1

Jag får inte ihop kopplingen till helljusrelät. Tycker att det saknas ett stift. Enligt elschemat ska relät ha ett stift som heter (J) för en röd kabel.. Detta stift finns inte på mitt relä? Är det clipsen som fäster relät i karossen måntro? Tips mottages för koppla-el-rookie ICQ/ab

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_67.jpg

http://www.antoneklund.se/relay.jpg

http://www.antoneklund.se/relay2.jpg

http://www.antoneklund.se/relay3.jpg

2

Relät heter J1 på bilden

3

NEEJ koppla INTE den röda kabeln på clipset som fäster relät i karossen, då blir det generalkortslutning  Default/yikes  (en säkring går sönder)
Den röda kabeln är den som matar relät (+) och clipset/karossen har ju (-).
Jag ska kolla på mitt relä, återkommer.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

4

Det ser inte riktigt likadant ut på mitt relä, jag har ett stift mer än vad du har på ditt relä. Det sitter bredvid till vänster om 56-stiftet (se din bild) och är märkt 30, där ska den röda kabeln sitta.
Kan det vara så att du har ett relä från en annan årsmodell? Den röda kabeln kan eventuellt uteslutas, om då relät +matas genom ljusströmställaren.
Den lilla brunvita ska sitta på (S), det är den som styr hel/halv från tjustutan.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

5

Ditt relä är för Bay 68-70. Splitbuss -67:orna ska ha relän med 5 stift.

Earlybay schema.
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … us_70a.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

6

Handy skrev:

Det ser inte riktigt likadant ut på mitt relä, jag har ett stift mer än vad du har på ditt relä. Det sitter bredvid till vänster om 56-stiftet (se din bild) och är märkt 30, där ska den röda kabeln sitta.
Kan det vara så att du har ett relä från en annan årsmodell? Den röda kabeln kan eventuellt uteslutas, om då relät +matas genom ljusströmställaren.
Den lilla brunvita ska sitta på (S), det är den som styr hel/halv från tjustutan.

Relät verkar vara fel för EU och rätt för USA-modellerna. Enligt USA schemat har relät 4 bläck.

Ljusströmställaren? ICQ/ab

7

Ljusströmställaren, han menar ljusknappen, ljusomkopplaren – knappen där du sätter på parkering- och halvljus. Kärt barn har många namn. ICQ/ab

Skaffa ett ljusrelä som har 5 stift så är du hemma.
30 – Ström (+), (röd) (din "J-tråd")
S – Helljusomkopplare, (brun/vit)
56 – Ström (+), (vit/svart)
56a – Helljus, (vit)
56b (F)* – Halvljus, (gul)

* På äldre reläer heter stiftet F, på nyare 56b.

Hoppas detta hjäper lite på traven.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

8 Senaste redigerad av Handy (2012-03-30 23:14:52)

PeCe skrev:

Ljusströmställaren, han menar ljusknappen, ljusomkopplaren – knappen där du sätter på parkering- och halvljus. Kärt barn har många namn. ICQ/ab

Just precis  ICQ/ag    Jag har varit fordonselektriker på lastbilar under många många år, då heter knappar - strömställare
Sorry Anton if I make you confused, och sorry för lite OT  ICQ/ag

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

9

Finns dessa relän att köpa nya?

10

Borde fungera även med dessa. Dom har samma numrering på alla 5 stift också..

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Misc%20pictures/DSC_0669.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

11

Jag köpte ett 5 stifts relä från up north men får inte helljuset att fungera. Jag har en 1967 med 12v. Visst ska jag ha helljus på spaken? Har iaf en kontakt som mäter 12v i spaken när jag trycker den uppåt. Den klickar inget i relät vilket jag tycker är konstigt? Har mätt styrkan i kablar och det är ok. Kan jag ha fel relä eller har ni något annt tips

12

Det trevliga är att dessa nummer är ganska generiska inom hela fordonsbranchen, kolla tex http://www.type2.com/library/identifi/bosterm.htm

Anton, nu ska jag inte sticka ut hakan för långt för jag har inte koll på VWs olika kopplingar mellan olika årsmodeller... MEN det har funnits bilar som har ljusrelä men där logiken sitter i spaken, inte att reläet är växlande. Så, det kan visst vara så att du har fel relä till fel spak... Annars är det normala på nyare bilar att reläet har en "toggle" funktion, dvs att den växlar mellan hel och halvljus när reläet får en "impuls" från spaken.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

Någon som har facit?

14

Facit måste ju vara elschema till just din årsmodell... Just 66-67-68 tror jag mycket hände på elsystemet... Tyvärr hittar jag inte något elschema för en svensk 1967a, men värt att leta mera efter det och kolla hur ditt relä ska vara kopplat. Ett ställe att börja på är;

http://www.vwtyp1.com/teknik/index.htm
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

15 Senaste redigerad av johan_l (2012-09-30 20:30:47)

Föreslår du provar reläet på "bänken" sen med multimeter mäter upp det. Det verkar vara mkt som hänt 67-68, men gissar att alla splitbussar har 67an system? fast 66 var det ju ett stift till så...

Jag tror det enda raka är att kolla att din bil stämmer med elschemat, och mäta allt med multimeter om du vet att ditt relä funkar...

66:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_66.jpg
67;
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_67.jpg
68;
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/baybus_6869a.jpg

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

16

Det är kopplat enligt det schemat men får det ändå inte att fungera..

17

surt... nu har jag inte läst tråden uppifrån och ned, men har du 5 el 6 stift i bilen resp på reläet?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

18

det låter på felbeskrivningen som du inte har fått fram "matningen" till reläet

2 av stiften måste ju gå till lamporna

1 stift måste gå till spaken och få 12v när du rycker i spaken

1 stift måste innehålla 12 V för att mata reläet

reläet måste ha jord nånstans

Enligt kopplingsshema, mät med en multimeter att du har
1) jord (mät mellan kaross och jord på reläet med ohm-läget på multimeter)
2) 12V när du drar i spaken (voltläge mellan kaross och ledningen från spaken)
3) Matning till reläet

det jag inte fattar är var jord ska vara kopplat på ditt relä?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

19

hmmm... nu har jag läst lite till...

1) Min fundering... är reläets hölje jordat på något sätt... Finns inte jord alls så förstår jag inte hur det är kopplat. Enda sättet då vore att betrakta "utgången" dvs lamporna som jord för att få en potentialskillnad. Dvs om lamporna vore trasiga skulle det inte funka att reläet klickar... Men så kan man bara inte konstruera det... Så det MÅSTE vara så att höljet ska vara jordat för att reläet ska funka?

2) det går två tjocka ledningar in till reläet... den ena försörjer förståss halvljuset med ström... den går ju att "stänga av"... är då funktionen så att reläet inte "togglar" utan bara blinkar med helljuset? Dvs att "hållreläet" matas med halvljusingången?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

20 Senaste redigerad av johan_l (2012-09-30 22:03:23)

Hopp, var tvungen att förstå detta kände jag...

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=525501

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=494910

S ska JORDAS för att aktivera relät. Innuti finns nån liten vippa som byter läge varje gång reläet aktiveras.

Det jag inte förstår är om den har "flash to pass" funktionen, dvs om man har halvljuset avstängt så ska isåfall helljuset tändas när man håller inne spaken, men hur relät i tråden skulle fixa den funktionen vet jag inte...

Men kanske har inte en 67 den funktionen? Många bilar har ju dessutom funktionen som gör att hel och halv är tända samtidigt så länge man håller inne spaken (lamporna brinner dock upp om man kör länge så pga värmeutveckling, men detta för att inte få "svart" när ena tråden släcks och andra inte hunnit tändas än).

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

21

Har kollat upp nu till Anton, mitt har 6 plintar och har artnr 311 941 583

Ät gul snö, det kan vara öl.

22

Likadant som jag har där uppe? Fast det har ju bara 4+1 stift

23

Ditt heter ju 543A, vet inte om det har någon betydelse, mitt fungerar i alla fall

Ät gul snö, det kan vara öl.

24

På baksidan står det R200215 på mitt medan det står R200648 på ditt

Ät gul snö, det kan vara öl.

25

Mina är numrerade med S, F, 30, 56, 56a och I tror jag det e

Ät gul snö, det kan vara öl.