästning klar. Det blev en svetsmutter ( köpt på Sifverts ) fastsvetsad på en bit plattjärn..
Dags för en lite uppdatering..
Plattan är nu lackad och återmontering har påbörjats.
Alla wirerar är på plats, pedalställ, h.bromscyl. värmereglage.
Lyckades i min tro att tryckstången gick att justera ha av den. Är det någon som har en liggandes så är jag spekulant!!
Liten update
Framvagnsstomme kortad 2" och grundlackad
Lackad!